Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

#765
toch nog even de "bezemsteelkatrollen" gemonteerd...  iets te veel speling aan 1 van de 4, maar komt goed.
Het kleine gaatje vlak naast de as is waar de kabel gaat door komen.  Dat zal toelaten om bij te regelen en dan vast te zetten voor gebruik.











En dan beide kanten van het "touw" eens gemonteerd op de as.. en even een stukje opgerold.  Ik denk dat het goed komt !







De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Lees en zie ik nu alles goed en komt er nog een liftje bij?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

inderdaad Olivier, er komt een klein liftje bij.  Maar dit gebruik ik enkel om treinstellen naar boven en beneden te brengen, niet als "extra opbergruimte".  Dus dit is alles zee "light" en  zo mogelijk nog simpeler.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Catje

Mooi gevonden Dani,

Maar denk je niet dat dat liftje met een trein ook een gewicht heeft, en dat die motor kracht genoeg moet hebben om dit toch verticaal te kunnen bewegen?   ;)

Zelf heb ik altijd ( tot aan mijn WAO afkeuring )als kraanmachinist gewerkt bij Het Nederlands kraanverhuurbedrijf Mammoet op een 300 tons rupskraan.
Denk maar aan bijv, bij U in België aan kraanverhuur Sarens

Ik heb zelf jaren terug weliswaar geheel uit staal en messing de rupskraan waar ik mee werkte op schaal 1/15 nagebouwd.
Maar bedenk, al is het gewicht toch maar klein, er komen serieuze krachten op.
Dat 12 volt motertje krijgt het toch serieus zwaar te voorduren.  ???

-1) Om trekkracht te besparen aan de motor zou u eerst over een katrol kunnen gaan.
      bijv. gebruikt u 2 schijfjes onder elkaar, heeft u dus 2 draden en dat zorgt ervoor dat het trekgewicht al halveert.
      De motor hoeft dan niet zwaar te werken, en een bijkomend voordeel de snelheid van het hijsen verminderd.
      Gebruikt u bijv 4 schijven, dan heeft u ook 4 draden  dan hoeft dat motortje nog maar een kwart van het gewicht te tillen.
      en hij gaat dan nog langzamer, wat weer natuurgetrouwer wordt.
-2) Gebruikt u maar een trekkabel i.p.v. 2 van de motor naar de lift, maar dan een soort van evenaar dan staan altijd beide draden strak.


Mocht u denken dat ik u misschien behulpzaam kan zijn met ideeën, laat het mij weten.


Groeten,Willy





dani

#769
Hele goede ideeën, WIlly !  En ten zeerste op prijs gesteld.   Bij de "grote" lift  heb ik het katrollensysteem dus wel degelijk al toegepast, daar heb ik maar de helft van de trekkracht nodig doordat er met 2 katrollen gewerkt wordt en inderdaad, maar 1  enkele kabel tussen de "evenaar" balk (zoals je het zo mooi noemt) en de eigenlijke lier motor  (die in principe tot  650 kilo kan trekken).   Dus het principe is me niet onbekend , maar voor deze toepassing verwacht ik maximaal een gewicht van een kilo of 2, max. 3  in totaal.   

De 12 volt motor in kwestie zal dus inderdaad wat kracht moeten kunnen leveren, maar anderzijds mag het ook niet te snel omhoog en omlaag gaan, dus een motor met reductiekast is wat ik aan het bekijken ben.    Een flinke 12V motor (met hoog koppel) kan dit wel aan.   Misschien zelfs een NEMA17  stepper met een reductie / wormwiel.    De motor die in de "lier" zit van de grote lift, werkt ook op 12V en die maakt flink wat "koppel"  met zijn reductiekast.

Toch tof dat mensen spontaan mee denken en met tips aan komen, dat waardeer ik absoluut !

Ik heb intussen een "mock up" gemaakt van het oprolmechanisme, en kan eens "met de hand" voelen hoe vee lkracht ik nodig heb.   En misschien ook eens proberen met een reductiemotor die ik nog heb liggen.   Ik vermoe ddat het gaat lukken ....








