Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Keerlus

Gestart door patri, 08 februari 2006, 10:52:25 AM

n/a

Nee, nee Analoog gelijkstroom (LIMA).

Groeten,

Arjan

Klaas Zondervan

Goed, is duidelijk.
Maar ik kan dat niet zo maar uit mijn mouw schudden, dus geef me even tijd. (of misschien komt iemand anders sneller met een oplossing)


INFO

Dit is de basis voor de analoge keerlus




Als de wisselsaandrijvingen voorzien zijn van een eindafschakeling, kun je volstaan met een monostabiel relais, welke je mee laat schakelen met het wissel.

In dit schema wordt gebruikgemaakt van een dubbelspoelig bistabiel relais. Klinkt moeilijker dan het is, maar wordt door de diverse modelspoor fabrikanten verkocht, als schakelrelais of universeel relais, kijk maar eens bij Fleischmann bijvoorbeeld.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Het is toch een echte specialist h?,onze Info!![;)]
Prachtig man.

Klaas Zondervan

Wim,

dit is een goede basis, maar kan nog verder uitgewerkt worden.
B.v., de reedrelais, wat schakelen die?
En dat relais, waardoor wordt dat geschakeld?

INFO

En dan hier de andere aansluitingen

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Yep, dat is 'm
Nou even afwachten wat Arjan er van vindt.

n/a

Wat een geweldig forum. Ik heb nu het zelfde probleem. Ik wil mijn baan vereenvoudigen. In het verleden heb ik al eens met 2 trafo's gereden waarbij ik als de trein in de lus reed de trafo voor de hoofdbaan om moest schakelen. Teveel gedoe.

Dus heb ik zelf een tekeningetje gemaakt hoe ik dit op zou kunnen lossen.
Het verschil met het uitgewerkt voorbeeld hierboven is dat ik 2 trafo's heb. Dat zou een boel extra electronica kunnen schelen. Immers, de extra trafo kan gebruikt worden voor het voeden van de beide keerlussen.

Ik ben van plan om de wissels als klapwissels te gebruiken. Dus niet omschakelen tijdens het rijden in de lus. Dit hoeft toch geen probleem te zijn?

Ik heb wel een schematje gemaakt in paint maar die kan ik niet uploaden. Maar ik neem aan dat het wel duidelijk is.

Mijn vraag is dus: is dit de simpelste methode als ik die trein gewoon 30 rondjes wil laten rijden als ik aan geen enkele knop wil komen na de start?
En hoe makkelijk en goedkoop is dit voor iemand met weinig tijd, een gemiddelde techniekkennis en iemand die nog nooit gesoldeert heeft?
Zijn dit soort systemen bij bijvoorbeeld Conrad leverbaar?

Klaas Zondervan

Arentjan,

wat zou die tweede trafo voor winst opleveren? Je zult toch het stamspoor tussen de lussen moeten omschakelen, en dan maakt het niet uit of dat stamspoor door dezelfde trafo wordt gevoed als de lussen, of door een tweede trafo.

Je kunt verder het schema van INFO gebruiken, en als je klapwissels hebt laat je de wisselaandrijvingen en bijbehorende bedrading weg. Maar die reedcontacten aan de uitgang van elke lus en het omschakelrelais voor het stamspoor heb je nog steeds nodig. Dus zoveel simpeler is het eigenlijk niet te maken.

Enne, er is hier geen sprake van elektronica, dit is gewoon relaistechniek. Het is pas elektronica als er transistors aan te pas komen.

n/a

Je hebt gelijk. Tweede trafo is wel nuttig als je zonder relais wil rijden, maar dan moet je de trafo op de hoofdbaan welke keer omschakelen als de trein in de lus rijdt, maar in deze situatie niet.

Kan je in dit probleem nog iets met de keerlussetjes van Fleischmann?

En die relais-schakelkastjes zijn bij o.a. Conrad verkrijgbaar?

INFO

citaat:
Geplaatst door Arentjan

Je hebt gelijk. Tweede trafo is wel nuttig als je zonder relais wil rijden, maar dan moet je de trafo op de hoofdbaan welke keer omschakelen als de trein in de lus rijdt, maar in deze situatie niet.

Kan je in dit probleem nog iets met de keerlussetjes van Fleischmann?

En die relais-schakelkastjes zijn bij o.a. Conrad verkrijgbaar?




Met de keerlus setjes kun je in deze niets.

Het relais is gewoon bij Fleischmann te koop evenals de reedcontacten en de schakelmagneet.

Maar je kunt natuurlijk ook bij Conrad shoppen.

Bestelnummer 218709 van het relais
Bestelnummer 502023 van de reedcontacten
Bestelnummer 436186 van de reecontacten andere uitvoering
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Beste medespoorders,

Heel erg bedankt voor de info en tekeningen!!!

Dit was dus net precies wat ik zocht!!!!

Top, zo kunnen we idd elkaar verder helpen :)

Nogmaals  BEDANKT!!!!

Groeten,

Arjan

Koen

Naar aanleiding van dit draadje heb ik van verscheidene mensen de vraag gekregen om een vertaling te maken van de LK100 module van Lenz.
Bij deze wens ik te melden dat deze zo goed als klaar is. Mensen die interesse hebben kunnen mij dit per mail laten weten. Ik zal deze dan per mail toesturen.
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

Informatie over de LK100 en over een nagebouwd exemplaar is ook te vinden op mijn website, hierdus.

Koen

Hoi Klaas,

Zeer interessant [:p]. Dit is goed na te bouwen. Hiervoor ga ik zeker eens een print ontwerpen. Maar let toch wel even op voor de Copyrights [B)]! Zie dat ze U niet aanklagen h?.

MVG
Koen
Nooit te oud om te leren