Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Far West

Gestart door Huugooke, 05 augustus 2013, 22:11:43 PM

Gerolf

IJzer sulfaat gebruikte men vroeger om de inhoud van sceptische tanks te helpen "verteren".
IJzer acetaat (staalwol en azijn) vind ik persoonlijk een prima manier om hout te verweren
Het spul een hele tijd laten uitreageren (enkele dagen, liefst weken) en dan als wash aanbrengen
Laag na laag wordt je hout wat donkerder, en krijgt een grijzige zilverglans.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Staalwol en azijn laten trekken voor een week. Heb nu bruine troep. En nu?

doomslu

Citaat van: Huugooke op 23 september 2013, 19:51:58 PM
Staalwol en azijn laten trekken voor een week. Heb nu bruine troep. En nu?
Opdrinken.  ;D

Ofwel, met dit mengsel beginnen 'beitsen'. Ik heb het zelf nog niet gedaan...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: doomslu op 23 september 2013, 19:54:14 PM
Citaat van: Huugooke op 23 september 2013, 19:51:58 PM
Staalwol en azijn laten trekken voor een week. Heb nu bruine troep. En nu?
Opdrinken.  ;D

Opletten met dit soort reacties, misschien is er ooit een idioot die dit doet.

De soep is niet echt helder, en door een koffiefilter halen heeft niet echt geholpen.

Gerolf

Schilderen met die bruine soep. Filteren hoeft niet, zolang je geen (grote) brokken meepakt.
Zacht penseel, goed uitspoelen na gebruik (azijn tast het metaal van je penseel misschien aan)

Het spul trekt in het hout, en gaat er wat mee reageren. Goed laten drogen, effect beoordelen,
en daarna een tweede of derde of ... laag erop. Stoppen naar eigen goeddunken

... ik ben benieuwd wat je er van vindt. Experimenteer er maar wat mee  ;)
Ik heb het al gebruikt op balsa, op "sigarenkistjeshout" en op fineer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

eerste poging met de "soep" gedaan. Het onmiddellijk effect was prachtig, direct een grijze toon, per "plank" iets anders.
Vanmorgen was alles echter terug vuilbruin.

Huugooke

Het resultaat met de aziinsoep is niet naar mijn goesting: veel te bruin. Waarschijnlijk "roest".
Vandaar een idee: eens proberen met Cillit Bang, en inderdaad, het roodbruine is weg, en wat overblijft is grijzig...
Intussen ook de metalen banden rond de tank aangebracht met dank aan Dirk (=toffen tip).
Jaja, foto's volgen.

Huugooke

De behandelde watertoren, nu met metalen banden.
en een paar balken weg, maar dat komt in orde!

Havoc

De veroudering is mooi gelukt zonder overdreven te zijn. De foto ook trouwens, knappe belichting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.