Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Draaischijf 7186

Gestart door GertM, 05 mei 2013, 16:06:43 PM

GertM

Hallo iedereen ,

Weet iemand hoe je een draaischijf van marklin 7186 aansluit ?

GeM

Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

dani

even kijken.....


Het kastje kan je makkelijk vervangen door 2 standaard schakelaartjes.  Wat je normaal doet met de 2 knopjes op het kastje is het volgende :  (zie foto van onderkant kastje):

A. Je kiest de richting door het ene of andere in te drukken.
B. Je start de motor door nog even wat harder "door te drukken" op het knopje


Dus wat heb je nodig ?

1x toggle switch (met zo'n hefboompje)
1x push button

Dan volgens onderstaands schema aankoppelen en  klaar ben je.
De toggle bepaalt de richting, de drukknop dient als startknop om de beweging te starten .


Ikzelf heb zo een schijf in m'n baan ingebouwd en de bekabeling ligt klaar om in plaats van 2 schakelaartjes, 2 micro relaisjes te gaan gebruiken die dan gestuurd worden door de PC  (via de parallel poort met een simpel  KEMO  bouwpakketje met 8 relais uitgangen)  .  Het kan ook via een microcontroller of via een K83 en K84 combinatie.

Als je nog vragen hebt, shoot.

Noot: de rode draden zouden eigenlijk GELE moeten zijn vanaf de gele aansluiting op de trafo  maar voor de duidelijkheid op de tekening heb ik rood genomen.
Dani









(de derde foto is het eigenlijke schema, de 2de is de  vertaling hiervan naar druk en toggle switches)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

GertM

@ Dani ,

Bedankt voor de uitleg ! :)

ik ben van plan deze te gebruiken met k-rails en werk digitaal met mobile station 2 ,

de schijf zelf wil ik gewoon aansluiten via een transfo (niet dezelfde als diegene die de sporen voedt)

is dit mogelijk?


dani

dat is perfect mogelijk, zover ik weet is de aandrijving van de schijf gescheiden van de spooraansluitingen.
Wat je rails betreft ga je toch moeten aanpassingen doen, want ik geloof dat deze gemaakt is voor M rails.

Je kan een beetje spelen met je inbouwdiepte zodat je de K rails laat aansluiten  op de aansluitingen op de rand.  kan eigenlijk perfect maar 't is een pieterwerkje.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

GertM

ok , het zou perfect zijn moesten de sporen geisoleerd zijn van de schijf :) ,

ik heb overgangsstukken besteld van k naar m rails ik hoop dat het probleem van de overgang daarmee opgelost is :) ,

de schijf werkt maar er is een slecht contact op de brug (er zijn 3 pennetjes die verbinding moeten geven met de spiraal onder de brug ,
ben naar een oplossing aan het zoeken om dit te verbeteren , dacht eerst aan beetje opsolderen maar soldeersel houd niet echt goed :p

alvast bedankt voor je uitleg en hulp !!

dani

de "massa"  (bruine draad) is denk ik wel gemeenschappelijk, maar op zich kan dat geen kwaad
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.