Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Te hard rijdende loks

Gestart door GECE, 14 mei 2013, 12:40:56 PM

Gerolf

Diodes hebben wel degelijk zin om een loc te vertragen bij een pwm-sturing.
In plaats van te pulsen tussen 0 en 12, puls je dan tussen 0 en 9 (of zo)
De "oppervlakte" van je puls bepaalt de hoeveelheid energie naar je motor.

... en zo'n diodes kunnen wel degelijk warm worden.
Dat hoeft daarom niet voor schade aan je kap te zorgen, maar een warme diode heeft een andere spanningsval.
Voor een constante "vertraging" heb je dus een (lucht-)koeling nodig. Niet ingieten - zoals ik ooit heb  gedaan :-[
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Bedankt voor de opheldering Gerolf. Klopt als een bus natuurlijk.
Kan je die diodes niet "overdimensioneren"?

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 22 mei 2013, 19:33:07 PM
Kan je die diodes niet "overdimensioneren"?

Zoals ik eerder al schreef: boven de 4 Volt spanningsval zou ik zeker niet gaan.
Dan lijkt het me best dat je een andere aandrijving zoekt of maakt
Teveel diodes geven warmte, niet-lineair gedrag hierdoor, en verlies aan trekkracht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

ik bedoelde gewoon: heel "zware" diodes gebruiken

Klaas Zondervan

Te zware diodes gebruiken kan weinig kwaad. Het resultaat zal hoogstens zijn dat de spanningsval iets lager wordt.
Er wordt vaak gesteld dat de spanningval over een diode 0,6V is, maar dat is maar ten dele waar. Het is een soort gemiddelde.
Neem als voorbeeld een diode uit de 1N400x reeks. Die mogen continu belast worden met 1A, maar bij die stroom is de spanningsval al bijna 1V.
Neem je daarentegen een zwaardere diode uit de 1N540x reeks, die zijn nominaal geschikt voor 3A. Die zullen bij 3A ongeveer aan 1V zitten, maar bij 1A op 0,6V.

Huugooke

onder "tips en tricks" staat een verwijzing naar een website waar men vervangmotoren voor Märklin aanbiedt


GECE

Allemaal bedankt voor deze tips.
We zullen zien welke voor ons de beste is.