Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

onze banen

Gestart door ysbeer, 14 januari 2006, 16:55:59 PM

Jean

#750
citaat:
Geplaatst door KroontjesPen

............
Was van plan om nu al in mijn loc's DCC decoders te laten inbouwen ..........Bij dat inbouwen zouden de loc's ook schoongemaakt moeten worden omdat je jaren niet hebben gereden.............



Je kunt jezelf veel geld besparen door dit zelf te gaan doen. Misschien verpruts je tijdens 'de leerfase' (of daarna) wel eens een decoder, maar per saldo zal het minder op je budget drukken. Bovendien kan het een aangename uitbreiding van je hobby activiteiten zijn.

groeten Jean


KroontjesPen

#751
Dat een decoder zou kunnen sneuvelen is niet zo erg maar wel het beschadigen van een loc. Heb begrepen dat er ook wel zaken moeten worden weg gefreesd en daar zie ik erg tegen op. Ook fijn solderen heb ik nooit echt gedaan. Al met al zie ik dat niet zo zitten. [:I]

MARKLINRIJDER

#752
Bij ons in de club //www.liersemodelspoorwegen.be waren er tot voor kort ook enkele die het niet zagen zitten dit zelf te doen, angst om iets fout te doen.  Na enige uitleg en durf zijn ze er dan toch aan begonnen met het resultaat dat ze het nog leuk vinden, vonden ook.  Neem aan dat het fijnsolderen nog goed meevalt.  Van dat wegfrezen van chasis delen, ook dat valt best mee, zo dikwijls hoeft dat nu ook weer niet.  Van tevoren eerst goed meten en bepalen waar de decoder komt, zoeken naar een decoder die klein genoeg is.  En inbouwen.  De meeste decoders hebben reeds de draden op de decoder gesoldeerd. Het loont echt de moeite om het eens te proberen.  Wie weet heb je dan pas de smaak te pakken.
[;)]
Groetjes,

David.

Arbeco

#753
Jongens,

Gaat het om boren, frezen, of solderen, ik zou zeggen: Gewoon proberen! Ik was vroeger al bang om een locomotief "open" te maken voor een smeerbeurt, nu worden ze van andere verlichting voorzien, verweerd, verfraaid, noem maar op... Het is gewoon even de drempel die je over moet stappen. Als er ooit twee mensen niets hadden geprobeerd, had ik hier nu niet op dit forum gezeten...[:D][:D][:D]

Groeten Len[;)]
Old diesels never die...

KroontjesPen

#754
Bij mijn oude HO spoor heb ik wel loc's opengemaakt om te smeren en borstel te vernieuwen. Nu met de N schaal vind ik alles iets enger. Het is allemaal kleiner en kwetsbaarder. Misschien komt het er later toch wel van als ik echt zover ben om te gaan rijden. [:)]

Heb nog wel een vraag bij de bouw.
Het stijgingspercentage is zo'n 2,5 ? 3%. Hoeveel ruimte is er extra wenselijk, die tussen de bovenleiding en onderkant nieuwe spoor laag, om bij problemen wat redelijk te kunnen bewegen. Bij Fleischmann geven ze als totale maat, basis tot bovenleiding 55mm. Zelf dacht ik dat 70mm wat beter zou zijn.

Frank_N

#755
citaat:
...Bij Fleischmann geven ze als totale maat, basis tot bovenleiding 55mm. Zelf dacht ik dat 70mm wat beter zou zijn.....


@KroontjesPen:

Hoewel ik mezelf nog steeds als beginneling zie zou ik je graag toch wat tips willen geven.
Ooit maakte ik klimspiralen, waarbij er rekening was gehouden dat je "zicht" moest hebben op je werkzaamheden. Ik had ervoor gezorgd de diameter van de spiraal zo te maken dat het mogelijk bleef te kijken op dat spoor waar eventuele calamiteiten plaats zouden vinden.
Ofwel: zorg dat je zichtveld houd, op datgene waar er wat mis zou kunnen gaan, en tegelijkertijd dat je ook voldoende bewegingsvrijheid en verlichting hebt.
Ervaring met bovenleiding heb ik niet, die kan ook nog roet in je modelbaan-eten gooien als je er niet goed bij kunt. Ik begrijp dat de verleiding groot is de bovenleiding in een klimspiraal tegen de bovenliggende ring te maken, maar daar kun je onmogelijk tussenkomen met je handen! Het is maar een idee he?

Overigens loopt er op het forum ergens een draadje over klimspiralen, Probeer eens met de zoekfunctie [?]

Verder: Als je compleet digtaal wilt gaan met DCC zou je eens kunnen kijken naar DINAMO. In de laatste versie is de mogelijkheid geimplementeerd DCC en analoog door elkaar (of achter elkaar aan) te laten rijden.
Waarschijnlijk ken je dat systeem al, Railsminiworld is er immers mee uitgerust. Het is maar een gedachte he?
Bovendien hoef je dan niet gelijk te gaan zagen in je mooie lok's.
Ik begrijp dat je al wat oudere exemplaren hebt, de vraag is of je die nog om zou gaan bouwen.

