Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Berichten verwijderen onmogelijk maken ?

Gestart door Ludwig, 15 januari 2013, 12:40:04 PM

Gerolf

Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 16:14:55 PM
Het forum laten draaien is toch ieders doel hier
Maar anders even goei vrienden hoor  ;) en deze discussie is afwijken van de hamvraag ( wat was die alweer ;D )

Goed dat je jezelf relativeert  :D
Ik ben geen jurist, en wil ook niet doen alsof ik er iets van ken  ;)

Maar het is wel zo dat als je inschrijft op ons forum, je de gedragsregels aanvaard.
Die gedragsregels zijn trouwens bedoeld om ons forum goed te laten draaien.

De keren dat we hebben moeten ingrijpen waren (gelukkig) zeldzaam, en elke keer geeft dat ook bij ons een slecht gevoel.
Het is niet prettig als je een ban moet doen. Ik schat dat in het verleden ongeveer de helft tijdelijk was.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: gardevil op 16 januari 2013, 18:51:23 PM
Citaat van: bossie op 16 januari 2013, 17:49:21 PM
Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 17:27:56 PM
Maar uiteindelijk moeten die regels onderdoen voor een nationale wettelijke regel. Dat is de norm.
Dat geloof ik niet, want het is een besloten omgeving.
Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 17:27:56 PM
Zoals een Europese regelgeving staat tot een Nationale regelgeving of wet. Maw je kan nog zoveel forumregels opstellen als je wilt wet gaat boven.
De regelgeving die jij aanhaalt slaat op het publieke(vrije, niet besloten) domein.
Net zo goed, als ik door jou in jouw huis wordt binnengelaten, heb ik mij te confirmeren aan jouw huisregels.
Ook al zijn die in strijd met nationale of supra-nationale regelgeving.
En op een forum gelden ook gedrags(huis)regels.

grt Piet.

Wat daarom nog niet wil zeggen dat alles mag en kan! ook hier zijn (inter)nationale regels die je moet naleven.

Dat dacht ik Frank. De EU regelgeving is duidelijk :het net is een publieke plaats en dus gelden de hiervoor bestaande regelgeving en nationale en supranationale wetten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: bossie op 16 januari 2013, 17:49:21 PM
Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 17:27:56 PM
Maar uiteindelijk moeten die regels onderdoen voor een nationale wettelijke regel. Dat is de norm.
Dat geloof ik niet, want het is een besloten omgeving.
Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 17:27:56 PM
Zoals een Europese regelgeving staat tot een Nationale regelgeving of wet. Maw je kan nog zoveel forumregels opstellen als je wilt wet gaat boven.
De regelgeving die jij aanhaalt slaat op het publieke(vrije, niet besloten) domein.
Net zo goed, als ik door jou in jouw huis wordt binnengelaten, heb ik mij te confirmeren aan jouw huisregels.
Ook al zijn die in strijd met nationale of supra-nationale regelgeving.
En op een forum gelden ook gedrags(huis)regels.

grt Piet.


Pieter, je vergelijkt peren met citroenen. Huis en net zijn twee maar dan ook twee totaal verschillende plaatsen. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rixke rail

#63
In DIT draadje staat duidelijk dit :

Absoluut niet toelaatbaar zijn :

4) Wissen van bijdragen, de inhoud ervan, of beelden, tenzij men ze wil corrigeren of verbeteren.




Misschien het voornoemde draadje even opfrissen ?
Is het mogelijk dit even naar alle leden door te sturen, ter herinnering, ook de "goeie" ?
En vooral ook naar de nieuwe leden, voor ze registreren.
Ze moeten dan "ik ga akkoord" aanvinken voor ze hun lidmaatschap krijgen.
Als dit mogelijk is, uiteraard ...
Misschien zal dit helpen !

Modelspoorse groeten,
Eric.

P.S. : er was hier toch ooit een gedragscode opgesteld, wat is daarmee gebeurd ? (Edit)
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 17:30:10 PM
En wat ga jij dan doen. Wettelijke regels en verordeningen aan je laars lappen of wat ? Tenzij je denkt boven de wet te zullen staan.
Nee, heb ik dat gezegd dan?
Het gaat hier om iemand die de huisregels van het forum schendt. Het is trouwens een regel die op de meeste forums geldt. Als je dan geband wordt en je probeert via de rechter je gelijk te halen, dan maak je volgens mij geen kans.

PietB

Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 19:45:57 PM
Pieter, je vergelijkt peren met citroenen. Huis en net zijn twee maar dan ook twee totaal verschillende plaatsen. ;)
Nou dat geloof ik nou juist niet, Marc.
Op het internet geld een soort van vrijheid blijheid, geen enkele regel is daar in principe van toepassing.
Sommige noemen dat anarchie, zo ver wil ik niet gaan.
Maar het internet is van niemand en wordt bestuurd door niemand, dat is de kern van de zaak.
Een heleboel regeringen (China, Myanmar, Iran, Egypte en Syrië is dat een doorn in het oog) en die proberen daar wat aan te doen, op een niet altijd even smaakvolle manier.
Een forum is een klein afgezonderd, besloten gebied op dat internet.
In dat deel van het internet, dat forum deel dus, gelden regels, die noemen we huisregels.
Die zijn te vergelijken met de regels die in een normale huiselijke omgeving gelden.
Iedere bezoeker van dat forum dient de huisregels te respecteren.
Erger nog iedereen die zich heeft aangemeld is akkoord gegaan met die regels.
Daar heeft niemand een pistool voor op de borst gekregen, dat is uit eigen vrije wil gegaan.

grt Piet.

