Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

captrain

Gestart door voor5dekeer, 24 juli 2013, 11:41:30 AM

voor5dekeer

Ik zie hier net (11u24) ter hoogte van hof ter lo een captrain passeren, richting antwerpen zuid. Helaas geen fototoestel bij de hand. Mss een stomme vraag, maar is dit hettype 77 dat door Mehano wordt aangeboden?
Merci,Guy

mark7758

Als je een Class bedoelt?  JA. (Let op. was een een 66 of 77) Er zit verschil in.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Peter

Komt hier (Hoboken-Polder) zowat dagelijks tussen 9.30 en 11.30 voorbij gereden in de richting Boom
Met vriendelijke groeten
Peter

voor5dekeer

Citaat van: mark7758 op 24 juli 2013, 11:43:38 AM
Als je een Class bedoelt?  JA. (Let op. was een een 66 of 77) Er zit verschil in.
Dat is het hem nu juist. Ik heb dan hier op kantoor mijn bril niet op, en dan zijn details nogal vaag ;)
De door mehano aangeboden type is een 77. Ben helaas niet zo geweldig op de hoogte (dat komt wel) van al die types op de lijnen.
Guy

Mattias

En het rare aan dit alles is dat mensen altijd Class77 zeggen, terwijl het nog steeds een Class66 is...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

mark7758

Class 66 is het oude type. ZONDER AIRCO.
Class 77 is het nieuwe type met AIRCO.

Zo hebben ze het mij uitgelegd. Maar de meest simpele methode om het onderscheidt te kunnen maken.
Zelfs mijn vriendin snapt het na 1keer uitleggen. ;D
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

voor5dekeer

 dat heb ik helemaal niet kunnen zien of ie airco had of niet ;)
Maar ik ga er dan vanuit dat het mehano model ok is.
Ben toch iets wijzer geworden, bedankt!
Guy

Mattias

Een class 66 zonder airco is een class66, een class 66 met airco blijft ook een class66.
Die mét airco is een vernieuwd type Class66. Ze worden enkel 77*** genummerd, maar blijven een class66..  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

doomslu

Goed om weten...
Wat het zeker NIET is: een type 66 (of 77) en ook GEEN reeks 66 of 77...   ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mark7758

U heb gelijk. (Zie maar weer de kennis komt uit het buitenland.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

#10
ik dacht dat het verschil een deur was op één van de twee zijden ? (één meer voor de 77 in het midden)

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 24 juli 2013, 12:39:53 PM

Zelfs mijn vriendin snapt het na 1keer uitleggen. ;D


da kan niet !   Daar de uitleg onvolledig was !
Groeten Peter ;)

mark7758

En. Ze weet ondertussen wel het grote verschil. Die deur is maar aan 1 kant. En dan krijg ik verkeerde info. (Dus bewust weg gelaten.) ;D ;D
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OMC

Normale 4-deurs class66 = JT42CWR. Class 66 met 5 deuren (1 deur toegevoegd thv de koelgroep waar er een rooster op het dak en langs beide zijkanten aanwezig is) is een JT42CWRM. Idem voor diezelfde locs die een Airco-unit op het dak hebben, al worden die intern aangeduid als Class66-3 of Class 77, maw Class 66 van de derde generatie. Dat wil zeggen zuiniger in brandstofverbruik en energievriendelijker: 2 koelventilatoren draaien (afzonderlijk) mee op 50% of 100% of helemaal niet, dus 6 standen omgerekend.

Captrain heeft in België geen JT42CRWM rondrijden momenteel. Met enkel locs 6601, 6602, 6603, 6605, 6609 en RL001 hebben zij 6 Class 66'en die diensten doen in België, RL001 is er recent bijgekomen om de vloot te versterken met het overnemen van de Rheinhausen-shuttle van B-Logistics/Cobra.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

tt4403

Heel juist wat OMC zegt. Omdat er in het VK al zodanig veel Class66 rondrijden is men bij de derde generatie gewoon Class77 beginnen gebruiken om eenvoudig het onderscheid te kunnen maken.
In België rijden er zo 4 rond en allen bij Crossrail. Maar deze zijn bij Infrabel dus ingeschreven als Class66.