Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

Ik ga die voorlopig laten zitten.

Later kan ik hem nog vervangen en dan misschien door ern loksound :) :P
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

amai van die manier van omschakelen heb ik nog niet gehoord :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Inderdaad Dani: "Als je nog niets hebt bijgeleerd is de dag nog niet compleet gedaan"...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani



Een regenachtig weekend in november....   even in de hobbykamer gedoken, wat soldeerwerkjes gedaan, dan de boel op een plankje gemonteerd en dan op naar de zolder  voor wat treinplezier  !!!   Het is zowaar een productief en deugddoend weekendje geweest, ook al is er "op het zicht" weinig veranderd.

Fase 1 :   de sporen aangelegd rond de scanner-SchiebeBühne.   Dat was een klusje dat al lang in de frigo zat....








Fase 2 :   nog wat scenery neergeplant, en enkele fotootjes genomen...
(de hangar is nog maar een "skelet" en is enkel eens gepast om te zorgen dat de sporen correct liggen.)







Even een blik op station Noord HBf (met de overkappingen op hun plaats)



EN dan het hoekje met de vijver, de dieren en de loods.



Nieuwe aanwinst : de  TRAIN-WASH.....   daar moest even een "dikkerdje" doorheen !







De nieuwste loco is ook al meteen propertjes 





Fase 3 :  het stuurkastje voor de verlichting van de zolder (de spotjes op de verschillende scènes) wordt afgewerkt, op een plankje gemonteerd en naar boven





(die 2 gaatjes onderaan worden nog dichtgemaakt met een "naamplaatje", het moet veilig blijven)




Fase 4 :   begonnen met het proper bekabelen van de aansluitingen van de wissels.   Hier is nog maar het prille begin, er zijn er flink wat te doen...








Nog ongeveer  150 draadjes te gaan !!!




...  en dan nog even een blik op de "power plant", de boostertjes die binnenkort nog 2 broertjes er bij krijgen.  Die plank wordt dus nog uitgebreid.




Om af te sluiten een paar korte video impressies...


A.   Het "kastje" wordt getest op werking.   (om duistere reden krijg ik het video beeld niet gekanteld, onnozele AaiFoon....)

http://youtu.be/vM1Bt0N7AJY

B.   Het is nu op zijn plaats gemonteerd (cfr foto's hierboven) en aangesloten. De test-lus  wordt gedraaid, laat zien hoe de sekwentie van de lichten loopt van  Bühne, naar  Station Noord (en bergstation), en dan via TrainWash en vijver naar het BahnWerk. Dat zijn nog maar 4 van de 8 lichtpunten, de rest (Station Zuid Hoog, Industriezone, Station Noord 2 en de Lift)  volgen later.

http://youtu.be/BbSonLIidKQ
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Nou jij bent even "lekker" bezig geweest, zeg!
Dat ziet er allemaal prima uit.

grt Piet.



Bolje

Dani,
Lekker bezig... ;)
Krijg jij je speakons gratis misschien?
Er bestaan er ook voor spanning, ik geloof dat jij degene voor geluid gebruikt.
Tja, het is nu toch te laat hé.
Vele groeten,
Ronald

dani

#1012
helaas, ik krijg ze niet gratis, ik moet ze ook betalen, maar bij aankoop in hoeveelheden heb ik korting op eBay :-)

Aangezien het hier om laagspanning gaat en er per booster max 2A kan doorheen gaan, waren deze gewoon geschikt.  Voor 220V ga ik ze zeker niet gebruiken, maar de stromen en spanningen door deze zijn vergelijkbaar (een stuk minder zelfs) dan bij de doorsnee PA installatie.

Ze hebben 4 aansluitingen en dat komt perfect uit :

Ik gebruik er 2 voor de aansluiting van de transfo naar de booster
Ik gebruik er 2 voor de aansluiting van de booster naar het spoorsegment
En dan gebruik ik nog 1 Cinch kabeltje per "booster" waarmee ik het signaal van de centrale binnen haal, gewoon van het spoor geplukt als het ware.


