Who's afraid of brass? Messingkits!

Gestart door Decapod, 19 maart 2013, 12:40:50 PM

Messingkits van Belgische modellen, zegt je dat iets? In welke modellen zou je geïnteresseerd zijn (geef weer in je reactie)?

Absoluut. Ik vind het heel jammer dat er zo weinig bouwkits voorhanden zijn. Ik zit te popelen om er een paar ineen te knutselen.
7 (18.9%)
Eigenlijk wel. Ik wil best wel eens proberen wat in elkaar te steken in messing, zeker als het typisch Belgisch is.
18 (48.6%)
Het interesseert me wel, maar ik zie me er niet meteen aan beginnen: het materiaal en de verwerking schrikken me af.
10 (27%)
Eigenlijk wel, maar ik koop ze liever afgebouwd (bv. de stoomlocs van Olaerts), ook al kost het me heel wat.
1 (2.7%)
Eigenlijk niet. Er zijn toch zoveel mooie Belgische modellen op de markt. Ik neem wel vrede met een minder fijn afwerkingsniveau.
1 (2.7%)

Totaal aantal stemmen: 37

argilla

Citaat van: Kris op 20 maart 2013, 12:58:32 PM
Hallo,

Om de vooroordelen en de drempelvrees voor (messing) bouwkits te overwinnen zijn we bezig met het O-forum om het messing onderstel van reeks 83 rangeerlok te maken , er zijn 11 bouwers begonnen , Ik heb  tijd gestoken in het ontwerp zodat de samenbouw geen speciale kennis vereist , dit is ook het grote voordeel van spoor O alles is groot genoeg en dus ook eenvoudiger om te bouwen dan HO , er zijn ook meer basiscomponenten verkrijgbaar
Ik raad dus ook iedereen aan om eerst met een maatje groter te beginnen
Goed gereedschap is ook het halve werk , voor messing bouwkits is een weerstandsoldeertoestel een onmisbaar gereedschap
Ik ben momenteel bezig aan nog een nieuw ontwerp , ook de keuze van het type loc is van groot belang , niet alle modellen lenen zich goed voor zelfbouw

Kris


ben op uw webstek gew<eest doch nergens staat een mogelijk tot  voor aankoop . Zo graag meedoen maar..............
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Frank_N

#16
Om mijn depot compleet te maken ging ik op zoek naar een stoom-kolenbeladingskraan.
Weinert had precies het goede model in N als bouwpakket. Leuke uitdaging!
Het onderstel ging vlot, de cabine lukte ook nog redelijk tot het moment dat ik de ramen en dan met name een meegebogen raam in de cabine moest pasmaken....
Er zitten 2 van die onderdelen in het pakket, met de waarschuwing erbij "voor als het misgaat" :o
Inmiddels heb ik een "ruit" verprutst............
De giek is een zeer lastig onderdeel om samen te stellen, het is wel voorbewerkt maar je moet het na het voorbuigen solderen. Het onderstel en de cabine ging goed met secondelijm. Dat is niet helemaal je-dat, maar als het misgaat is het los te weken.
Vervolgens komen er nog trappen aan de giek.
Eerlijk gezegd vind ik dit een erg fraai model, maar heb me verkeken op de moeilijkheidsgraad :-[

Of deze kraan ooit in Belgie werd gebruikt is me niet bekend, wel dat SSN (Stoom Stichting Nederland) een omgebouwd (electriesch) en werkend exemplaar in het depot Dieren in gebruik heeft.

Eerlijk gezegd vind ik juist bij de grotere schalen het gebruik van messing kits meerwaarde geven aan het modelbouw gebeuren.
Groet van Frank

Havoc

CiteerWat me toch verbaast: iedereen heeft het over messing, terwijl je nieuwzilver ook prima kan etsen en solderen.
Dat laatste is een stuk minder kwetsbaar, heeft een goede staal-kleur, ... en is dus prima geschikt voor bvb drijfstangen

Nieuwzilver is een soort messing, gewoon een soort met een klets nikkel erin. Maar ik kan je goed volgen, zelf werk ik niet graag in messing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kris

#18
Argilla,
" op uw website geweest" , ik heb geen website , mogelijks is er verwarring met Minerva die de kits gemaakt heeft , ik ben de ontwerper en ik maak loc's voor eigen gebruik maar de sets zijn door Minerva gemaakt voor het 0-forum , de kits waren als bouwproject te verkrijgen voor de leden om in groep te bouwen net om de drempel die veel mensen hebben om te starten met zelfbouw te overwinnen , ik doe een poging om iedereen te begeleiden bij de bouw , het is de bedoeling dat iedereen een rijdend model bekomt , we zijn aardig op weg ( sommige bouwers zijn al zover ) , we steken ook veel van elkaar op .
Het is ook zo dat voor fabrikanten de Markt voor ( Belgische) bouwkits niet er groot is.

