Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Athus-Meuse, Houyet in TPIII

Gestart door prulleman, 01 juli 2013, 16:19:18 PM

marc goovaerts

Fantastisch geheel. Maar als ik echt eerlijk mag zijn, dan vind ik de onregelmatige stenen van de muren mooier dan de regelmatige van de torens.
Misschien zijn ze er later aangebouwd...
Heb je die onregelmatige zelf gemaakt ?

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

krisds

Prachtig gebouw, echt genieten

Michael

Theo mijn complimenten, zet de laatste foto, tussen een reeks vakantie foto's, geen referentie erbij om de grootte van het bouwwerk te bepalen en een knappe kop die dan zegt, hé die foto hoort hier niet thuis, dat is modelbouw.
Dit is modelbouw!! Bedankt. 
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jan-Theo


Sattrickske

Dag moeder!!!!
Wat een prachtig bouwsel is dit!  Dit is modelbouw van de bovenste plank...

ERVIN

Hier wordt een mens toch stil van , héél stil....  :o

Een diepe buiging is zeker op zijn plaats met het zien van dit meesterlijke bouwsel.

Anarchy


gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Ik heb hier precies wat gemist  :o  Prachtig gebouwd complex  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jan-Theo

Een woordje uitleg i.v.m. de torens.
De ronde torens zijn destijds zo gebouwd dat ze zeer soliede moesten zijn, ter verdediging van de burcht. Ze werden gemaakt met de beste stenen. Het is daarom dat de torens apart gegoten en bewerkt zijn. Eens klaar zijn ze eerst geplaatst op de grondplaat waarrond de muren van onregelmatige natuursteen zijn aangebracht. De muren zijn gemaakt uit gegoten gips in een mal natuursteen.

Jan-Theo

#146
voor het maken van de torens ben ik als volgt tewerk gegaan. Het was Jan zijn idee om een draaibank voor gips te maken. Hij heeft zich toegelegd op de constructie en het werkt fantastisch. Hij heeft een houten frame gemaakt met erin een afgedankte batterij schroevendraaier gemonteerd. Aan de kopkant een gaatje met kogellager (8 mm) doormeter.


Zo ziet Jan zijn gemaakte draaibank eruit!

Jan-Theo

#147

Vervolgens heb ik een frisdrankflesje voorzien van een draadstang (8mm) recht opgezet in een bakje met zand. En vervolgens volgegoten met gips. Eenmaal uitgehard het flesje weggesneden en de toren is klaar om afgedraaid te worden. Voor verdere bewerking heb ik gewacht het torentje volledig gedroogd is.

Het afdraaien, glad maken heb ik gedaan bij middel van een oude houtbeitel voorzichtig tegen het oppervlak aan te drukken, over de ganse lengte terwijl het geheel ronddraaide.

Nu nog de stenen zichtbaar maken.
Daar heeft Jan eveneens voor gezorgd en hij toonde mij het gereedschap. Een stukje multiplex met daarin drie snijmesjes gemonteerd. De mesjes zijn met 3mm tussenruimte in het latje multiplex geplakt met secondelijm.
Eenvoudig en zeer solide.

Torentje terug in de draaibank geplaatst en laten draaien. Ik heb de mesjes voorzichtig tegen het afgedraaide torentje gedrukt en bekwam zo groeven in het gips. De stenen in hun langs richting waren zodoende klaar.

Nu nog zelf de kopgroefjes in de stenen aanbrengen en het torentje is klaar om geschilderd, verder afgewerkt en gemonteerd te worden.

PeterC

Als ik het goed begrijp, heb je plaaster in een petfles laten uitharden, petfles araf en dan de plaaster cilinder in de draaibank?  Vernuftig gevonden maar vermoedelijk een heel stofferige bedoening  :o :o :o

Wel heel knap gemaakt!

Groetjes, Peter


Jan-Theo

Het afdraaien van het torentje gaf inderdaad wel wat stof, doch dit werd opgevangen met de stofzuiger.