Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Fyra en zo

Gestart door Huugooke, 29 maart 2013, 16:23:21 PM

Huugooke

Zojuist "Op de Baan" doorgelezen. De items over de problemen met Fyra en Desiro zijn op zijn minst interessant te noemen.
Ik vind ze eerder bedroevend.
Om niet opnieuw het proces van de Fyra te maken, dat is elders nog een veelgelezen topic, maar als een fabrikant al problemen heeft met leveringen in drie verschillende landen: Noorwegen, Denemarken en Zweden, dan zou ik toch vier keer nadenken vooraleer daar een bestelling te plaatsen.
En nu blijken die Desiro's ook al een paar problemen te hebben: de software is niet goed, de motoren die de deuren moeten openen zijn te licht en verbranden (pardon?), en er is iets met de stroomafnemers.
Deze problemen noemt men oplosbaar: oef!
Gelukkig zijn het "maar" treinen; stel je voor dat zoiets gebeurt met een nieuw vliegtuig!
Wat me het meest de haren ten berge doet rijzen zijn echter de foto's van de afgestelde en zeker de verschrootte loc's en rijtuigen. Verouderd? Versleten? Te duur in onderhoud?
En toch waren die blijkbaar nog goed genoeg om aan het buitenland verkocht te worden.

Havoc

CiteerGelukkig zijn het "maar" treinen; stel je voor dat zoiets gebeurt met een nieuw vliegtuig!

Je bedoelt zoals de nieuwe batterijen van de Boeing 787? Die lithium batterijen? Dezelfde lithium batterijen die je als passagier niet in het ruim mag vervoeren? Dat soort batterijen waar nu de hulpgroep voor de electriciteit van afhangt? Die batterijen die al 2x ontploft zijn in de cockpit? Neen, bij vliegtuigen gebeurt dat niet.

Dat met die Fyra is gewoon een gevolg van regels voor aanbestedingen. En dat is niet enkel met de Fyra. Maar het is tenminste een "nieuw" type, dat is nog enigsinds een excuus (een zwak, maar kom).

Die desiro's begrijp ik minder, dat is een stel dat al lang op de markt is en in veel landen.

Dat verschroten en verkopen zijn boekhoudkundige trucks om de zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. Hetzelfde als de regeringen hier die gebouwen verkocht hebben en ze dan terug gehuurd. "Kijk eens, we hebben 20 miljard inkomsten" (en gaan elk jaar 1 miljard huur betalen gedurende 50 jaar)

Eigenlijk doet het enorm veel vragen stellen bij Europa. Dat is nu al meer dan 30 jaar dat men over een eengemaakte markt spreekt. Zelfs over een grondwet. Maar men slaagt er in al die jaren niet in om een en hetzelfde treinstel overal in europa te laten rijden. Dat ze daar nu eens mee zouden beginnen ipv grondwetten. (ok, ik weet ook wel dat het ene echt moeite vraagt en het andere enkel wat warme lucht verplaatsen is)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Maar een trein valt stil OP de aarde. Een vliegtuig valt NEER op de aarde.

Dat in zowat alles wat heden geproduceerd wordt een loopje wordt genomen met de kwaliteitscontrole is een gegeven.
Als je ziet hoe snel modellen zich opvolgen is dat geen wonder. Misschien een uitzondering voor de automobielindustrie.

Er is toch een Europese grondwet? Die van "verlap alles aan privéondernemers zonder aan de consument te denken".
Je energierekening al eens vergeleken met pakweg 20 jaar? En je waterrekening?

Dat er nog geen "masterplan" voor de Europese spoorwegen is lijkt me nogal normaal. Met al die verschillende systemen:wie gaat zich aanpassen aan wie? Clash of the Titans denk ik.

Eres

Ik ben het helemaal eens met waarom wij anno 2013 nog steeds een rechte lijn hebben wat betreft het spoor met al zijn attributen. Maar ja de hoge heren hebben het ook zo druk met besprekingen dat ze geen tijd hiervoor hebben. ze lopen er zelfs over te praten dat ze het druk hebben.

Je zou het met de oostblok landen kunnen verwachten maar andere landen moeten zich toch al lang aangepast hebben met allen het zelfde standaard apparatuur.

Wat de FYRA betreft ja inderdaad had ik ook wel 4x nagedacht voordat ik een dergelijk treinstel zou bestellen als ik weet dat er in andere landen zoveel problemen zijn.

De Desiro dit zou een afwijkend formaat zijn in vergelijking tot Duitsland. Zo links en rechts heb ik mogen horen dat deze in Duitsland wel voldoen en men zeer tevreden is. Maar schijnt dat men in Belgie de treinstellen langer heeft gemaakt zonder verdere aanpassingen en ook weer een afwijkend software pakket. Weet niet of dit waar is maar corrigeer mij als dit niet zo is.

Wat software betreft daar zijn vele klachten over. Iets geheel anders en dat is: Een kennis van mij vaart op zee. Het schip heeft 5jr probleemloos gevaren met alle apparatuur. Het kwam in dok en voor de radar kreeg men een update voor het software. Sindsdien is het steevast dat minsten 1x per 2 weken een service maan aanboord moet komen voor alles te herstellen. Of de radar doet het wel en de satelliet apparatuur oa internet niet meer. Of deze doen het wel en de radar niet meer.

Zou men niet eens gaan nadenken aan de leveranciers van al die sofware pakketten dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Gelijk aan een auto. Tegenwoordig moet men eerst met een Laptop kijken anders kan men een fout niet meer vinden. Gelijk als ik die al 3 maanden een storing heb in de boordcomputer maar niet op te lossen valt.

Software?  het bekende vingertje omhoog, de tijden van vroeger waren beter gelijk aan de oude treinstellen. THOSE WHERE THE DAYS.

Wim