Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Metalen as in een 'te kleine' rollager krijgen?

Gestart door Steven123, 30 mei 2013, 16:07:54 PM

Frank_N

Citaat van: conducteur op 30 mei 2013, 19:06:30 PM
En vooral niet teveel, je lager moet effectief spannen!

Nou...als het fout gaat doet een druppeltje loctite wonderen..... 8)
Zeker zou ik het lagertje  niet verhitten :o
Eigenlijk zou je zo'n lager met geringe druk (NIET OP DE BUITENRING!!*) er zo op moeten kunnen zetten ;) :)

*( zo kun je de zaak vernielen)

Edit) Dirk was me voor.......
Groet van Frank

Frank_N

Citaat van: ardjoena op 30 mei 2013, 19:22:22 PM
Steven
Meten met een schuifmaat in een gat van amper 6 mm lukt niet tot op 0,01mm. Daarvoor heb je ander meetgereedschap nodig.
Opwarmen is ook geen optie , daarvoor zijn de afmetingen te klein , met een "as - gat"  van 100mm zou het wel lukken.
Een lichte perspassing voor zulk een klein asje is niet makkelijk te draaien , meestal draai ik tot op 0,01 of 0,02 mm boven de maat en de rest met schuurlinnen.
Zet in uw geval de as gewoon in een kop van een boormachiene en draai op de hoogste snelheid. Met een schuurpapiertje (korel 400 ongeveer) haal je snel een paar honderste mm af.
Liever een iets te losse passing , dat los je op met een drupje loctite
Succes
Dirk

Naar mijn idee ook ;)
Groet van Frank

conducteur

Elk lager mag je opwarmen, maar niet als hij afgedicht is ivm smering die zal verbranden.


CiteerNou...als het fout gaat doet een druppeltje loctite wonderen..... [/size]Zeker zou ik het lagertje  niet verhitten  Eigenlijk zou je zo'n lager met geringe druk (NIET OP DE BUITENRING!!*) er zo op moeten kunnen zetten  *( zo kun je de zaak vernielen)Edit) Dirk was me voor.......



En ook niet op de binnenring alleen, want dan duw je weer op de wentellichamen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Als het verschil inderdaad zo miniem is zou ik ook kiezen voor de pers.

Steven123

Ok, heel wat interessante reacties gekregen intussen, alvast allemaal bedankt voor de tips.
Ik denk wel dat het goed gaat komen, van zodra ik weer tijd heb ga ik wat uitproberen.  ;)

Bedankt & groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Inderdaad, dit moet je gemonteerd krijgen, ik denk dat het voornaamste waar je dus moet aan denken volgende dingen zijn.


-Je kunt je lager niet verwarmen omdat ie afgedicht is. (je kunt niet direct aan de kogeltjes=wentellichamen)
-Vermijd ten allen tijde om te slaan met een hamer, tenzij iemand een professionele slagbussen-set heeft. Maar éérst proberen zonder slaan.
-Als je een pers gebruikt, zorg ervoor dat beide ringen ondersteund zijn! De wentellichamen kunnen er niet goed tegen dat er een kracht wordt 'overgedragen' van de binnenring naar de buitenring of omgekeerd via deze lichamen.





Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Die lagers zijn gemaakt om te persen.
Maar denk er om dat moet met een goede kwaliteit pers.
Dus niet in de bankschroef.
0.01 scheef en zo een klein lager loopt de as zwaarder dan bij  een glijlager of de zaak gaat kapot

Zo simpel is het niet (als je tenminste goede resultaten wilt)

wim.

Steven123

Heb daarnet even tijd gemaakt en eens een as in de kollomboor gespannen.
Telkens in verschillende fasen geschuurd tot het rollagertje er 'zuigend' overheen kon worden geschoven  :D.
Met andere woorden:  Weer wat kopzorgen minder!

Iedereen bedankt voor de hulp!  ;)





floep - Hij schuift erover



missie geslaagd !


Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

Ja hij zit er op,maar of het echt 100% is zie je pas als de lagerhuizen vast in de lok zitten,
Zijn die lagerhuizen verend gemonteerd ????
Succes

wim

Frank_N

Citaat van: ysbeer op 01 juni 2013, 19:39:35 PM
Ja hij zit er op,maar of het echt 100% is zie je pas als de lagerhuizen vast in de lok zitten,
Zijn die lagerhuizen verend gemonteerd ????
Succes

wim

Ik denk dat je je een klein beetje vergist in de inventiviteit van Steven, Wim 8)
Groet van Frank