Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bouw n schaal baantje

Gestart door oetbeem, 13 mei 2013, 23:47:24 PM

oetbeem

#15
Dankje Dani  :)

Ik had vanmiddag nog even tijd voor wat dingen aan de baan te doen
Als eerste een foto van 1 van de 2 locomotieven die ik heb in schaal n ( dit is wel de mooiste :) )


DSCN9316 by oetbeem, on Flickr


DSCN9318 by oetbeem, on Flickr


DSCN9319 by oetbeem, on Flickr

Op de voorgrond mijn andere maar iets kleinere stoomloc met de passagiers trein

DSCN9320 by oetbeem, on Flickr
overzichtje

DSCN9321 by oetbeem, on Flickr

op het industrie gebied

DSCN9323 by oetbeem, on Flickr

Het grootste werk wat ik vandaag heb gedaan is de spoorstaven een roest kleurtje gegeven

DSCN9325 by oetbeem, on Flickr
Verder had ik nog wat meer struikjes geplant maar dit staat niet op de foto

Dat was het dan weer

Groetjes Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Frank_N

Goed bezig!
Vraagje: dat lokje op de 4e foto ken ik niet?
Het onderstel lijkt op dat van een T3, maar dat is ie zeker niet ::)

Nog een opmerking, de begeleidingswagen (dacht Minitrix) hoort volgens mij achteraan de (zeer fraaie :)) sleep ;)
Kun je leuk verlichting inbouwen(wel eerst metalen wieltjes eronder he?) ;)
Leuke foto's!
Groet van Frank

dani

#17
ik ben er nog niet helemaal aan uit of het nu een baantje is, dan wel een module of een uit de kluiten gewassen diorama, maar één ding staat vast : jij gaat als een SPEER, Danny !
Kort geleden was er nog niks, nu is er een hele opbouw met scenery en al....

Doe Zo Voort, jongeman, jij komt er wel :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Frank : Ik heb echt geen idee wat voor locomotief dat is  ;)
De begeleidings wagon moet volgensmij wel achteraan ja, ik had het even zo voor een foto serie neergezet ;)

Dani : Ik denk dat ik aan beide kanten nog een keerlus ga bouwen
De baan word voor mijn broertje en die zij toen die hem vrijdag voor het eerst zag : wat is die ja klein....  :-\
Dit betekend dat ik dus een gat moet maken door de tunnel zodat ik aan die kant een keerlus kan maken
Aan de andere kant lopen al 2 sporen dus kan ik daar ook een keerlusje maken

Nu moet ik nog kijken hoe ik de 3 delen aanmekaar verbind
Heeft iemand tips?

Mvg Danny


banner by oetbeem, on Flickr

oetbeem

Beste leden
Het lukt helaas niet met de huidige spoor stukken een mooie keerlus te maken
Aangezien de baan bij iemand anders komt en dit het enige spoor is wat ik heb ga ik er ook niet meer voor sparen om nog 2 losse keerlussen te maken.

Ik denk dat ik er als laatste nog wat meer details details op ga maken zoals wat meer buizen op het industrie gebied

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Sattrickske

Is wel een heel cool baantje of stukje diorama.  Zeer mooi afgewerkt!  Zo jong nog maar, en al zo'n mooi werk kunnen afleveren; jij hebt gouden handjes, jongeman.  Ik ben zwaar onder de indruk...  Ben je wel zeker dat je dit aan je broertje wil geven? ;)

Kan je iets duidelijker weergeven hoe die andere 2 delen eruitzien?  Dan kunnen we misschien beter helpen om ze aan mekaar te koppelen.

Frank_N

#21
Citaat van: oetbeem op 28 mei 2013, 20:52:56 PM
Beste leden
Het lukt helaas niet met de huidige spoor stukken een mooie keerlus te maken
Aangezien de baan bij iemand anders komt en dit het enige spoor is wat ik heb ga ik er ook niet meer voor sparen om nog 2 losse keerlussen te maken.

Ik denk dat ik er als laatste nog wat meer details details op ga maken zoals wat meer buizen op het industrie gebied

Mvg Danny

Dat is jammer :-\ Met een paar stukken flexrail kun je volgens mij 2 keerlussen maken.
Dan heb je wel iets te doen met wat eenvoudige electronica, vanwege het wissel midden in je module, maar dat is denk ik wel op te lossen ;)


Citaat van: Sattrickske op 28 mei 2013, 21:53:05 PM
Is wel een heel cool baantje of stukje diorama.  Zeer mooi afgewerkt!  Zo jong nog maar, en al zo'n mooi werk kunnen afleveren; jij hebt gouden handjes, jongeman.  Ik ben zwaar onder de indruk... 



