Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door Ronald, 15 maart 2013, 22:06:27 PM

Ronald

#15
Argilla, U mag mij tegenspreken hoor ;) de materie is nog nieuw en onbekend terrein voor mij. De getoonde delen worden als P48 aangeprezen en door een hele rits P48 modelbouwers tot grote tevredenheid gebruikt.... dus ga ik er in mijn onschuld maar vanuit dat de toleranties voor P48 aanvaardbaar zijn. De FT mallen kan ik niet direct een oordeel over vellen want die heb ik nog nooit in mijn handen gehad en moet ze dus beoordelen op de foto's op zijn site.
Het voordeel van de losse delen wegen voor mij zwaarder dan de aanschaf van de overigens perfecte FT mallen. Daar moet ik de keuze maken voor een nummer wissel, dus een nummer 6 of 8. Dat moet ik vanwege de hoge prijs van die mallen, en als ik 2 nummers zou gebruiken loopt dat aardig op. Voor de proef die ik ga bouwen heb ik aan 1 mal genoeg maar dan praat je inclusief de speciale spulletjes als start toch rond de 200 dollar of 150 euro. Oke, daar kan ik oneindig mee bouwen maar zit vast aan de uitvoering van de wissel.
Met de losse delen die verhoudingsgewijs duurder zijn kan ik "losser" bouwen. Als ik een 7 nodig heb en een 8, en ik wil ze ook nog eens licht gebogen leggen kan ik dat met die losse delen perfect doen. Dat gaat niet met de FT mallen.

Neemt niet weg dat ik de FT producten fantastisch vind! Ook ik download de mallen en gebruik ze naar hartelust, ze zijn een perfecte manier van plannen maar ook goed te gebruiken bij het zelf leggen.

EDIT Ik zou de mal of mallen wel kopen als ik bijvoorbeeld een veel grotere baan zou gaan bouwen in 0. Dan zou ik het compromis aangaan van de vaste uitvoering en ze in serie uit de mal bouwen. Maar dan praat je vaak over grotere banen van een flink aantal meters. Ik weet dat ik dat bij voorbaat nu niet ga doen omdat er simpelweg geen ruimte voor is in huis.

Als laatste optie:

Citaat van: Gerolf op 18 maart 2013, 22:16:32 PM
... maar voor jou net zo goed haalbaar om ze zelf te maken  ;)

beschouw ik als een groot compliment... :) maar ik ben bang daar tot aan het uiterste te moeten gaan in mijn kunnen, alhoewel ik weet dat het kan. Maar ik kies daarbij liever voor de producten zoals die er liggen, voldoen aan de maatvoering en ook nog eens voorbeeldig uitgevoerd zijn. Dat bij elkaar opgeteld geeft de doorslag voor deze keuze.

EDIT een wat fraaiere foto van dezelfde componenten:



Bron: www.proto48.org

Hoop wat duidelijkheid verschaft te hebben! :D

argilla

Citaat van: Ronald op 19 maart 2013, 09:19:26 AM
Argilla, U mag mij tegenspreken hoor ;) de materie is nog nieuw en onbekend terrein voor mij. De getoonde delen worden als P48 aangeprezen en door een hele rits P48 modelbouwers tot grote tevredenheid gebruikt.... dus ga ik er in mijn onschuld maar vanuit dat de toleranties voor P48 aanvaardbaar zijn. De FT mallen kan ik niet direct een oordeel over vellen want die heb ik nog nooit in mijn handen gehad en moet ze dus beoordelen op de foto's op zijn site.
Het voordeel van de losse delen wegen voor mij zwaarder dan de aanschaf van de overigens perfecte FT mallen. Daar moet ik de keuze maken voor een nummer wissel, dus een nummer 6 of 8. Dat moet ik vanwege de hoge prijs van die mallen, en als ik 2 nummers zou gebruiken loopt dat aardig op. Voor de proef die ik ga bouwen heb ik aan 1 mal genoeg maar dan praat je inclusief de speciale spulletjes als start toch rond de 200 dollar of 150 euro. Oke, daar kan ik oneindig mee bouwen maar zit vast aan de uitvoering van de wissel.
Met de losse delen die verhoudingsgewijs duurder zijn kan ik "losser" bouwen. Als ik een 7 nodig heb en een 8, en ik wil ze ook nog eens licht gebogen leggen kan ik dat met die losse delen perfect doen. Dat gaat niet met de FT mallen.