Op zie manier kan ik een defecte booster gewoon vervangen binnen een paar minuten.
Ik koppel de Speakon connector af, ik trek de Cinch uit, schroef 2 vijzen los, en vervang de booster door een reserve exemplaar met zelfde aansluitingen.


PS: in de loop van deze week begin ik te "knabbelen" aan de 200 meter  10-aderige kabel.  Ik heb nog flink wat wissels te bekabelen en nog heel wat lichtpunten op de baan van "jus" te voorzien.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Gemakkelijk en verzorgt!
Die speakons kunnen een 'lekkere' ampérage aan, dus dat is zeker geen probleem.
Vele groeten,
Ronald

Sattrickske

hihihi, zo te zien ga jij deze winter geen last hebben van het afschakelplan?  Om jouw baan draaiende te houden heb je een personal power plant nodig! ;D  Allez je verlichting zelf is dan toch precies LED, dus je verbruik zal enigzins binnen de perken blijven.

Mooi loodsje, ook al is ie nog niet klaar.

Waarom 10-aderige kabel?  Gebruik jij geen ringleiding(en)?

dani

#1015
merci , merci...

10 aderige kabel om de wissels aan te sluiten.   Vanaf elke wissel komen er 2 draden naar 1 centraal aansluit-rail  (de kroonsteentjes) en de derde draad zit inderdaad op een soort van ringleiding.  Op die ringleiding staat de (+) pool van de voeding  en de (-) van elke van de wisselbedieningsspoeltjes (scrabble woord) komt naar het centrale bedienpunt, net zoals met de conventionele analoge bedrading van vroeger.    Het verschil is dat ik de eigenlijke bediening van de wissels met Arduino ga doen (met een darlingtonnetje er achter voor elke spoel).  Vandaar ook de keuze voor gelijkspanning voor de wisselbedieningen.  met 1 kabel kan ik dus 5 wissels naar "het midden" leiden.   Indien ik met aparte decoders her en der zou werken, dan zou ik idd de ringleiding kunnen gebruiken voor het signaal.   Maar ik heb gekozen voor 3 arduino's MEGA die elk 30 wissels kunnen sturen vanuit de centrale "kast".


De verlichting is inderdad allemaal LED en de zwaarste spot die er momenteel tussen zit is een 5 watter.   De meeste zijn 1,5 tot 3 Watt per stuk.   De zolder is normaal verlicht met TL lampen, de LEDs zijn dus echt voro special effects bij nacht  :-)


En de power is niet zo een groot probleem.  Ik heb een klein benzine-stroomgroepje staan dat tot 900 Watt kan leveren.   Dus als iedereen in het donker zit, ga ik gewoon door met "treinen" op zolder :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Aha, nu begrijp ik het.  Da's inderdaad ook een goede oplossing.  Ik heb een tikkeltje lokalere oplossing (8 wissels per PICje), terwijl jij iets meer gecentraliseerd werkt.  Ik moet telkens wel 2 draden (of 3 met terugmelding) naar de wissel brengen.  Voor de rest is 't ver 't zelfde.

En ik wist 't...  den Dani zal nie rap zonder elektriek vallen ;).  Ikke normaal ook niet, mijn gemeente zit niet in 't afschakelplan; maar heb uit veiligheid toch een 2kW 2-taktje gereed staan...

dani

en niet vergeten een jerrycan met benzine klaar te hebben, Patje...   Mij is het al es overkomen dat ik het groepje wou mee nemen om te gaan picknicken, om 's avonds wat licht en muziek te hebben , en toen schoot het me te binnen dat ik een week dervoren mijn jerrycan had leeg gegoten in de tank van de moto, en die nog niet had gevuld...  BUMMER !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske


reeves

Seg Dani, ziet er allemaal goed uit!

Serieuze power centrale en je loods mag er ook wezen

Grtz Tom