Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Sneeuwhinder

Gestart door jakke, 12 maart 2013, 13:33:23 PM

Steven123

Citaat van: Jurgen op 12 maart 2013, 18:49:33 PM
... Hoe komt dat dan?
Dit vraag ik mij nu af zonder u of eender wie de schuld te geven. Want behalve de rijdraad die afbreekt zie ik geen enkel probleem dat men niet snel zou kunnen oplossen. Is het door personeelstekort, een veel te ingewikkelde papierwinkel, kost het te veel,...? Of zie ik het allemaal te simplistisch?


Citaat van: marc goovaerts op 12 maart 2013, 19:31:13 PM
...En toch draaide alles. Hebben ze daar andere wissels, een andere kopersoort voor de bovenleidingen... ?


Zoals men net op het nieuws vermelde liep alles na de ochtendspits vast in Brussel,
daar heb je de noord-zuid verbinding (lijn 0) die al jaren lang 'de' bottleneck (flessenhals) is van het Belgische spoor-netwerk. 
Heel wat lijnen komen daar samen of moeten erdoor heen.  Bij het minste dat daar fout loopt zit je met vertragingen.

De secties zijn er erg kort om een maximaal aantal treinen te kunnen laten rijden in die noord-zuid verbinding,
echter zijn er maar een beperkt aantal sporen (6) waarover al dat treinverkeer moet passeren.

Ik heb de link al wel eerder gepost, maar mensen die er meer over willen weten kunnen best deze reportage eens bekijken -
al een aantal jaar geleden op tv uitgezonden, maar veel is nog steeds van toepassing;

http://vimeo.com/18033966#at=0

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Ivm de bottleneck noord-zuid, is het waar dat men onder Centraal aan het graven is om extra sporen aan te leggen in brussel centraal. Men zou gigantische betonplaten onder brussel centraal schuiven om later de ruimte daaronder af te graven voor extra sporen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Die bottleneck is al jaaaaaaren gekend. Maar er wordt geen kl***n aan gedaan. Kijk, op een ander weten ze waar de problemen zijn en dan trachten ze die op te lossen. Hier weten we welke wissels problemen gaan geven en welke gevolgen dat heeft. En men laat ze dichtvriezen. En de Noord-Zuid verbinding is al een bottleneck sinds 1945 maar men neemt er graag 1/3 capaciteit van af voor een tgv erdoor te laten bollen.

Toen in 20 jaar geleden de trein nam om naar school te gaan was er een winterdienstregeling die gebruikt maakte van rijpaden waar de wissels met gasflessen verwarmd werden. Er waren nog vertragingen maar het ging bij -15 °C toch wel wat vlotter dan vandaag bij -5 °C.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

itchy

Citaat van: conducteur op 12 maart 2013, 20:15:51 PM
Ivm de bottleneck noord-zuid, is het waar dat men onder Centraal aan het graven is om extra sporen aan te leggen in brussel centraal. Men zou gigantische betonplaten onder brussel centraal schuiven om later de ruimte daaronder af te graven voor extra sporen?
Nee
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

Ik was het wel bijna zeker dat dat slechts verzonnen was, maar je weet nooit...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

celtjan

Citaat van: marc goovaerts op 12 maart 2013, 19:31:13 PM

En Rusland in de jaren 90 was echt geen voorbeeld van toptechnologie hoor. Strooien op de wegen was ook zo goed als onbestaande.
En toch draaide alles. Hebben ze daar andere wissels, een andere kopersoort voor de bovenleidingen... ?

Net daar kan de knoop liggen. Hoe fijner de technologie (lees: elektronica) voor het aansturen. Hoe meer kans op het falen.
1 Parameterke verkeerd... En de CPU weigerd dienst. De wissels worden verwarmt, mannen van Infrabel rukken uit en proberen het onmogelijke te doen. Maar tegen opwaaiende 'plakkende poedersneeuw', die zowat overal binnendringd (ook in de machiene kamers & koppellaars/-dozen van het traktiemath.), valt niet veel te beginnen. Hoeveel sneeuwruimers moeten er gemaakt worden? & vooral: wie zal dat betalen?
In geen enkel ander land rij je reeds over een volgende overweg na ca 30 km rijden. Vlaanderen kent véél knooppunten.
Eén trein met vertraging op een knooppunt toekomen = een lawine aan vertragingen op andere knooppunten.

