Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

remmershuisje & -platform op tankwagens

Gestart door Herwig, 24 juni 2013, 22:40:48 PM

Herwig

Tot wanneer ongeveer werden bij de NMBS remmershuisjes gebruikt op tankwagens?
Zelfs de modernste, hedendaagse,  "knik"-tankwagens hebben een remmersplatform & - "zwengel" (of hoe heet dat draaiding?)
Waarom en hoezo en hoe vertalen we dat naar model in tijdperk II, III, IV, enz.?
Avondgroeten,    Herwig.

Herwig

Remmershuisje & -platform:

"Huisjes" werden   "in-het-echt"  overbodig bij introductie van de doorlopende (Knorr o.a.) reminstallatie. Bleven de huisjes dan staan op de wagens of werden ze meteen verwijderd/afgebroken? Werden de huisjes automatisch/geleidelijk vervangen door de platforms?

Wanneer gebeurde bovenstaande bij de NMBS: eind jaren dertig of tweede helft jaren veertig? (d.w.z.  "na den oorlog"?)

Reden er wel-dan-niet in de jaren vijftig nog tankwagens rond (twee-assers...) mét een huisje, in Belgiê?

Zijn dan al die schattige H0-tankwagentjes mét huisje dus onbruikbaar in tijdperk III?  Zou men dan in H0 die huisjes moeten slopen/demonteren om correct & tijdsgebonden te rijden?

Wachtend op jullie reactie/aanvulling/verbetering......  .

Avondgroeten,                      Herwig.




Gerolf

Ik heb geen idee, Herwig. Maar ik zou het ook wel willen weten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

#3
Het antwoord zou wel eens kunnen schuilen in het boek met plannen van alle goederenwagens van de NMBS, verkocht vroeger in het museum in Leuven, heeft iemand dat boek ? Zullen wellicht op de plannen datums vermeld staan, vanaf het ogenblik dat er geen hokjes meer geplaatst werden zal ongeveer het ogenblik van het vervallen zijn (en mogelijks iets vroeger)

Groeten Peter ;)

OlivierV

Ik zag gisteren een traxx rijden met allemaal ketelwagens en gaswagens op 1 wagon na. 'k Heb er eens op gelet en zoals je zegt zitten er overal van die remplatformen aan voor de rangeerder. Waarom dat zo is, ik weet het niet, maar wat je zegt dat ze der op zitten klopt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Herwig

treinwagens mét rem:

Wat alleszins duidelijk is:  oorspronkelijk moesten remmers (een geweldige   "boeiende"  en slecht betaalde job, toen...)
ook een rijdende trein helpen vertragen.  Nu zijn het alleen nog hand- of rangeerremmen, juist?

Een rem(-platform)  nu nog uitsluitend bij  "treinwagons voor het vervoer van olieproducten"  ??   T.g.v. van de aard van de lading?
Alhoewel:  in andere treinwagens kan toch ook een delicate lading opgeborgen (verborgen?) zijn?

Let op: de oudste foto's van tankwagens hebben (nog) géén remmershokje, want die wagentjes hadden nog géén ...remmen.  Dit beperkt dus de periode mét remmershuisje tot enkele decennia?  (misschien +/- een halve eeuw?)

Rond de eeuwwisseling 19de/20ste eeuw werd er gerangeerd met (natie-)paarden.  (Paarden NIET    "R/C" , dan.... )

Vervolgd??                                                     Middagkoffie-groeten,                        Herwig

Metpetergaathetbeter

je hebt toch ook vij 2 en 4assige stortwagons, coilwagons en gesloten wagons remplatformen is dus niet gebonden aan de aard

Groeten Peter ;)

Kautenbach

hebben wagens zonder bordes niet zo'n geel draaiwiel ergens onderaan het frame? ofwel, hebben nietr alle wagens ook nu nog een soort van handrem om ze op de rem te kunnen parkeren?