De reden van dit relaas:
Ik heb verschillende oudere lok's (die ook niet veel gereden hebben) die met de mooiste rijspanning (bv. Weistra) niet tot fatsoenlijk rijgedrag te dwingen zijn.
Digitale systemen (die wel een aantal goede voordelen hebben tov. analoge besturing) werken voor wat rijgedrag niet anders dan conventionele besturing, behalve dan dat je met pc (Koploper?) besturing weer iets kan doen het zaakje in goede banen te sturen. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

Het zijn maar wat ideen, hoop dat je er wat aan hebt [:I].......

ps: Nee, ik heb geen enkel financieel belang bij het benoemen van de aangehaalde systemen [:)]

Groet van Frank

Edit: Tiepvaut
Groet van Frank

KroontjesPen

#756
Bedankt ModelspoorfaN voor het meedenken. Dat draadje over klimspiralen heb ik al eens doorlopen maar zal misschien het deel over de hoogte maat overgeslagen hebben of zo. [:I] Meende toch ergens iets gelezen te hebben dat als je met bovenleiding rijdt die dan niet direct aan de bovenkant moest vastmaken, juist om die bewegingsvrijheid.

Het DINAMO systeem had ik wat naar de achtergrond geschoven maar komt toch steeds weer meer in beeld. Zeker nu u aangeeft dat oude loc's wat moeilijkheden kunnen ondervinden met rijgedrag. Mijn loc's zijn van voor 1980.

[aanvulling]
Bij het lezen van de diverse klimspiralen draadjes heb ik gezien dat professionele bouwers er vaak van uit gaan dat de bovenleiding aan de onderzijde wordt bevestigd. Ze leveren het soms zelfs mee als een soort spoorstaaf. Dan zal ik zelf ook niet teveel extra rekenen want dat scheelt ook weer afstand om die hoogte te overbruggen.

Gerolf

#757
Een klimspiraal met bovenleiding zelf bouwen is beschreven in MSM59. Het wordt er uitgelegd voor H0 met kanttekeningen voor N, maar de principes en maten zijn eenvoudig om te rekenen.
De bovenleiding wordt vastgemaakt aan de bovenliggende laag. Onnodig te zeggen dat ik het zelf ook zo doe [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

#758
Doorgang vind ik 60 cm en ideaal
Groeten,
eric

erik de noorman

#759
kan je eventueel eens een foto maken van het geheel (meer uitzoomen) zodat je kan zien in welke omgeving de brug staat ?


Wim de brug ligt voor een tunnelingang naar een van de keerlussen in mijn schaduwstation. De brug en de sluis zijn een deel van het schaduwstation van mijn baan Kapelle op den Bos. Zoals je ziet ben ik nog maar net begonnen met dit aan te kleden. Ik zal proberen tussendoor eens een foto te plaatsen van de vorderingen.


Een vervolg van het verhaal zoals beloofd (p.49).
Wat je ziet op de foto's is nog maar een losse puzzel (achterzijde van een fabriek die metaalslakken verwerkt ergens oostkanton). De fabriek is in half relief die de achtergronfd van mijn schaduwstation moet gaan sieren.De ruwbouw van de fabriek is klaar maar moet nog verder gedetaileerd en tot een geheel verwerkt worden. Voor sommige misschien een eigenaardige manier van werken maar de achtergrond zal pas gemaakt worden als alles zijn plaatsje heeft gekregen. De fabriek  doet zelf dienst als achtergrond voor mijn geplande  verzorgingsdepot (alles erop en eraan)waar een deeltje van zal te zien zijn in de expo van 2008.


13erke

#760
Deze week zijn de werken aan het Station van Houyet begonnen, ondermeer de aanleg van nieuwe perrons.

Verder is de luxemburg-liers bijna compleet:

hier passeert deze bij de stroomsluis (denk de bovenleiding er maar bij)

Jurgen

#761
citaat:
Geplaatst door 13erke






Hey 13erke, prachtige foto's.
Maar ik wil weten waar je die perronboorden gehaald hebt. Is dit zelfbouw? Geef eens wat uitleg. Ik wil er ook zo'n hebben. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

13erke

#762
Volledig zelfgebouwd uit karton en isomo. Kostprijs: 0 euro.
Het karton is afkomstig van de achterkant van een blok papier, ik had dik karton (zo'n 1.5 mm) en dun liggen in huis. Het dikke karton wordt in stroken van 2 cm gesneden, daarop komt het dunne karton dat in repen van 3-4 mm gesneden te liggen. Vastlijmen met houtlijm en nadien de stroken in stukken van 2.5 cm snijden. Ik nummer de stukken zodat de snijvlakken mooi tegen elkaar komen te liggen, anders riskeer je grote spleten.



Nadien vul ik de tussenruimten op met piepschuim.
Nu is het noch wachten tot ik de gepaste perronnummering vind. In Houyet heb ik wat borden getrokken (voie 3 ,...), maar ik zou een foto van beide kanten moeten hebben (dit heeft te maken met de bevestiging aan de paal).
Daarom als er iemand in de buurt van een station woont (liefst in het waalse), zou die eventjes wat foto's van borden kunnen posten(van 2 kanten) ?

Jurgen

#763
Hmm, moet ik ook eens proberen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thalysken

#764
Mooi gemaakt![:p] Maar ik bemerk dat je sein percies in het perron/schuim is ingezakt. Wordt dat nog opgelost of zie ik het verkeerd?

P.S. Mooie oranje rijtuigjes!!![:p]

Groeten,
Thijs