Havoc

CiteerIs het mogelijk dit even naar alle leden door te sturen, ter herinnering, ook de "goeie" ?
En vooral ook naar de nieuwe leden, voor ze registreren.
Ze moeten dan "ik ga akkoord" aanvinken voor ze hun lidmaatschap krijgen.

Dat aanvinken is een goed idee. Het maakt het onmogelijk om te zeggen dat je niet weet dat je dat moest lezen.

Ja, ik weet ook dat geen mens dat ook doet, maar je wordt verondersteld het gedaan te hebben. Net zoals je verondersteld wordt elke licentieovereenkomst die op je scherm verschijnt te lezen (en begrijpen) en wat er in de verzekeringspapieren staat die je tekent.

CiteerMaar het internet is van niemand en wordt bestuurd door niemand, dat is de kern van de zaak.
Een heleboel regeringen (China, Myanmar, Iran, Egypte en Syrië is dat een doorn in het oog) en die proberen daar wat aan te doen, op een niet altijd even smaakvolle manier.

Wel, het internet wordt bestuurd door ICANN en dat is een US organisatie en die doen wat ze willen op het internet. Ook domeinen in beslag nemen die niet op servers in de US staan. De US eigent zich ook alle data toe die op servers op hun grondgebied staan of er passeren. Maakt niet uit of het van privé personen is, van US ondernemingen of van ondernemingen van de rest van de wereld.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Johan de functie van het ICANN is het reguleren van de uitgifte van IP-adressen en Top-Level domeinen.
ICANN staat voor Internet Corporation for Assigned Names and Numbers
Zij doen niets aan regelgeving, ja de VS voelt zich de politieagent van de wereld, en handelt daar ook naar.
Maar niets van dat alles, buiten de IPadressen en domeinen, is vastgelegd verdragen of overeenkomsten.
Zie ook http://www.icann.org/

grt Piet.

SuSke

Citaat van: doomslu op 16 januari 2013, 15:11:24 PM
.... Wat zou je doen als een clublid plots nachts zijn aandeel in het werk aan de clubbaan kwam afbreken?
Misschien iets overdreven, maar toch...
Is bij MTD al gebeurd op de wisselstroombaan waardoor je baan waardeloos wordt  >:(

Wat betreft de huisregels op het forum: ook binnen een vereniging bestaat een huishoudelijk reglement, zelfs je werkgevere heeft er een en je hebt dat ondertekend als je je contract tekende. En laat nu net zondigen tegen dit deel van je overeenkomst een mogelijke reden zijn voor ontslag.
Trek die redenering door naar het forum hier, en je hebt een geldige reden om iemand (tijdelijk) te bannen, en ze is zelfs wettelijk in orde.

Zoals trouwens al gezegd: een rechtzaak aanspannen is 1 ding, je klacht ontvankelijk laten verklaren is iets helemaal anders. je riskeert dan zelfs een "boete voor smaad aan de rechtbank" omdat je het systeem wil misbruiken voor eigen gewin, laat staan ze dan nog winnen voor "zoiets belachelijks als een ban op een forum voor mannen die met reintjes spelen".
Niet te veel fantaseren dus en gewoon de huisregels toepassen.

Verder hoeft er voor mij niets te veranderen aan de mogelijkheden op het forum.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 16 januari 2013, 23:39:27 PM
Niet te veel fantaseren dus en gewoon de huisregels toepassen.
Verder hoeft er voor mij niets te veranderen aan de mogelijkheden op het forum.
Ja maar, dit is echt de laatste keer dat ik het zeg.
Dan is het kwaad al geschiedt.
Bij het toepassen van de regels, een dader van dubieuze zaken bannen, heeft het dubieuze al plaats gevonden.
Je forum wordt daardoor onleesbaar, dat moet je ten alle tijden vermijden, vind ik.
Maar kennelijk denken vele van jullie daar anders over, het zij zo.
Ik houd er in iedergeval over op.
Want voor we het doorhebben doen we aan herhaling van zetten.
En dat is nou ook weer niet nodig.

grt Piet.

argilla

Citaat van: bossie op 17 januari 2013, 00:27:38 AM
Citaat van: SuSke op 16 januari 2013, 23:39:27 PM
Niet te veel fantaseren dus en gewoon de huisregels toepassen.
Verder hoeft er voor mij niets te veranderen aan de mogelijkheden op het forum.
Ja maar, dit is echt de laatste keer dat ik het zeg.
Dan is het kwaad al geschiedt.
Bij het toepassen van de regels, een dader van dubieuze zaken bannen, heeft het dubieuze al plaats gevonden.
Je forum wordt daardoor onleesbaar, dat moet je ten alle tijden vermijden, vind ik.
Maar kennelijk denken vele van jullie daar anders over, het zij zo.
Ik houd er in iedergeval over op.
Want voor we het doorhebben doen we aan herhaling van zetten.
En dat is nou ook weer niet nodig.

grt Piet.