De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Leuk project, Dani
Ik zou toch eerder voor Piet (Bossie) zijn oprolsysteem gaan (goeie vondst, trouwens)
Binnen twee schijven ga je wel links en rechts gelijkmatig optakelen, maar niet gelijkmatig in de tijd.
Naarmate je meer touw oprolt gaat het sneller, en heb je meer kracht nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Dani,
ivm uw lift, goed gevonden, maar ik ben bang dat uw touw na enkele malen wel eens zou kunnen naast elkaar liggen en zo vast gaat geraken. Wil dan niet denken wat er gaat/kan gebeuren. Persoonlijk zou ik plat lint gebruiken van rolluiken, elke wikkeling is even dik, en deze gaan mooi op elkaar liggen zonder risico om vast te lopen...

dani

plat lint zou inderdaad een mogelijkheid zijn, maar dan kom ik bovenaan aan de katrollen in de problemen vrees ik.
Je hebt wel een punt im het mogelijks vastlopen.   'k zal toch nog eens even t' één en t'ander moeten testen.

Of ik zou moeten plat lint gebruiken bij het oprolmechanisme en dat dan laten over gaan in het "gewone" koord bij de lift zelf.   hmmmm... misschien
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Aan de katrollen had ik niet gedacht,
maar van lint overgaan naar touw is ook een optie.
succes

Sattrickske

En als we dan toch naar de rolluiken gaan, waarom het mechanisme niet effe omdraaien?  Net zoals in de rolluiken, het oprol mechanisme bovenaan zetten en het platte lint gewoon fixeren aan de lift.  Beide kanten laat je even snel opwinden of afwinden door middel van een buismotor.  Deze 'buismotor' kan je eenvoudig verwezenlijken door één lange as (waarop je opwind rollen komen) op rollagers te zetten en deze dan aan te drijven door een motor(tje) naar keuze.
De lange as kan je beveiligen door een kliksysteem via een tandwiel zodat je lift niet naar beneden dondert als de motor het begeeft.

dani

mooi, en goed doordacht, maar het wordt een pak duurder natuurlijk.... en neemt ook meer plaats in boven de baan, wat ik wil vermijden.
Het gaat nu al moeilijk worden om dit in te passen vrees ik zo.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Duurder?  2 extra rollagers...  En het anti-val mechanisme komt er inderdaad ook bij, maar kan je achterwege laten (want op 't eerste zicht had je er zelf geen voorzien).  De gemotoriseerde as in je rollagers, kan ook een bezemsteel zijn (een beetje een zot zicht, maar waarom niet...)

Over meer plaats boven de baan... inderdaad...
Kan ook anders, de aandrijving 'bak' onderaan plaatsen en je linten over een 'poulies' laten schuiven die boven je lift staan (weet niet hoe zo'n katrol heet in 't Nederlands).  De aandrijving en het oprolmechanisme zitten op deze manier onderaan.

SuSke

Citaat van: Sattrickske op 21 februari 2014, 13:57:48 PM
...je linten over een 'poulies' laten schuiven die boven je lift staan (weet niet hoe zo'n katrol heet in 't Nederlands)...

Ik zou er gewoon "loopwiel" van maken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Sattrickske

Citaat van: SuSke op 21 februari 2014, 14:58:41 PM
Citaat van: Sattrickske op 21 februari 2014, 13:57:48 PM
...je linten over een 'poulies' laten schuiven die boven je lift staan (weet niet hoe zo'n katrol heet in 't Nederlands)...

Ik zou er gewoon "loopwiel" van maken  ;)
Thx! M'n Nederlands is niet meer wat het geweest is :-[.  Had 'loopwiel' nog nooit gehoord, wist wel nog dat een soort katrol was; maar heb het ondertussen opgezocht en je hebt gelijk.   Komt ervan als je de ganse dag praktisch alleen maar Engels en Frans gebruikt :(

Rangeerduivel

Maak je geen zorgen Patrick,
Zo erg ben je er nog niet aan toe!
Loopwiel is idd correct Nederlands,maar in de volksmond/dialect noemt men het meestal gewoon "katrol"
Dus,er zijn ergere dingen in het leven! 8)

;)