Neemt niet weg dat ik de FT producten fantastisch vind! Ook ik download de mallen en gebruik ze naar hartelust, ze zijn een perfecte manier van plannen maar ook goed te gebruiken bij het zelf leggen.

EDIT Ik zou de mal of mallen wel kopen als ik bijvoorbeeld een veel grotere baan zou gaan bouwen in 0. Dan zou ik het compromis aangaan van de vaste uitvoering en ze in serie uit de mal bouwen. Maar dan praat je vaak over grotere banen van een flink aantal meters. Ik weet dat ik dat bij voorbaat nu niet ga doen omdat er simpelweg geen ruimte voor is in huis.

Als laatste optie:

Citaat van: Gerolf op 18 maart 2013, 22:16:32 PM
... maar voor jou net zo goed haalbaar om ze zelf te maken  ;)

beschouw ik als een groot compliment... :) maar ik ben bang daar tot aan het uiterste te moeten gaan in mijn kunnen, alhoewel ik weet dat het kan. Maar ik kies daarbij liever voor de producten zoals die er liggen, voldoen aan de maatvoering en ook nog eens voorbeeldig uitgevoerd zijn. Dat bij elkaar opgeteld geeft de doorslag voor deze keuze.

EDIT een wat fraaiere foto van dezelfde componenten:



Bron: www.proto48.org

Hoop wat duidelijkheid verschaft te hebben! :D


Oke Ronald. Nu kan  ik weer aanpikken bij uw gedachte gang.  Ik was in de veronderstelling dat het bij U  ging om een volledige baan.

Nu is het wel zo dat ik voor mijn 3 modules ( zie draadje 0 schaal modules) de FT gebruikt, ook omdat ik voor de H0 baan de FT gebruikt heb, en dit is me heel goed af gegaan.Maar dat is een ander gegeven.

Misschien is het in de toekomst mogelijk om onze modules te koppelen. Je weet maar nooit. De modules zijn oorspronkelijk als interbellum bedoeld, maar als jij USA wil hebben is juist een kwestie van andere gebouwen .
Maar nogmaals dat zal uw keuze zijn als je wilt koppelen.
Laat iets weten wil je Ronald . Dank U   ;)

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Ronald

Argilla, het idee is goed alleen moeilijk uitvoerbaar van mijn kant uit. Het zal toch Amerikaans worden en met alleen wat andere gebouwen ben je er niet.... de gehele aankleding is US gericht en laat zich niet zo maar Europees maken. Maar bedankt voor het aanbod :)

Om een idee te geven wat ik eerst wil gaan doen voordat een groter project in beeld komt de volgende tekening:



De V1 is het begin en een beetje gebaseerd op voornoemde Chigago Fork. De V2 en 3 zijn mijn ideeën daarna. Bij beide heb ik de urban sfeer van LA in gedachte. Die aanzet is door een vriend hier op het forum gegeven die naar bleek ook in 0 gaat doen en ook op gelijke basis. Met hem is het plan overigens de opvolger in 2 delen te maken, 1 door hem en 1 door mij en die als 1 tentoonstellingsbaan te kunnen uitvoeren.
V3 was eigenlijk de eindfase maar V2 met de gestippelde lijn er bij in lijkt ook wel wat. Dan kan de linksboven wissel alsnog in het asfalt en de rechtsonder open en bloot met alle detail.
Dit wordt ongeveer de testbak die mij alle technieken laat leren en het gevoel met spoor 0 gaat laten krijgen. Wordt nog vervolgd.

Een filmpje van de loc op DCC met een Loksound V4. Eigenlijk onderbemeten maar de loc rijdt er prima op. De kwaliteit is niet geweldig, de SD kaart van mijn Canon 550D is gesneuveld dus moest het even met een klein cameraatje:

- http://youtu.be/dfYyn3j-4Dg

Later!

