Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Citaat van: dani op 31 mei 2013, 00:02:59 AM
mijn huidig "protocol" heeft ook al checks ingebouwd in de vorm van ACK/NAK datagrammen  en terugmelding van de ontvangen bevelen en de uitgevoerde commando's.
Zie je, 'k wist 't dat ge ne krak waart...

dani

zo zou het er kunnen uit zien met  I2C.   Even veel Arduino boards nodig, maar minder  bekabeling, slechts 1 USB poort en geen MAX232's.
Maar als de bedrading het minder betrouwbaar maakt, benik daar geen fan van.  En ook op elke Arduino 2 pinnen minder  beschikbaar, hoewel ik recupereer dan pin I0 en I1 van de seriële lijnen.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een andere ontwikkeling op het gebied van de Arduino techniek (ATMel microcontroller chips eigenlijk) :  vandaag eindelijk geslaagd om een ATTiny 85 te programmeren.

Dat is een heel kleine chip (8 pins) die 6 in/out pins heeft en waaree je dus iets simpels heel makkelijk kan sturen.  Bijvoorbeeld :

- 1 pin als Input - trigger   (drukknop of signaal van een andere bron)
- 1 pin als input voor een detektie van een bepaalde toestand van beweging
- 4 outputs voor het sturenvan LEDs, wissel, servo, en noem maar op 
- een "flexibel" programma of een vast bepaalde en getimede sequentie.

Die programmeer je er in (via een arduino als ISP), en dan bouw je de chip in  je "diorama" of scene in.  Klaar.. geen omziens meer naar.

In de toekomst zullen er enkele van deze dingen ingezet worden voor speciale "atrracties" op de baan....

Even in beeld brenge, hoe het in zijn werk gaat :

1)  de eigenlijke  microcontroller ATTiny85  @  8 MHz


2) het zelf in elkaar geflanste interface shield voor op de arduino


3) de eigenlijke Arduino


4) alles bij elkaar , klaar om te programmeren  via de USB van de pc






Opmerkingske :  normaal worden de signalen voor eht programmeren van de pinnetjes van de arduino genomen die onder het (bruine) shield zitten.  Dat is zo bij een UNO, DUEMILANOVE, LEONARDO en zo voort...   Bij de MEGA  (met veel meer pinnekes)  zitten de programmeerpinnen (clock, MiSo, MoSi en Reset) echter niet in die range, maar op pin 50-53.  Vandaar het hulpstukje met rode en gele draadjes.



De volgende stap is om het programmeren niet meer via een Arduino te moeten doen maar mat een zgn.  USBASP  interface, een klein printje op de USB van de PC die rechtstreeks de programmering doet via de beschreven signalen.   Het printje heb ik al liggen, enkel nog het kabeltje voorzien op het  shield.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

... en die volgende stap is ook gezet nu.

Met behulp van de USBASP interface, een 10 polige flatcable, een 10 polig stuk "pinnetjes" en een 6 polig stuk "gaatjes" er bij op het protoboardje, is het af.

Ik kan nu ofwel via de Arduino  (door het stekkertje op pinnen 50-53 van de arduino te steken)  ofwel met de USBASP rechtstreeks  (flatcable op protoboard en de gele/rode draden op het stekkerbusje bovenaan)  de ATTiny programmeren vanuit de  AVRDude  uit de Arduino SDK.       Zalig gevoel om het weekend te starten :-) :-) :-)

1) de 10 extra pinnetjes op protoboard



2) de 6 extra "gaatejes" op het protoboard



3) de draadjes die normaal naar Arduino gaan nu in hun "USBASP" positie




4) het overzicht met de flat cable er op



5) het USBASP printje



en dan alles samen....






Totale kostprijs van deze programmer....

*  5 euro voor de USBASP (eBay vanin HongKong) + kabel
*  30 cent voor gaatjesprintje
* 5 cent voor IC voetje
* 10 cent voor condensatortje
* 20 cent voor connectortjes
* 10 cent voor 3 weerstandjes
* 30 cent voor 3 LEDjes
* 80 cent voor 2  doorvoerconnectoren voor de Arduino shield
* 10 cent voor wat draadjes
======================================

6,95 € als ik goed geteld heb.   (en in totaal een uurtje werk, inclusief downloaden van drivers)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een weekendje  Den Haag en Scheveningen resulteerde uiteraard ook in een bezoekje aan de lokale modelbouw winkel.   Score :  2 sets van 2 gesloten wagonnen van Roco (BMW) ,  2 drukgasketelwagons van Märklin, Een stenen muur  van Faller, een  bekolingsinstallatie van Auhagen en een setje  "bikes" van Faller....  Dus vandaag kon ik alvast weer wat "plakken".

