Waterdecals versus afwrijftransfers

Gestart door chef garde, 08 februari 2013, 12:11:07 PM

chef garde

Bij onze noorderburen heb ik 3 sets afwrijfdecals besteld.  Nog nooit mee gewerkt, wat zijn bevindingen van diegenen die er wel al mee werkten??
En zijn waterdecals niet eenvoudiger te gebruiken??

2012

ge moet die allezins goe wrijven, anders riskeer je dat er een deelke niet op je doelstuk blijft hangen en om dat dan nog op de juiste plek te krijgen zonder randjes te zien is niet altijd evident  ::)

marc goovaerts

Ik ken vooral afwrijf(letter)decals in uit het pre-computertijdperk bij mijn eerste stappen als grafisch ontwerper.

Ze hebben het voordeel dat ze heel dun zijn en geen randen achterlaten van het dragermateriaal, zoals bij waterdecals.

Waar je wel rekening mee moet houden:
- Je kan ze tijdens/na het aanbrengen niet verplaatsen. Ze zullen gegarandeerd scheuren. Om ze op voorhand exact te kunnen plaatsen (en ze ook daar te houden) kan je het vel met de decal best met wat tape vastzetten.
- Het afwrijven doe je best met een stomp voorwerp (tandarts'lepeltjes'-vorm bv). Een te scherp gereedschap zoals een ballpoint kan de decal vervormen.
- Bij het afwrijven wordt de decal wat matter wanneer hij zich van het dragervel lost. Maar er niet te gerust in zijn. Beter een paar keer te veel wrijven dan te weinig. Als er decalmateriaal op het dragervel ahterblijft is dit bijzonder moeilijk terug juist te positioneren.
- De decal zelf is heel beperkt flexibel. Aanbrengen op te sterk relief kan de decal doen scheuren.
- Als je het voorwerp nadien regelmatig zult hanteren, dan is het een goed idee om over het geheel een laagje vernis te spuiten (zonder aggressieve oplosmiddelen) om afschilferen van stukjes decal te vermijden.
- Bewaar ze geen jaren, want de lijmkracht vemindert.

Huugooke

Nog straffer: ik zet de afwrijfcijfers (wat een woord zeg!) eerst op een overschotje decal. Die heb ik genoeg liggen uit mijn plastic modellen tijd. Dan heb je een decal die je op de loc... aanbrengt.
Voordeel: de cijfers staan correct want je werkt op een platte ondergrond; onder voorwaarde dat je precies gewerkt hebt natuurlijk.
Met de gebruikelijke verzachtings- en verwekings middelen zet de decal zich over de meest grillige oppervlaktes.
Als afwerking de eindlaag vernis die je zowiezo over je model sproeit. De randen zijn dan niet meer zichtbaar.