Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Roco type 90

Gestart door OlivierV, 01 maart 2013, 17:44:45 PM

OlivierV

Hoi,

Op de Duitse ebay staat een roco type 90 voor een voor studenten nog betaalbare prijs en goede staat)
Nu zit ik sterk te overwegen om hem al dan niet te kopen (lijkt enorm veel op een BR57 van de DB welke ik ook een mooie loc vind).

Maar na wat zoeken op het internet vind ik niet zo heel veel over het gebruik en inzet van deze machine op het Belgische net, was dit net zoals type 81 en de BR55/57 een locomotief die gebruikt werd voor goederendiensten en misschien sporadisch voor personentreinen?

Alvast bedankt.

edit: dit is het exemplaar
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Om het kort-door-de-bocht te vertellen, werd het type 90 vooral in het zuid-oosten van ons land ingezet op secondaire lijnen. Dit type 90 was haast identiek aan het type 81, maar met een extra paar wielen om de asdruk te reduceren, waardoor het ook inzetbaar was op de kleinere lijntjes. Het type 90 zal je dus in het algemeen niet snel spotten in het Vlaamse landsdeel, maar zoals steeds zijn er uitzonderingen, en kan je met een gerust hart deze loc om het even welke goederentrein laten trekken in het gehele land.

Deze loc zal eigenlijk nooit een reizigerstrein trekken wegens de wel erg lage topsnelheid (55km/u? niet zeker).

Dat was een verhaal zo los uit mijn hoofd. Verbeteringen of aanvullingen zijn steeds welkom.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Zoals ik vermoedde, nu ja in model kan alles bij wijze van spreken, maar ik laat het toch graag een beetje kloppen.

En zoals je zegt Michiel, is de topsnelheid zo'n 50-55km/h als ik op de wiki over de BR57 ga kijken.

conducteur

Ik heb in mijn beperkte verzameling boeken gelijk niet direct foto's van een 90 gevonden. Ondanks zijn lage max. snelheid zou het mij niet verbazen mocht die ooit een lokale reizigerstrein zou getrokken hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

Even samengevat wat ik in mijn boeken kon bijeenharken:

Deze loc is een Armistice-loc van de Pruisische G10-klasse, of de latere Br 57. Volgens het wapenstilstandsverdrag van 11.11.1918 moest de Duitse staat aan de bevrijde landen in totaal 5000 locs en 150000 wagons afstaan als herstelbetaling. Voor Belgiƫ kwam dat neer op 2082 locs (in realiteit werden het er 2205) van vnl. Pruisische origine. De G10 was zo'n loc. Er werden 45 exemplaren afgestaan aan de Belgische staat, waarvan 11 machines werden doorverkocht aan het Luxemburgse Prins Henri-net.
In het begin werden ze ondergebracht in de depots van Aarlen, Sankt Vith en Virton-Saint-Mard. Na 1924 werden deze laatste overgebracht naar het depot van Antwerpen-Noord. In 1931 werden 32 hernummerde locs toegewezen aan het nieuwe depot van Antwerpen-Dam. Vandaaruit verzorgden ze lokale diensten en het heen en weer slepen van wagens tussen de vormingsstations rond Antwerpen.
Rond 1940 kon je ze aantreffen in heel wat verschillende depots in het land: Adinkere, Antwerpen-Dam, Bertrix, Brugge, Brussel-Zuid, Gent-Zeehaven, Latour, Merelbeke, Monceau, Mons, Ottignies, Renory, Schaarbeek en Doornik om kort daarna door de bezetter gerepatrieerd te worden. In '44-'45 werd slechts een gedeelte locs terug ingeschreven als oorlogsbuit. Enkele locs bleven achter in Frankrijk, Polen en nog enkele waren te zwaar beschadigd en werden verschroot. Vanaf 1945 werden ze (11 exemplaren) verzameld in het depot van Schaarbeek, op de twee locs na die aan de stelplaats van Doornik toegewezen werden. In 1946 werden ze dan weer allemaal verhuisd naar Antwerpen-Dam waar ze in dienst bleven tot aan hun verschroting in 1953.

Ik heb ook nog wat foto's. Als je wil scan ik ze in en stuur ik ze door.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

OlivierV

Allemaal bedankt, Zeer complete uitleg van Decapod.

Foto's hoeven niet er se, toch bedankt voor het aanbod, nu nog een beetje wikken en wegen om het model al dan niet aan te schaffen.

Het is de TP II versie met nog oude nummering zoals in de tekst van Decapod.