Weet Mark 5538 (nummer correct Mark?) dit niet? (hint hint) 8)

Metpetergaathetbeter

ook dat geel wieltje hebben ze niet allemaal, kijk maar eens naar die coilwagon van Roco en de echte wagons hebben die ook niet allemaal !

Groeten Peter ;)

Herwig

...(rangeer-)rem op goederenwagens...:

Niemand van jullie heeft enig idee over die remmersplatformen  &  -hokjes?
En     "hier"    worden toch meer merkwaardige vragen opgelost, door rondlopende trein-encyclopedieën... .
Groeten,    Herwig.




Arbeco

Volgens mij gaat het hier wel degelijk over de "handremmen" om de remmen van de wagens echt vast te kunnen draaien, in het ene geval met een wiel, in het andere met een soort zwengel inderdaad... Correct me if i'm wrong....  ;) Maar dit lijkt mij het meest logische.

Groetjes Len ;)
Old diesels never die...

Herwig

@ Len(nart) Arbeco,

A.u.b. (s.v.p.) indien mogelijk, graag even naar de vorige berichtjes kijken, met dank bij voorbaat.  Oorspronkelijke vraag was:   "tot wanneer ongeveer werden remmershuisjes gemonteerd/gebruikt..." .
Avondgroeten,    Herwig.

Huugooke

Op die kit die ge gaat bouwen staat de periode vermeld waarin die tankwagens werden gebouwd (in Italië).
Ik ga er van uit dat men van een bestaande wagon (in die periode) het remmershuisje niet verwijderde, tenzij het een gevaar vormde. Waarom ook? Het zouden extra kosten zijn. Beter de wagon gebruiken tot het einde van zijn bruikbare periode.
Afhankelijk van de periode waarin je die wagon gaat situeren kan je hem dus maken zoals beschreven of met aanpassingen.
De informatie die je zoekt kan je misschien op oude foto's terugvinden. Anders iemand die in de wagonbouw heeft gewerkt, of voor de NMBS. Of die dit forum lezen is de vraag natuurlijk.
Wie bouwde zulke wagons? Bestaat die firma nog? Kan je daar terecht voor informatie?
Hier alvast wat informatie te vinden:
http://www.stoomcentrum.be/
hier zijn wat afbeeldingen:
http://www.minitrainexpo.be/shop/index.htm?c99.htm&1
maar dat beantwoordt je vraag niet natuurlijk.

Herwig

@ Hugo oke  en anderen,

Tijdperk(en)  &   Remmershokjes:

En je zou toch durven veronderstellen dat sommige universiteitsniveau-modelbouwers, hier aanwezig op 't forum , zo'n dingen toch wel ooit hebben opgezocht en dan correct toepassen op hun  "high end"-maquettes??   (bijvoorbeeld voor de Reichsbahn, of zo)

Middaggroeten,   Herwig.


mark7758

Citaat van: Kautenbach op 27 juni 2013, 17:09:19 PM
hebben wagens zonder bordes niet zo'n geel draaiwiel ergens onderaan het frame? ofwel, hebben niet alle wagens ook nu nog een soort van handrem om ze op de rem te kunnen parkeren?

Weet Mark 5538 (nummer correct Mark?) dit niet? (hint hint) 8)
Het is 7758. Wim.
Het bordes wat er nu nog over is op wagons. (In het algemeen) puur voor het rangeren en het aandraaien van de handrem.
Mocht de wagen geen bordes hebben kunnen ze ook een handrem hebben zoals het genoemde gele handwiel.
Let op. Er zijn genoeg goederenwagons die geen handrem hebben, maar natuurlijk wel een doorgaande rem. (Rem die werkt op alle wielen en bedient wordt door de machinist en dat in 1 keer de hele trein remt.)
Ja over dit kan je wel een heel boek schrijven. En dat is niet mijn vak. Laat ik wel aan Luc over.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.