2012

Vandaag ook gaan werken en wat een dagje ... ben treinbestuurder dus ...
Zelf met trein naar het werk en ja, was 15 minuten te laat op het werk, wat zo goed als te verwaarlozen is, sta op tijd op perron om mijn eerste trein te verzekeren. Moet naar Mechelen, maar efkes wachten, verneem bovenleidingsbreuk in de buurt van schoonaarde. Het is opgelost en mag toch vertrekken, dan kleine 10 minuten vertraging.
In schellebelle toch op zijspoor, heb er meer dan half uur gestaan, één spoor was vrij en er kwam verkeer van de andere kant af, tja, da heb je natuurlijk, aan beide kanten staan treinen te wachten als het efkes compleet stil gelegen heeft ... Dan ook nog procedure gestoorde overwegen over een afstand van een km (maximum 20km/u rijden + 5 per uur op de overwegen in alarm)  en in mechelen aangekomen met +50 ... (storing overwegen kwam omdat 2 OW al meer dan 10min dicht waren, dat omdat de herstel trein in de aankondigingszones van die OW aan het werken was aan de bovenleiding... allemaal zaken die BIJKOMEND de boel vertragen uiteraard he, er is al maar één spoor vrij en dan nog met die beperkingen)

Verder word er hier gevraagd "hoe kan zoiets allemaal" ... efkes een paar dingetjes opsommen, t'is zoals altijd een samenloop van diverse oorzaken die het ganse domnino spel omver gaan werpen he.
In de ochtend spits was er dus veel last van de toch wel redelijke laag sneeuw die er gevallen was, verzwarend element was de wind ... die verplaatst de sneeuw en daar waar het niet waait blijft em liggen ... in allerlei spleten, zoals tussen de wissels dus ... als die dan draait dan wordt die sneeuw geplet tot een ijsblok en vermijd dat de wisseltongen tot hun "einde loop" geraken en geen contact maken, geen contact, sein gaat niet open en we zijn vertrokken. Dit heeft zich op veel plaatsen dus voorgedaan vandaag,  "gestoorde wissels" meer dan veel vandaag. Zo ook vb in Tielt, waar één spoor uitgebroken is wegens vernieuwingswerken en dan een wissel die stoort op het resterende spoor (treinen gaan daar weer naar hun normaal spoor) Dat word bediend vanuit Gent en tegen dat men daar ter plekke is om de boel te herstellen ben je wel eventjes later, want die staan dan ergens in die +1600km file natuurlijk he met het witte autoke ...

Maar ook in Brussel hadden ze last van niet werkende wissels, in de spits en dat heeft nogal verregaande gevolgen. Diverse treinen hebben daar enorme vertragingen opgelopen, of zijn afgeschaft geweest, omda personeel dan niet meer binnen de rij uren tot op zijn verste punt geraakt EN terug laat men die vroeger terug keren, maar men heeft dan niet altijd aflossend reserve personeel, dit is het punt dat de ganse domino in elkaar begint te vallen ... want na enkele uren zit er niemand meer op zijn voorziene rit (met voorzien materieel) waardoor de voorziene aflospunten in het water vallen, soms is de bestuurder er, maar de treinbegeleider niet of omgekeerd. Het materieel loopt ook niet volgens plan. Elke trein (zowel stellen, als locomotiven) hebben een "omloop" te doen, smorgens op punt A vertrekken met vb 3 stellen, in punt B om da uur gaat er ene af die naar C rijd, op andere plaats moet er ene bij komen enz enz ... maar als men een trein afschaft omdat die +60 retard heeft en men laat de volgende rijden, is da soms mee breaks ipv de afgeschafte 96'ers ... maar in punt X moest men dan koppelen, maarja, daar staat een stel 96 welke moest koppelen met de afsgeschafte trein enz enz ... Als zoiets gebeurt op het ganse net tijdens de ochtendspits dat TB + TBG + materieel de voorizne omlopen ni kunnen volgen, dan is da quasi onmogelijk om da in de loop van de dag recht te trekken, zodat in elk station het voorzien aantal stellen en treinen staan volgens de soort wat voorzien is tegen dat de avond spits begint. Kort na de middag moet dan al personeel van alle hoeken van het land naar brussel zien te komen (soms rijdend, soms als reiziger) om daar te P treinen te gaan bemannen voor de terug ritten ... tja, dan ziede al wel gebeuren dat die ook al niet op tijd kunnen uitrijden en de ganse avond loopt ook al in het slop he.