Opletten Piet  met die uitspraak. Het is en blijft natuurlijk uw mening dat wel.

Het forumlid heeft auteursrecht op de berichten en niet de beheerders. De beheerders krijgen enkel een licentierecht om die berichten te posten bv hier in het forum, ook op RSS feed en nieuwsbrieven. Er staat weleens waar geen tijdsduur op die licentie maar toch dwz dat een forumlid oa dat een forumlid kan eisen dat zijn/haar berichten gewist worden bij het uitspreken van een verbanning en ook dus niet zomaar "kan" verbannen worden.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 16 januari 2013, 12:55:25 PM
Maar wil perforce mijn vuilbak terug.

Die was er met de oude forumsoftware ook niet, Marc.
Dat die functie er nu een tijdje wel was, komt omdat we er bij de instellingen over gekeken hadden.
Er is misschien een mogelijkheid om die optie wel veilig toe te staan, dat wordt nog bekeken

Citaat van: bossie op 17 januari 2013, 00:27:38 AM
Dan is het kwaad al geschiedt. Bij het toepassen van de regels, een dader van dubieuze zaken bannen, heeft het al plaats gevonden.
Je forum wordt daardoor onleesbaar, dat moet je ten alle tijden vermijden, vind ik.

Een begrijpelijk standpunt, maar met een fikse keerzijde:
- wanneer een post moet aangepast worden (denk maar aan photobucket) kan een forumlid dat niet meer zelf
- wanneer iemand iets wil verduidelijk, toevoegen, ... kan dat ook alleen via een admin.
- topics gaan daardoor veel langer en moeilijk leesbaar worden, want men gaat zichzelf citeren, herhalen mét de nieuwe foto, ...
- of de admins gaan véél mails krijgen om correcties te doen
... en dat allemaal omwille van zaken die slechts af en toe gebeuren ?

We zijn er intussen wel uit met de admins dat we het beter zo laten, en dat veranderingen aan bijdragen blijven toegestaan

Mag ik hierbij toch een oproep doen? We zijn als admin immers niet constant on-line
(allemaal werkende mensen die ook nog wel eens willen modelbouwen en een privèleven hebben en ...)
- Zorg er mee voor dat mensen niet gefrustreerd worden en gekke dingen doen: Als iemand te zeer onder vuur ligt, bescherm hem dan mee
- Als je merkt dat het écht fout gaat, gebruik dan de "meld dit bericht"-knop (zie rechtsonder): alle admins krijgen dan een mailtje, en we kunnen sneller reageren.
Dank bij voorbaat
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 17 januari 2013, 09:42:55 AM
...dat een forumlid kan eisen dat zijn/haar berichten gewist worden bij het uitspreken van een verbanning...
Iemand kan dat wel eisen, maar ik betwijfel ten zeerste of het forumbeheer verplicht is die eis in te willigen. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. Iemand maakt er een puinzooi van, en zou dan ook nog eisen kunnen stellen? Wat mij betreft heeft hij zijn rechten verspeeld.

Het draadje waar deze discussie om begonnen is, is in ieder geval onbegrijpelijk geworden, en kan naar mijn mening het beste in het onvindbaar archief worden gedumpt.

PietB

Marc, waar het mij om gaat is dat de beheerders gereedschappen hebben om het forum proper (goed leesbaar te houden) en de vrijheid hebben die toe te passen.
Als een individueel lid het daar niet mee eens is, dan kan hem de weg naar de uitgang gewezen worden.
Hij is uit eigen vrije wil gekomen, het staat hem ook vrij te gaan.
Het is een community en die heeft zo zijn eigen regels en omgangsvormen.
grt Piet.

PietB

Citaat van: Gerolf op 17 januari 2013, 09:59:07 AM
Een begrijpelijk standpunt, maar met een fikse keerzijde:
- wanneer een post moet aangepast worden (denk maar aan photobucket) kan een forumlid dat niet meer zelf
- wanneer iemand iets wil verduidelijk, toevoegen, ... kan dat ook alleen via een admin.
- topics gaan daardoor veel langer en moeilijk leesbaar worden, want men gaat zichzelf citeren, herhalen mét de nieuwe foto, ...
- ik ben geen voorstander van het verwijderen van de Edit mogelijkheid, die moet en kan iedereen behouden, voor zijn eigen berichten.
Ik ben alleen voorstander van het blokkeren van de verwijdering.
Er is een soort van moderatie op een verwijdering mogelijk.
- Herhalen en dubbele foto's plaatsen, daar moet tegen worden opgetreden.


Citaat van: Gerolf op 17 januari 2013, 09:59:07 AM
We zijn er intussen wel uit met de admins dat we het beter zo laten, en dat veranderingen aan bijdragen blijven toegestaan
een heel goede zaak.

grt Piet.