plamuut (putti)

Gestart door argilla, 18 januari 2013, 11:27:50 AM

argilla

Is het normaal dat een tube putti van Tami. van één maand oud verhard in de tube ? Ik heb de indruk dat deze plamuur niet de beste op de markt is of vergis ik mij ? temperatuur gevoelig is,  hoe kouder hoe stijver de putti ? Is er soms misschien verschil in samenstelling van de plamuur en moet ik misschien overgaan tot een meer zachtere samenstelling ( smeuriger) ?


ps: voor sommigen onder ons die insinueren: ja de tube was goed afgesloten met het dopje  ;D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

Deze Putty is volgens mij mee van de beste op de markt. Ik gebruik die al jaren en heb nog nooit een tube gehad doe verhard of uitgedroogd was. Wel goed sluiten, doch niet TE hard aandraaien anders heb je kans dat de dop scheurt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Bij JOU is hij een maand oud...
Ik heb er ook nog nooit zo snel problemen mee gehad.
Tegenwoordig gebruik ik Milliput: twee componenten, dus geen gevaar voor bederf.

argilla

Citaat van: Huugooke op 18 januari 2013, 12:12:06 PM
Bij JOU is hij een maand oud...
Ik heb er ook nog nooit zo snel problemen mee gehad.
Tegenwoordig gebruik ik Milliput: twee componenten, dus geen gevaar voor bederf.


Die gedachte had ik ook al Huugoke. Oude tube reeds van de winkel uit. ;) Maar normaal is het dan niet toch.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

marc goovaerts

Citaat van: Huugooke op 18 januari 2013, 12:12:06 PM
Bij JOU is hij een maand oud...
Ik heb er ook nog nooit zo snel problemen mee gehad.
Tegenwoordig gebruik ik Milliput: twee componenten, dus geen gevaar voor bederf.
Mijn idee allesbehalve.
Ik ben al eens geconfronteerd met volledig verharde Milliput (nochtans goed afgesloten bewaard).
En heb hierover gemaild met de fabrikant.

Deze antwoordde:
- Dat je Milliput best in de ijskast bewaard
- Dat Milliput minstens een jaar houdbaar blijft op deze manier.

Op mijn reactie dat ze dan minstens een houdbaarheidsdatum of fabrikatiedatum op hun verpakking moesten zetten, kreeg ik geen reactie meer (behalve per post een nieuwe verpakking Milliput !)

Het probleem op deze manier is dat je bij de start al niet meer kan weten hoelang een verpakking Milliput al in het winkelrek gelegen heeft...
En als je hem maar sporadisch gebruikt, kan je hem dus best in de ijskast (of volgens Milliput zelf zelfs in de diepvries) bewaren.

PeterVG


Mogelijk een beetje naast de kwestie maar ik wil de tip graag delen. Zelf gebruik ik als plamuur secondenlijm waar ik sodabicarbonaat over strooi. De secondenlijm verhard onmiddellijk. Gevolg, flinke tijdswinst want je kan snel verder met je project.
De pot sodacarbonaat heb ik van mijn moeder. Ze was gestopt met koekjes bakken en is daardoor verhuist van de keuken naar de hobbykamer.
Deze methode gebruik ik intussen reeds jaren naar grote tevredenheid. Plamuur van modelbouwfabrikanten gebruik ik maar zelden. Enkel als grote gaten gevuld moeten worden grijp ik ernaar terug.


Gerolf

Goeie tip, Peter  8)
Waar haal je dat natriumbicarbonaat? Apotheek? Supermarkt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Mannen bakken er niets van, hoor je dan soms  ;)

Natriumbicarbonaat vind je in de supermarkt bij andere bakingrediënten.
Het is ook de voornaamste component van het zogenaamde 'bakpoeder'.

just4fun

Citaat van: marc goovaerts op 19 januari 2013, 12:24:08 PM
Mannen bakken er niets van, hoor je dan soms  ;)
Dit wil ik ten stelligste tegenspreken!
Ik ben christelijk opgevoed: "Onze Vader, geef ons heden ons dagelijks brood", ik bak ze dan ook elke dag bruin  ;) .

Citaat van: marc goovaerts op 19 januari 2013, 12:24:08 PM
Natriumbicarbonaat vind je in de supermarkt bij andere bakingrediënten.
Het is ook de voornaamste component van het zogenaamde 'bakpoeder'.
Inderdaad, gewoon in de supermarkt of bakwinkel (bv bij Marko Bakker, Duffelsesteenweg te Kontich, voor zij die in de buurt wonen).
Ik gebruik dat geregeld in die bruingebakken spullen waarvan hierboven reeds sprake.
Paul

Huugooke

De beide delen van Miliput ook goed uit elkaar houden. Met een apart gereedschap  een stuk afsnijden!