Eerst de hele boel samen :-)



En dan detail...   the making of : Hells Angels, the Movie.















1:87 is soms toch zo'n prullewerk....  ik krijg meer en meer respect voor mensen die in schaal N en Z werken !!



Eindelijk de line up...












Nu moet er nog de fijne schilderspenseel aan te pas komen voor de details, geen 2 zullen hetzelfde zijn.  Let trouwens goed op de foto, de enige oranje in de rij is een "ghost rider", hij heeft achteraan enkel een band en geen wiel daar in...   Wieltje was kapot wegens lomp gedrag van de plakker :-(
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Sterkte met dat gepriegel aan die motorbikes.
Ik moet er niet aan denken,weken met een vergrootglas, maar ik be ban dat ik daar op termijn ook niet aan ontkom.
Dat rollendmaterieel ziet er erg leuk uit.

grt Piet.

tomenriet

Mooie aanwinsten, wens je er veel plezier mee en maak ze maar deftig, dan kunnen wij er van mee genieten.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Sattrickske

Dat zijn inderdaad kleine prutswieltjes.  't Verbaast dat er maar eentje aan gruzelementen ligt.  Ik vrees zelfs dat ze te klein gaan zijn voor m'n 3D printer.  Misschien eentje etsen in messing?

oetbeem

Mooie aanwinsten Dani!
Geniet ervan

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

wel wel wel....

het is nu een feit :
"Sorry dani, je bent verbannen van gebruik van dit forum!
Het behoeft geen uitleg meer!Deze verbanning is permanent."

blijkbaar is het "bij de buren" een persoonlijke vete nu. 1 dag "uit de ban", nog geen ENKEL bericht gezet, en al permanent verbannen. mijn onderschrift werd van dag 1 al door een op zijn pik getrapte moderator gewust, en toen ik in pb reageerde en mijn onderschrift wijzigde naar  "1 dag uit de ban en al gecensureerd, wat is het fijn om ongewenst te zijn..."  werd ik weer zonder boe of ba gebannen en nu permanent.

die klote hollanders geven een mens niet eens een kans ! gelukkig zitten hier wel volwassenen....

sodeju...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

Niet alle hollanders zijn zo Dani  ;)

banner by oetbeem, on Flickr

Sattrickske

Trek het je niet aan, 't is hier toch veel beter.
Maar ik vond je onderscrift wel cool!  En inderdaad, een zeer flauw excuus om niet de discussie te moeten aangaan.  Heel laag bij de grond van de dictator (of was 't nu moderator ?)...
En inderdaad niet alle hollanders, zijn zo... gelukkig maar.

dani

neen ze zijn niet allemaal zo... das waar, ik had wslk net die (2) rotte appel(en) aan de hand. haha
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Even een opmerking:
- ik begrijp dat er een probleem was/is op een ander forum
- ik begrijp dat mensen dat even (hier) willen ventileren
MAAR:
- verwacht niet dat we wat elders gebeurt op dit forum oplossen
- en verwacht dus ook niet dat wij als mods partij kiezen

Hoe dan ook: we zijn content dat onze manier-van-forum-zijn gewaardeerd wordt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#134
@Gerolf : alle begrip voor dit standpunt,  ik verwacht uiteraard NIET van jullie hier dat er partij gekozen wordt, laat staan dat er dingen door jullie worden aangekaart of opgelost.

Dit bericht van jou alleen al , bevestigt dat er hier dus wel degelijk NEUTRAAL wordt gewerkt en dat er de mogelijkheid is om zoals je het verwoordt "even te ventileren".
Waarvoor mijn dank !

Voor de rest is het simpel:  ik voel me hier goed, en ik zal hier verder posten.    De aanpak is anders, er wordt minder  ge-OH'd, en je merkt duidelijk dat de meeste leden (zeker de meer aktieve) hier wel wat meer techniek achter de kiezen hebben.   Dat maakt het interessant.

De  "OOOHs "  en  "AAAHs" zijn hier ook wel af en toe aanwezig, maar met minder poespas.   Mensen laten merken als ze je werk waarderen en dat is het .  Zo simpel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.