ivm het schrappen van de info borden, men zet soms maar 3-4 treinen op, waarom ... als ze dat "automatisch" laten verder lopen (gestuurd via computer) dan staan alle treinen erop, en dan heb je al rap situaties dat er zoveel treinen in retard zijn dat die ervoor zorgen dat de treinen welke op tijd zijn, of min of meer (enkele reden op tijd zunne  :P) op tijd zijn, geen plaats meer hebben op de borden, de voorgaande zijn nog niet eens weg ... bovendien door op "handbediening" over te gaan vermijd je ook kleine volksverhuizingen ivm versporingen. In gent hebben ze ook een bepaalde tijd niks op gezet behalve de treinen die station aan het binnen lopen waren, niemand moet dan van spoor veranderen omda ze lastminute wijziging moeten doen, want alleman staat in de gangen te wachten.

hopelijk hiermee een paar dingetjes duidelijk kunnen maken ...
en sneeuwruimers zoals ze in zwitserland hebben, hebben we niet, denk ook niet dat dit financieel nuttig is om dergelijk materieel te kopen, t'is eerder personeel met veegborstels en gasbranders die nuttigst zijn vandaag en die zijn er wel, hetzij in mindere mate dan "vroeger". Den ijzeren steenweg heeft ook nog kweni hoeveel +60.000 man gehad in de "topjaren", nu zijn er minder en minder (37.000 ?) en dat heeft zeker op dagen zoals vandaag wat invloed. ???

doomslu

Bedankt voor de uitleg Kurt.
We kunnen ons nu al wat beter inleven in de situatie...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


Steven123

Bedankt om uw verhaal hier neer te schrijven Kurt,
er zouden heel wat mensen meer begrip kunnen opbrengen voor dit soort problemen als men beseft wat allemaal bij komt kijken.
Hopelijk verloopt uw rit morgen wat positiever  ;)

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

2012

Citaat van: Steven123 op 12 maart 2013, 21:59:39 PM
Bedankt om uw verhaal hier neer te schrijven Kurt,
er zouden heel wat mensen meer begrip kunnen opbrengen voor dit soort problemen als men beseft wat allemaal bij komt kijken.
Hopelijk verloopt uw rit morgen wat positiever  ;)

Groeten
Steven

Morgen ga ik passen, bekomen van deze dag hahahaha.
Nee, gewoon een voorziene compensatie dag.

Jurgen

Kan men zoals bij het tramnet geen trein ledig laten rijden gedurende de nacht? Ok, dat kost geld, maar een trein die niet rijdt kost volgens mij toch meer geld, of niet?
Afin, 't is maar een idee hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

Citaat van: Jurgen op 12 maart 2013, 23:16:13 PM
Kan men zoals bij het tramnet geen trein ledig laten rijden gedurende de nacht? Ok, dat kost geld, maar een trein die niet rijdt kost volgens mij toch meer geld, of niet?
Afin, 't is maar een idee hé.

bij trams doet met dat af en toe yep, maar over hoeveel km lijnen heeft men het hier dan? over hoeveel wissels ? het spoornet is net iets groter. het zou veel geld kosten, maar betwijfel als men genoeg bestuurders zou hebben om in de nacht voldoende treinen te laten rijden en er dan nog genoeg over te houden om de voorziene treinen overdag ook nog es te laten rijden.

Davy

Ideaal winterdagje om de Fyra te testen :) De meeste kennen de gevolgen nu al ;)

vanmiegroet

Ik heb niks gemerkt van de problemen.
In Gent-Sint-Pieters kon ik rustig  mijn trein nemen naar Antwerpen zonder vertraging  ;D
Maar helaas hadden andere niet zoveel geluk.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer