Multimeter Aldi op zaterdag 20/07

Gestart door eve, 15 juli 2013, 09:39:58 AM

dani

ik gebruik ook al jaren van die "goedkope" metertjes en ben daar zeer tevreden mee.   Als je ze op tijd en stond een nieuwe batterij te eten geeft, werken ze meestal vrij goed. (dat geldt trouwens ook voor die dure, die hebben ook batterijen nodig)

Als hobby'ist moet dat niet meer zijn, en als je echt professioneel gaat beginnen meten, dan doe je waarschijnlijk sowieso een hogere investering.

@Hugo:  hmmm, analoog metertje, met spiegelschaal....  nostalgie maar o zo fijn !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 17 juli 2013, 14:45:26 PM
@Hugo:  hmmm, analoog metertje, met spiegelschaal....  nostalgie maar o zo fijn !
Niet alleen voor de nostalgie, Dani. Zo'n meter heeft twee voordelen:
-ge moet er uw verstand bijhouden ;)
-handig voor het testen van elco's

just4fun

Citaat van: Huugooke op 17 juli 2013, 17:20:41 PM
Niet alleen voor de nostalgie, Dani. Zo'n meter heeft twee voordelen:
-ge moet er uw verstand bijhouden ;)
-handig voor het testen van elco's
En je kan vanuit je ooghoek de aangeduide waarde zien.
Niet of het nu 12,24, dan wel 12,26 is, maar wel in de orde van 10 of 12.
En dit dus zonder echt je meter te moeten aflezen.
Paul

dani

yes, inderdaad...    ik bedoelde het ook niet negatief hoor mannen !
Ik heb zelf ook nog hele goede herinneringen aan de oude "paneelmeters" van toen.   Uren en dagen heb ik er mee bezig geweest in mijn opleiding.
Vandaar de vermelding "nostalgie"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Ander voordeel is dat als je een waarde hebt die wat schommelt je direct ziet hoeveel die schommelt en hoe snel. Neen, analoge meters zijn echt niet voorbijgestreefd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: Havoc op 18 juli 2013, 20:22:54 PM
Ander voordeel is dat als je een waarde hebt die wat schommelt je direct ziet hoeveel die schommelt en hoe snel. Neen, analoge meters zijn echt niet voorbijgestreefd.
Een digitale meter met ook een bargraph uitlezing (32 uitlezingen per seconde bv) lost dat probleem op.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

... en een geheugenscoop ook, ja  ::)
Maar dat wil niet zeggen dat dit Aldi-dingetje bijzonder nuttig kan zijn, misschien ook als tweede toestel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

Citaat van: Gerolf op 19 juli 2013, 11:00:47 AM
misschien ook als tweede toestel.

Of gewoon je oude weg gooien en deze kopen... koop eens een 9V batterij en je ben ook enkele pleuroos kwijt :-) :-) LOL
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

DelticPower

Hallo Forummers, net even naar de Aldi geweest, en de Multimeter gekocht. Tevens ook maar zo'n setje penselen meegenomen. De meter ziet er goed uit, je kunt er ook batterijen en transistoren mee testen, zat eerst ook op mijn dure multimeter die ter ziele is. Die kon niet tegen de spanninspuls op mijn kattenschrikapparaat.
Ben dus blij met de nieuwe meter.

groeten Jan

Gerolf

Nu opletten dat je die nieuwe ook niet gebruikt voor je kattenschrikker  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

Inderdaad Gerolf, maar mijn katten verkeren in een goede gezondheid, een nieuwe meter is goedkoper.

Groeten Jan

Gerolf

Als je de spanning op dat kattending wil meten (5KVolt of zoiets?) - gebruik een weerstand-spanningdeler, bijvoorbeeld 10M en 100K
(uiteraard met weerstanden die hoogspanning aan kunnen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Citeer(uiteraard met weerstanden die hoogspanning aan kunnen)

Zeer goede ervaring met Vishay CRHV1206 :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.