Wat nieuwzilver betreft een goed product om te etsen , moeilijker te frezen , ik zoek al een tijdje nieuwzilver plaat(jes) van 2mm dikte als iemand een adres weet ...

Kris

rgp

Hallo,

Ik kan Kris alleen maar gelijk geven: hij begeleidt de bouwers op voortreffelijke wijze, ik kijk er alleen maar naar, maar wel vol bewondering !

Roland

argilla

Citaat van: Kris op 20 maart 2013, 20:09:55 PM
Argilla,
" op uw website geweest" , ik heb geen website , mogelijks is er verwarring met Minerva die de kits gemaakt heeft , ik ben de ontwerper en ik maak loc's voor eigen gebruik maar de sets zijn door Minerva gemaakt voor het 0-forum , de kits waren als bouwproject te verkrijgen voor de leden om in groep te bouwen net om de drempel die veel mensen hebben om te starten met zelfbouw te overwinnen , ik doe een poging om iedereen te begeleiden bij de bouw , het is de bedoeling dat iedereen een rijdend model bekomt , we zijn aardig op weg ( sommige bouwers zijn al zover ) , we steken ook veel van elkaar op .
Het is ook zo dat voor fabrikanten de Markt voor ( Belgische) bouwkits niet er groot is.

Wat nieuwzilver betreft een goed product om te etsen , moeilijker te frezen , ik zoek al een tijdje nieuwzilver plaat(jes) van 2mm dikte als iemand een adres weet ...

Kris


webstek 0 forum staat wel een vermelding. Maar geen mogeliijkheid voor, oke, niet leden om ook het model te kopen. persoonlijk vind ik dit een mogelijk laten liggen om leden bij te krijgen ( persoonlijke mening) ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Argilla

wordt lid, het kost je 30 euro.

Neen, deze actie is te beschouwen als een return voor leden.

Roland

philippe_007

Ik heb interesse om met een kit te starten,
probleem is dat je als leek niet direct iets kan vinden om te starten...

Thommy

Moesten er Belgische messing kits komen aan betaalbare prijzen (sorry voor de PB-stukken, ze zijn mooi maar niet voor mijn portemonnee)...

messing is wel nog leuk werken. Ooit die reeks 45 gekocht die besproken werd in MSM in Engeland. Staat in m'n kast ook een reeks 51 van Joc gebouwd, dus solderen lukt wel  :D
Greetz

Thommy

Dirky

Paasweekend...
Een vijftal dagen in 't buitenland (toch wel 2 graden warmer dan hier  ;D) hebben me tijd gegeven om na te denken over dit messing-kit gedoe en de doorsnee bouwer.
- messing kits die gemakkelijk te bouwen zijn bevatten veel dure stukken (dure kits)
- messing kits die goedkope stukken bevatten zijn moeilijker te bouwen (goedkope kits)

Ik denk een gulden middenweg gevonden te hebben en zou bij deze de type11 H0 weer eens naar voor willen schuiven... Is er voldoende interesse? PM graag...


Gerolf

Een kit moet voor mij zeker niet volledig uit metaal bestaan.
Resin voor sommige stukken (Schoorsteen en stoomdom bijvoorbeeld) lijkt me ook goed, en goedkoper

Voor een stomer die "te verantwoorden" is binnen TPIII heb ik altijd interesse.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Dirk,

Ik ben niet direct geïnteresseerd om een bouwkit aan te schaffen.
Moest je overwegen om een kit te maken, dan denk ik dat je heel veel aandacht moet besteden aan het chassis en de motorisatie. Die combinatie moet leiden tot een goed rijgedrag. Voor zover ik opvang vinden de meeste een goed rijdend model belangrijk. Want wat ben je met een model dat in de kast verdwijnt. Ik twijfel er niet aan dat je dit ook belangrijk vindt.

