Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

wissels aansturen met BCD code

Gestart door franky_mertens, 31 januari 2006, 13:10:47 PM

franky_mertens

Hoi iedereen

Ik ben bezig met het ontwerpen van electronica voor 8 wissels met maar 5 draden aan te sluiten
4 draden BCD codering
1 draad voor de gezamelijke -/+ pool
De draden hebben de naam A,B,C,D en -/+
Later als ik meer wissels heb zullen er draden bij komen Bv. E
dan kan ik 16 wissels besturen
Ik geef later nog info
Frank Mertens
Schaal N
Digitaal en zelfbouw electronica
www.fmrailroading.be
www.fmrailroading.be/shop

Klaas Zondervan

Volgens mij moet je dan nog een draad hebben, nl. de "enable".

ysbeer

Nou wil ik niet vervelend doen,ik wil het dus niet.

Maar een aansturing in bcd met encoder en decoder en dat alles voor de winst van 2 of wellicht 3 draden speek mij niet zo aan,[:(!]

Leg mij maar uit welke voordelen je ziet.
bedenk wel dat je alleen puls gestuurde wissel kunt gebruiken
anders val a terug als je b stuurt
relais er achter????[:0]

overtuig mij [8D]

wim

Havoc

Ik moet zeggen dat ik de bedenkingen van Ysbeer perfect volg. De winst in draden is klein ten opzichte van de bijkomende complicaties. Tenzij je natuurlijk over een enorme vooraad draad of encoders/decoders beschikt.

Verder snap ik evenmin waarom BCD? Gewoon binair heb je maar 3 draden nodig. (bcd eigenlijk ook want tot 9 zijn de codes gelijk[:I])
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Volgens mij moet je nog een andere draad hebben ( [;)] Klaas!)
Dit hoort hier namelijk niet thuis...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

@Tony, ik begrijp je, maar is dit modelspoor-digitaal of elektronica-praktijk?
@Franky: heb je het over wissels in een straat, of over wissels die onafhankelijk bestuurbaar moeten zijn? In het laatste geval zie ik, net als Wim, niet veel voordelen.
Ter illustratie: Ik heb voor mijn schaduwstation-wisselstraat een 2bits-naar-4digits encoder/decoder, maar dat heeft enkel belang om een microcontroller/computersturing te vereenvoudigen, niet om die paar metertjes draad uit te sparen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
Dit hoort hier namelijk niet thuis...

Toch modelspoorpraktijk...

franky_mertens

hallo iedereen,

Ik gebruik dit om wisselstraten aan te sturen.
Als ik 2 of meerdere controle panelen heb dan kan ik van het klein paneel alles doorsturen naar het hoofd paneel.
Ik ga ook werken met een PIC microprocessor en met PLC schakelingen
De bedoeling is dat alles wat op het klein paneel wordt door gestuurd naar de electronica van het hoofdpaneel daar wordt alles geschakeld. BV. Wisseltraat 1 of 2=>3 bij KIS is BCD code 0000.
Ik heb al een beetje getest en het werkt wel maar dit is mijn voorkeur.
De aansturing voor de wissels zelf gebruik ik KIS.

Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
www.fmrailroading.be

ysbeer

tja het zal wel.
Maar erg duidelijk wat je wil is het mij nog niet.
Dat zegt natuurlijk niks want je ideen kunnen best goed zijn.
Maar probeer als het niet al te ver in de electronica gaat eens simpel uit te leggen wat je hoe wil gaan bereiken.

Electronica flikken zitten er genoeg op dit forum als het nodig is zullen ze zeker willen helpen.
Maar ook voor de onwetende(ach arme)[:p] op dit forum moet het nog enigzins te behappen zijn dacht ik.

Je moet maar zo denken,als alle nieuwe ideeen in de loop van de eeuwen  meteen zouden zijn weg gehoond,werkte dit forum nu via de tam tam.[:)]

wim

franky_mertens

hallo iedereen,
hier zijn een paar afbeeldingen van een multiplexer
deze zijn voor 4 wisselstraten te bedienen

Dit is de demultiplexer ook voor 4 wisselstraten
Frank Mertens
Schaal N
www.fmrailroading.be

franky_mertens

Op de demultiplexer wordt de IN op logisch 1 gezet of aangeslote op de X van de multiplexer aangesloten.
zo worden de uitgangen geactiveerd.
voor in/uitgang 0: A-0__B-0
    in/uitgang 1: A-1__B-0
    in/uitgang 2: A-0__B-1
    in/uitgang 3: A-1__B-1
Frank Mertens
Schaal N
www.fmrailroading.be

Havoc

Ik denk dat ik je opzet begrijp. Je hebt 2 grote vaste bedieningspanelen, en 1 vereenvoudigd paneeltje waarmee je kan rondlopen. Met dat kleine paneeltje kan je de grote bedienen.

Terug naar je schakeling: nu heb je dus 5 draden (X1, X2, X3, X4 en GND) vervangen door 4 draden (A, B, X en GND). En zoals Klaas reeds zei, waarschijnlijk heb je nog een enable nodig.

Maar, je gaat toch met een pic werken? Waarom dan niet direct een seriele verbinding maken? Met 2 draden (of 3 voor bidirectioneel) kan je dan alles doen.

franky_mertens

het hoofd paneel staat het schaduwstation en daar staat ook alle electronica en indicatie paneel. en daar zit dan mijn seingever
Die kan alles besturen.
In het station aan de voorkant is dan het klein paneel waar ik dan zit en ik kan dan alleen wisselstraten bedienen, seinen omzetten en treinen laten vertrekken maar de seingever kan zelf schakelaars omzetten die mij beletten een trein van een bepaald perron te laten vertrekken.
alles wordt terug gemeld: Wissels, welke straten actief zijn, seinen, secties die bezet of vrij zijn alles kun je zien op het hoofd paneel.
Groetjes, Frank
Frank Mertens
Schaal N
www.fmrailroading.be

Gerolf

Ik zou Johan's bedenking om met pic's en seri?le communicatie te werken toch ernstig overwegen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

franky_mertens

ik ga nog een beetje na denken want ik ben een beetje overhaast geweest met iets op het forum te zetten.
Ik ben een beetje de kluts kwijt geraakt.
Ik wist op een gegeven moment niet meer waar ik mee bezig was.

Groetjes,

Frank
Frank Mertens
Schaal N
www.fmrailroading.be