Een spoor 1 baan in de tuin.

Gestart door Ernst Jorissen, 14 juli 2013, 22:48:30 PM

Dirky

tja, als Ernst iets aanpakt, pakt hij het grondig aan...

Zal ongetwijfeld zo mooi worden als zijn "binnenbaan"..

Ernst Jorissen

Hallo Allemaal.

En het gaat weer verder.
Heb de Ring balk verwijderd.
En dan kan ik de randen een beetje bij werken.
Dit heb ik met oude stoepbanden gedaan.
Liggen hier in de buurt voor het oprapen.
Was toch een hele klus die stoepbanden.
Ook heb ik gelijk het straatwerk weer een beetje in orde gemaakt.
Ik heb ook nog een hoogteverschil 60cm aan de achterzijde van de betonplaat.
Deze werk ik af met Maaskeien.













En nee deze zijn niet voor de ballast tussen de rails.

Maar misschien heeft iemand een tip voor mij.
Of ervaring met ballast lijmen voor buiten.

Ik hoor het wel..

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

loco

Ernst

Ik ken iemand die de ballast voor zijn LGB tuinbaan gelijmd heeft met cementlijm. In België kennen we vooral Compactuna als cementlijm.
Cementlijm wordt dan aangemaakt met vier delen water. Net als bij houtlijm mag ook hier een scheutje detergent niet ontbreken. In de plaats van een pipet wordt een plastic fles met en gaatje gebruikt om de cementlijm aan te brengen. Opnieuw losmaken van het ballastbed is niet vanzelfsprekend. Cementlijm los je niet op met water. Alleen een kleine beitel en ander gereedschap kunnen hierbij helpen.

Succes.

(ik heb een dikke maand geleden 10 m³ gestort voor 40 m². Maar niet voor een tuinbaan, maar voor een uit de kluiten gewassen tuinhuisje. Vandaag binnen geschilderd en morgen wordt de vloer gelegd)

Ernst Jorissen

#33
Hallo Allemaal.

Het is de bedoeling dat de Baan op een verhogen komt.
Een soort dijk.
Dit heeft te maken dat er een paar delen in komen die ik er uit kan halen.
Op de Tekening zijn deze  aangegeven als Doorgang A. B. en C.
Bij de carport zou eerst een muurtje komen tussen de pilaren.
Maar ook hier maak ik nu toch een Doorgang.
Dan hebben we altijd een grote doorgang van het terras naar de schuur.
Op de plaats aangegeven bij Doorgang D. zitten 2 deuren.







Dank voor de informatie van de lijm.
Ik ga van de week proefstukje maken met Rails en Watervaste houtlijm.
Dit ga ik op hout en beton doen.
En dan eens zien wat het resultaat is als dit een winter buiten heeft gelegen.
Heb in het verleden voor lange tijd een module met rails buiten gehad.
Op deze waren de rails  [ PECO ] ook vastgelijmd met watervaste houtlijm.
En dat deel heeft zeker een jaar of 5 buiten gestaan.
Dus dat is veelbelovend.
Ik hoor het wel..

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

Steven123

Dat ziet er allemaal heel goed uit Ernst, ben al zeer benieuwd naar de volgende stappen!  ;)
Succes & groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Arnold S1

#35
Hallo Ernst en andere liefhebbers,

Interessant om te weten dat je ook Peco rails gebruikt voor je tuinbaan. Peco ken ik ook van de spoor 0 rails en die is eveneens betaalbaar en weerbestendig.
Kortgeleden kocht Cor voor zijn Blokpost:32-baan een dozijn Peco flexrail à 914,4 mm en een paar wissels. Het is relatief goedkoop uit Groot-Brittannië te betrekken, ondanks de verzendkosten. Dit railmateriaal wordt door Cor gebruikt in het schaduwstation. 8)
Toen het aangekomen was (van Isle of Man), deed hij een onthullende ontdekking: De spoorwijdte van Peco rails is niet 45 mm maar 44,5 mm!  :o
De gedachte achter deze aankoop was dat het behalve zeer betaalbaar ook geschikt zou zijn voor Finescale wielen, maar dat viel een beetje tegen. Dit zijn wissels met een afbuigradius van 3048 mm en een wisselhoek van 10°. De wissels behoefden dus toch enige aanpassing waarbij de strijkregels een nauwere opening aangemeten kregen om te voorkomen dat het wiel aan de overzijde tegen het puntstuk zou lopen. NEM-wielen rijden hier zonder aanpassing van de strijkregels prima over op de voorwaarde dat je het plaatje in het puntstuk eruit schroeft. Over dit plaatje lopen lage flensen prima, maar NEM-wielen hebben iets meer ruimte nodig. Peco heeft daar rekening mee gehouden en daarom is dit plaatje eenvoudig te demonteren.  ;)
Desondanks zijn we nu zeer tevreden met het resultaat.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm

loco

Arnold S1
Bedankt voor je info over Peco spoor.
Een vriend van mij is eveneens bezig met een tuinspoor aan te leggen in spoor  en heeft hiervoor ook Peco materiaal gekocht via de Post. Ik heb jouw commentaar onmiddellijk doorgestuurd.



evan

Knap werk Ernst :o

Ook bedankt voor de PECO rails Tip ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Arnold S1

#38
Hallo Ernst en andere geïnteresseerden,

Ernst, denk je dat je mooie tuinbaan voor de winter klaar zal zijn?

Tip:
Cor heeft zijn bosje met een dozijn flexrails bij TrackShack vandaan.
Deze firma is met name gespecialiseerd op het gebied van tuinbanen en livesteam en is gevestigd op het eiland Man (Groot-Brittannië), maar is ondanks dat de goedkoopste leverancier.
De pagina met rails en wissels vind je hier.
Schrik niet van de verzendkosten, want die kunnen best hoog zijn (zo'n £30,-).
Het is daarom verstandig hier je inkopen te doen als je wat grotere hoeveelheden nodig hebt.
Ik meen mij te herinneren dat het maximale te verzenden gewicht 30 kg mag zijn voor dit bedrag aan verzendkosten.
Een pak van 12 x 914mm flexrail kost £ 105,- , dat is ongeveer € 135,- en dus € 11,25 per lengte, en dat is ongeveer € 12,30/m.
Een wissel (niet aangedreven) kost £ 72,- en dat is ongeveer € 92,- dat lijkt me een hele redelijke prijs.

Vriendelijke groeten,

Arnold
Liefhebber van vroege DRG (1923-1928), rijd materieel met Hübner Finescale rail/wiel-norm