roco BR01

Gestart door TBCédric, 20 mei 2013, 16:19:14 PM

TBCédric

Ik heb een tijdje geleden een oude roco BR 01 gekocht. Hij was er goed aan toe maar er waren een paar probleempjes. 

Eerst had ik zoveel mogelijk uit elkaar gehaald en dan de problemen aangepakt. Dan terug in elkaar gezet. Ik vraag me wel af hoe ik die decorder in mijn loc ga steken.
probleem :
stroomafname:

er was maar een klein stukje stroomafname, ik heb het verdubbelt qua lengte :


BR01 by modeltrainho, on Flickr

dan draden in de tender gesoldeerd naar de andere elek punten en kijken of de motor werkt.


BR01 by modeltrainho, on Flickr

BR01 by modeltrainho, on Flickr


als hij digitaal is gaat hij op mijn diorama en op mijn baan rijden.


cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Probleem van stroomafname, komt mij bekend voor bij mijn oude Flemischmann V100/br212, vuile wielen, sleepcontacten op de wielen die het wiel niet meer aanraakten maar ergens tussen stof en andere vuiligheid moesten ploeteren.

De boel uiteen gehaald, wielen schoongemaakt, contacten recht gezet, draaistel aan wielstel degelijk vastgemaakt en de loc rijdt nu stukken beter!

Goed voor je dat dit nu ook het geval is met je br01 ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

krispy

decoder wegsteken
2 opties :

ofwel vooraan in de ketel  ( spanningsafname vooraan laten gebeuren in dit geval en 2 draadjes naar motor )

ofwel onder de kolen wegmoffelen ( meestal kan dit er langs boven afgehaald worden en is er een holle ruimte onderin ( zoniet de ruimte hol maken ;) door freeswerk >:(  )

succes dermee  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Michiel

Beste Cedric,

mooi project, maar als ik de beelden bekijk, heb ik toch een paar opmerkingen. De wielen van de tender missen hun anti-slipbandjes. En stroomopname via anti-slipbandjes gaat niet, want deze zijn isolerend. De sleepcontecten aangebracht in de tender hebben dus geen zin, en zoals ze nu zitten, slepen een aantal van hen tegen de kunstoffen binnenwiel, wat ook niet erg goed gaat werken.

Ik vermoed dat je je zal moeten concentreren om de stroomopname via drijf- en loopwielen van de loc, en de stroomdoorvoer via de koppeling tussen loc en tender. Rondrijden met tender zonder anti-slipbandjes zal resluteren in een loc zonder enige trekkracht van betekenis, en stilstand op elke helling van betekenis.

Maar mogelijk ban je mij al voor, en ben je met het herstellingswerk goed bezig. Hoedanook het blijft een mooi project. Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)