Daarnaast ben ik bang dat een bouwkit heel veel mensen afschrikt en dat de meeste kits ongebouwd in de kast verdwijnen. Het 0-forum heeft dit ook ondervonden en wil daarom nieuwe initiatieven ondersteunen met gezamenlijke bouwsessies. Onlangs zijn zij gestart met een tweede model samen te bouwen met een groep geïnteresseerden. Het eerste model was een goederenwagen in gefreesde kunststof (polystyreen) en het tweede is een messing model van een rangeerdiesel (zie ook elders op dit forum). Dit is een succes, ook nemen slechts 12 mensen deel aan dit bouwproject. Je leert niet alleen van elkaar, maar je hebt ook de gezelligheid van de ontmoeting die je aanzet om aan het model verder te werken. Momenteel zijn de bouwers bezig aan de afwerking van het chassis. Hiervoor zijn reeds vier soldeersessies geweest. Er is geen druk. Iedereen kan op zijn tempo verder werken. Alleen hopen we tegen de volgende keer (eind april) klaar te zijn met het chassis en de motorisatie.

De kwaliteit van de onderdelen is ook belangrijk. Maar zoals Gerolf reeds zegde, mogen sommige onderdelen evengoed in kunsthars of in een ander materiaal, waardoor je de kostprijs kunt drukken. En het moet wat mij betreft ook allemaal niet 100 % correct op schaal te zijn. Waarschijnlijk ga je toch compromissen moeten sluiten.

Wat het keuze van het model betreft, vind ik persoonlijk een type 11 niet direct een populair model. Maar als je in HO gaat werken is het natuurlijk niet simpel een een goede keuze te maken, want in deze schaal zijn reeds veel modellen gemaakt en mits goed zoeken en lang wachten ook nog te vinden als tweede hands of onafgewerkte bouwkit. Dus wat dit betreft kan ik niet direct een suggestie doen. Misschien dat je rekening moet houden met het materiaal dat je er achter kunt hangen en dat momenteel beschikbaar is.

Een ander suggestie kan zijn dat je eerst start met een goederenwagen of rijtuig in messing. Dit legt de drempel nog relatief laag en kan dienen om geïnteresseerden leerervaring op te doen.

rgp

Dirk,

Ik kan loco alleen maar bijtreden.
Als je een model wenst te ontwikkelen, moet je een aantal vragen stellen; deze vragen zijn een deel van je businessplan.
Is er markt voor dit model ?  In welke prijsklasse moet dit model zich situeren om succesvol te verkopen ?  Welke kwaliteit (afwerking) moet het model hebben ?
In HO zijn we de laatste 25 jaar enorm verwend geworden.  Er blijven slechts enkele mogelijkheden over.
In 0 ligt de markt nog open, maar daar is de vraag is ze ook "bruikbaar" ?  Ik bedoel daarmee dat de "klant", uitgezonderd een aantal onrealisitische mensen die een lok willen voor 100 euro en een aantal die kopen aan het even welke prijs, een beeld heeft van wat iets mag kosten en welke kwaliteit het moet hebben voor die prijs.
Een klant (buiten de uitzonderingen) heeft er geen boodschap aan dat de markt te klein is en daardoor de prijs stijgt.  Het is aan de fabrikant om te onderzoeken hoe hij voor dat model de prijs kan drukken, zonder kwaliteistverlies, zodat hij met zijn model conform is aan de wensen van de klant.
Concreet betekent dit dat in de categorie rijklare modellen:
* een stoomlokomotief voor lijndienst max 1.500 euro mag kosten,
* een rijtuig 300 euro mag kosten,
* en een goederenwagen mag 125 euro mag kosten.
Voor bouwdozen: de helft.
Kan dat niet, begin er niet aan, want de klant gaat dan toch niet kopen en zich heroriënteren.
Ikzelf rij Belgisch, zowel in HO als in 0; maar omdat in 0 spoeling dun is, heb ik mij gedeeltelijk geherorienteerd naar de Franse spoorwegen in 0.

Roland

Peter

Voor degene die in H0 werken is de type 99 van Jocadis een ideale beginners kit.
Rijklaar onderstel van Fleischmann (enkel wat vijlwerk) de een witmetalen bovenbouw met weinig onderdelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Dirky, ik vrees dat je opdeling een beetje simplistisch is. Veel meer gaat afhangen van het ontwerp. Zowel het ontwerp naar "in-een-zetbaarheid" als naar productie. En wat ook belangrijk is is hoe goed het ontwerp getest is.

Van wat ik al van bouwpaketten gezien heb is dat er soms overdreven nadruk op een van de aspecten gelegd wordt. Gevolg is dat de ervaring voor de bouwer slecht is en de fabrikant zich in een slecht daglicht stelt. Met de huidige stand van zaken van rapid prototyping zou dit niet meer mogen. Dit jaagt de kost van ontwerp omhoog maar een goede naam opbouwen van in het begin lijkt me dat waard.
Met vakantie voor onbepaalde duur.