Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Schip voor op de baan

Gestart door gjvdz, 25 juli 2013, 20:37:46 PM

Eres

Sorry nog even een kleine tip als kenner van containerschepen. Zet nooit 2x20ft op een 40ft. In werkelijkheid is dit streng verboden daar de 40ft cntr kan doorbuigen. een 40ft op 2x20ft kan wel.

Dit alleen ter info uit de werkelijkheid

Wim

conducteur

Omdat enkel de hoeken van zo'n container een zekere stevigheid hebben om gewicht te dragen zeker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

En volgens mij ook omdat op de hoeken een soort van bevestiging zit om de containers niet te laten schuiven, net zoals in onze modellen eigenlijk.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Eres

Een container is op alle 4 de hoeken extra verstevigd. De gaten die jullie zien zijn dus om de container te kunnen liften dus optillen. Een spreader dus dat ding in de kraan waarmee je een container op tilt heeft een draaibaar mechanisme. Die punten gaan in die gaten en de machinist druk op een knop en draaien die punten waardoor er stevige punten uitkomen. De container is dan vergrendeld en kan opgetild worden. Vanwege het gewicht die op de hoeken drukken kan de 40ft er onder gaan doorbuigen.

Wat jullie bedoel om een container vast te zetten het zij op een dek, op een vrachtwagen, containerwagon of  boven op een ander is een twistlock. Het zelfde mechanisme als de spreader. Hierdoor sla je hem vast. Ook handig om te weten is dat op een schip tank containers nooit onder dek geladen mag worden altijd boven decks. Of deze moet leeg en geheel gasvrij zijn maar dan dienen er wel certificaten te zijn welke dat aantonen. Tankcontainers hebben een veel zwaarder tarra gewicht als de 20, 30 en 40ft gelet op het frame wat om de tank zit.

Wim

oebr

interessant, bedankt Wim !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

B_Modelbouw

Wanneer je 't niet ziet zitten om geheel zelf een schip te bouwen ... Kun je uiteraard de truk toepassen die ze op 1:1 ook toepasten en het schip gewoon verlengen ... 
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

Scheepjes,

Hoe kan m'n het H0-Artitec  "Luxe Motor"-binnenvaartschip   ("een lichter"   Artitec nr 50.104)  verlengen? 
(de romp midscheeps dwars doorzagen, nieuw middenstuk tussenlijmen...., zoals ongeveer in 't echt...)
Kan je de specifieke Artitec-kunststof   grondig & vlot   lijmen aan styreenmateriaal?  (CA-lijm?    2-componenten?    of ...?)

Middaggroeten,  Herwig.

Eres

Herwig

Precies al zoals je het zelf schreef. Weet niet met hoeveel cm. je hem wilt verlengen maar doe dit op de breedste stukken en gewoon dwars door zagen Doe dit wel met een heel fijn zaagje en doe het vooral rustig aan.  Hoe je de stukken weer aan elkaar moet krijgen na verlenging hoop ik dat iemand je de waardevolle tip kan geven. Ik ben met dat materiaal niet op de hoogte eerlijk gezegd. Heb alleen het met twee schepen in het echt mogen meemaken Dat was toen destijds bij werf Wilton Feyenoord in Schiedam.  De schepen werden voorzien  van een container ruim en een containerkraan aan dek

Sterkte met je plannen

Wim

Herwig

aan Wim Eres,

scheepjes  1/1:

'k Heb die rompverlengingen  1/1  ooit kunnen bekijken op de Barbara-scheepswerf, Eysden, Maasmechelen, Zuid-Willemsvaart.

De  M/S   "4 Vaargetijden"-luxe motor  (zie men bericht hierboven...) heeft op deze (ondertussen ex-) scheepswerf nieuwe beplating (8 mm, dacht 'k), bekomen + nieuwe bovenbouw voor de kajuiten in de vrachtruimte... .

Het Artitec-stuurhuis is, spijtig, gans anders van vormgeving... .

Avondgroeten,   Herwig..

Eres

Een verlenging van een schip is een ingrijpend iets. Heb er altijd verwondering voor dat ze alles weer keurig op zijn plaats krijgen en dat het ook allemaal goed functioneert. Ik doe hierbij een foto toekomen van een typisch container container binnenvaart schip tijdens zijn los/laad operaties in de haven van Rotterdam.



Wim