Mijn idee ook, Patrick :) ;)
Groet van Frank

oetbeem

Bedankt voor je reactie Patrick

Ik geef hem wel aan mijn broertje ja ( de baan komt bij mijn moeder in huis en daar woon ik niet meer(langverhaal))
Ik wou gewoon op 2 stukken plaat een keerlus maken maar ik kom er niet uit met het spoor wat er nu ligt
In de loop van de week ga ik het nog eens proberen maar als dit niet lukt dan zal ik het op dit forum posten ;) ;)

Frank : Flexrail zou kunnen : Ik gebruik geen wissel het word 1 grote bocht die bij het ene spoor begint en bij de ander weer uit komt
Heb jij toevallig ervaring met dit flexrail, zoja zou je me er iets over kunnen vertellen over de kwaliteit?
Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

jesse

Hey Danny

Ik gebruik voor mijn eindschooljaarproject voor mijn modules een soort klemmen en ik doe naan de twee kanten
en dan zitten ze goed tegen een en is gemakkelijk los te maken.



nog veel plezier aan je project !!

daag jesse

Sattrickske

Citaat van: oetbeem op 28 mei 2013, 22:17:56 PM
Ik geef hem wel aan mijn broertje ja ( de baan komt bij mijn moeder in huis en daar woon ik niet meer(langverhaal))
Oeps, excuses voor de domme opmerking dan!

Wat je keerlus betreft, ik denk dat Frank de wissel bedoelt die al op jouw module staat.

Frank_N

#25
Citaat van: Sattrickske op 28 mei 2013, 22:26:16 PM
Wat je keerlus betreft, ik denk dat Frank de wissel bedoelt die al op jouw module staat.

Ja die 2 bedoel ik, Patrick ;) Volgens mij is er ook niks mee ze beide te verwijderen, en ergens anders (bv. een wachtspoor) voor te gebruiken...ben je gelijk van het keerlusprobleem af.

Danny, zelf gebruik ik oude flexen van Ibertren. Die zijn helaas niet meer te verkrijgen. Past precies op het Minitrix assortiment.
Met wat koekelen kun je er vast betaalbare vinden...zag er laatst voor onder 3 euro (dacht 777mm??)
Als ik de link terug vind zal ik die hier posten ;)

Even nog een tip! het gebruik van flexen betekend niet dat je de treinen een soort scherpe bocht kan laten maken.....Je zal altijd van de minimum boogstraal (Minitrix R1) uit moeten gaan, liefst groter :)

EDIT1)  N - Flexrail Code 80 - Nw Zilver - zwarte bielzen - L=720 mm
artikelnummer: SKGT10001-01 op de site van: http://www.anw-modeltreinen.nl/ 2 euro 75 voor 720mm.
Groet van Frank

OlivierV

Dat ene stoomlocje met tender is volgens mij een BR54 ;)

Verder leuk stukje baan!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Luc160

hoi Danny,

in verband met een mogelijke keerlus heeft de ervaring geleerd dat flexibele rails handig zijn bij grotere stralen.
Als je kiest voor een kleine lus, gebruik je beter standaard rails.

nog veel succes met je project(en)

Luc

oetbeem

Super bedankt voor jullie reacties en tips, ik heb aan elke reactie wel wat geleerd en dat vind ik mooi!  ;D

Er komen 2 nieuwe delen aan op beide kanten zodat de trein een rondje kan maken
Dit ga ik doen met flexrail wat ik volgende week ga bestellen
Verder had ik nog een vraag
Ik wil in beide keerlussen een knop maken om de spanning aan en uit te zetten zodat ik de 2 treinen veilig kan laten rijden en dat ze als ik de knop uitzet (spanning eraf) stoppen
Mijn vraag is : hoe isoleer ik een stuk spoor in schaal n
Mocht iemand hier tips voor hebben deze hoor ik maar al te graag :)

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

Michiel

Citaat van: oetbeem op 31 mei 2013, 15:30:10 PM
...hoe isoleer ik een stuk spoor in schaal n.
Op dezelfde manier als in andere schalen. Je gebruikt isolerende raillassen, of je slijpt de spoorstaaf door op de gewenste plaats.

Een paar bedenkeing:

  • vermijd het aanbrengen van een isolatielas in sterk gebogen flexrail; de spoorstaaf buigt terug en je krijgt een heel lastige knik om weg te werken.
  • bij het slijpen van een isloatiesleuf, steek er een stukje karton of plastiek in, om te beletten dat de spoorstaven terug tegen elkaar kunnen kruipen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)