Ronald

Ik heb even een iets netter tekeningetje geproduceerd. De sporen moet je wat breder denken als de lijn, de vrije profielruimte is per spoor in deze schaal ongeveer 10 centimeter:



De bak waar het op moet is deze waar oorspronkelijk de Civil War baan op zou komen. De foto dateert van 15 Oktober 2011:



Wat ga ik doen? Ik maak de bak van 60 cm kleiner naar 40 cm, en de kap wordt 45 cm. Zie de rooie strepen:



Iets overstek voor de verlichting, dat moet dan ook wat beter zijn voor de uitlichting. Ik heb nog voor deze bak een dubbele strip LED beschikbaar dus dat komt mooi uit. De overgebleven 20 cm van de modulebak wordt dan hergebruikt als ondergrond voor de fiddleyard die er naast komt.
Het inkorten moet heel even wachten, dat gaat nog niet. Dus daarvoor nog even geduld ;) Ik kan mijn zoon nog eens lief aankijken, die moet toch nog even wat hand- en spandiensten in huis verrichten voor mij.

Laters!

Ronald

Zo, de bouw is officieel begonnen, alleen niet door mijzelf ;D ;) Mijn zoon heeft de bak die ik had op maat gezaagd. Die was 60 diep zoals eerder vermeld en ik heb hem toch op 45 breed laten zagen. De 15 breed die overblijft wordt doormidden gezaagd in de lengte en gaat fungeren als drager voor de fiddleyards aan beide kanten Zie tekening). De kap die er boven komt was al voorbereid op TL maar daar gaat natuurlijk LED verlichting in. Ik heb nog voldoende strip in beide uitvoeringen wit en kleur dus dat is verder geen probleem.

De zaagwerkzaamheden. Het werd eerder donker dan dat wij voorzien hadden:



De bak van schuin voor gezien. Duidelijk is te zien dat er een 2e drager in het midden zit die was voorzien voor de TL. Hier komt straks de LED strip achter:



En opzij. De middendrager is afgeschuind, dat was bedoeld als uitsparing voor de TL. Dit wordt later met 2 strips van hout aan beide kanten van de drager verstevigd:



Er moeten natuurlijk nieuwe voorkanten op maar dat komt later. Zoals de bak nu is kan zij op de achterbank van onze sedan. Een niet te vergeten voordeel, zo kan ik eventueel alleen naar een tentoonstelling of met twee. Dat scheelt aanzienlijk in de transportkosten voor de organisaties.

Wel is er een nieuw plan. Er was nogal een discussie op het nederlandse BNLS forum, en zelf was ik ook niet tevreden. Dus is er dit uitgekomen:



Simpel, met 2 fiddleyards en met grain elevators als uitgangspunt.

Zo, later weer meer, het begin is er!

Stedahult

Onderste spoortje blijft zonder wissel? Die bedien je geheel en alleen via je fiddleyard?
Mvh. Steef

Ronald

Yep. Anders wordt het veel te vol. Ik wilde zelf een 2e wissel maar ik dank daar maar van af te zien. Enigste wijziging wordt wss een extra opstelspoor in de grainelevator links boven.

Ronald

Zo. na lange tijd gaat 't rustig weer verder. Gisteren een bos bielshout opgehaald bij Martin (milocomarty):



60 lengtes van 60cm, kan ik voorlopig mee vooruit!

Ronald

Vanmiddag toch maar even de bak naar buiten gedaan. Had wat bielzen gesneden, een nieuwe wisselmal uitgeknipt en wilde toch zien of dat ging. De wissel is gepland als een #6.

Overzicht:



Met de loc van boven gezien. Ik worstel wat met het vrije profiel. Dat is 76 mm dus heb ik de hartafstand van de rails bepaald op 80 mm, 8 cm dus:



De wissel van boven gezien:



En vanuit de rechterhoek:



Inmiddels staan de hartlijnen op de bak. Ja, ik weet dat ik 1 regel van modulebouw overtreden heb: bouw nooit evenwijdig aan de rand van de module. Maar juist hier denk ik wel dat dat kan. Als er straks gebouwen omheen staan en het viaduct zal de rechtheid niet meer zo opvallen hoop ik.

Later weer meer!