Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

svvander

Mmmm... Pizza! lekker! [;)] Alle gekheid op een stokje! Ja, ik ben momenteel hier en daar aan het volgen. Dit is inderdaad een goede basis, mits enkele aanpassingen.

Wat die tekeningen betreft: Geen probleem, ik heb tijd.
Vanavond laminaat gaan kopen in de Makro.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Ziet je zolder er zo uit, Sven?
Het figuurtje - niks persoonlijks [:o)] - is 170cm groot

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Hehe, leuk Gerolf, mja... alleen het dak (de nok dus) loopt in de andere richting en ikzelf ben 1m79 en heb eigenlijk nergens last om mijn hoofd te stoten (enzij helemaal, helemaal tegen de muur).
Ik zou is moeten kunnen meten in welke hoek het dak loopt. In elk geval ik heb in het midden van deze kamer meer dan 20 cm marge boven het hoofd.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Er is toch iets mis met de afmetingen ... hoe kan je je hoofd nergens tegenaan stoten als je een zadeldak hebt met een borstwering van 85cm, en in de nok slechts 20cm boven je hoofd hebt?

Het dak heb ik intussen gedraaid ... zo juist?

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Daar lijkt het al meer op. (Al lijkt het in het echt wel groter)
Ja ik snap het soms ook niet echt goed. [;)] De afmetingen kloppen, we hebben ze 3x nagekeken. (Ik heb gemeten, mijn vader en mijn vriendin... en wa hadden niks gedronken [:D][:o)])

Als ik in het midden sta zoals jouw figuurtje, met mijn armen gestrekt, dan raak ik niets. (logisch, want indien ik mijn armen uitstrek, zou ik dan aan 3m geraken? Ik dacht het niet he, ze zeggen altijd dat gestrekte armen, ongeveer de lengte van een persoon omvatten. En als je weet dat de schouders op een hoogte van laat ons zeggen 1m50 zijn...).
Maar de hoogte waarop de helling van het dak begint, is inderdaad 85 cm. Maar ik moet wel zeggen, dat de punt van het dak  eigenlijk nog hoger ligt. Ik heb ongeveer 20 cm ruimte t.o.v. het "vals" plafond. (Vandaar is het dan nog is ongeveer 20cm tot de balk die in de nok ligt).

Maar er is iets proportioneel fout met jouw 3D tekening. Ik weet niet wat, maar er klopt iets niet. De ruimte lijkt klein t.o.v het figuurtje. Is dit 100% op dezelfde schaal?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

citaat:
Geplaatst door svvander

Maar er is iets proportioneel fout met jouw 3D tekening. Ik weet niet wat, maar er klopt iets niet. De ruimte lijkt klein t.o.v het figuurtje. Is dit 100% op dezelfde schaal?
Een screenshot van het 3D-programma - de streepjes geven decimeters weer :



Het zou kunnen dat de armen van dat figuurtje wat te lang zijn - ik heb het niet zelf getekend. Je ziet dat je onder het schuine dak wel wat ruimte verliest, als je je baan niet op een lage tafelhoogte maakt (75cm of lager)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Wel leuk dat je het zo kan weergeven.

Met die ruimte die we verliezen, daar hadden we (of ik, all?) ook al bij stilgestaan. Ik dacht het volgende te doen: op die plaats waar de tafel en het dak, de scherpe hoek beginnen, daar 20cm af te blijven en daar een plaat met achtergrond tegen te plaatsen. (Snap je wat ik bedoel?). Eventueel, kan daarachter dan ook nog een soort van schaduwspoor gecreerd worden (Dan moet ik wel rekening houden met de hoogte van wagons etc... en natuurlijk, de bereikbaarheid.)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Voila 't is zover... het laminaat ligt er. Nu nog de plinten en de afwerking van de electriciteit (lees camouflage van de draden) en dan kan ik van 't weekend, echt beginnen te meten, te schetsen etc... Eindelijk!

En het beste van al is: ik ben nogaltijd binnen mijn tijdschema. (In april mijn eerste loc laten rondrijden op mijn zolderkamer.)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

All?? vooruit,je bent bijna aan de eindmeet,nu kan het echte werk beginnen,niet alleen het leggen van je sporen is leuk,ook het tekenen en het meten en het uitpassen van je sporenplan is echt fun,en ik kan het weten,ik ben momenteel mijn verloren gegaan sporenplan terug volledig aan het tekenen,binnen enkele weken is het hier op het forum,hopelijk,te bewonderen?

In ieder geval v??l succes Sven. [;)]
En je mag altijd eens wat foto's doorsturen hoor van je zolder.[:p]

svvander

Heb juist de ventilator besteld, om in te bouwen in de muur met afzuigfunctie, die ervoor zal zorgen dat de temperatuur doenbaar blijft en dat het kamertje genoeg verlucht kan worden. Hoop dat het gaat helpen...
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Ik ben ook van plan geweest om zo een ventilator te installeren,maar mijn ruimte was daar eigenlijk te groot voor,ik heb toen maar een dakraam laten plaatsen.
En Sven,wanneer ga je beginnen met het leggen van sporen?

svvander

Wel Ervin, ik zou kunnen vals spelen en vandaag al is sporen leggen om te zien wat da geeft (gewoon los). [}:)][:p]
Maar het echte spoorleggen... dat zal voor ten vroegste binnen 2 weken zijn denk ik. Ik ben nog altijd aan het tekenen, van zodra ik het definitieve ontwerp heb en de afwerking van de kamer voltooid is, kan het zijn da ik dit is probeer te leggen om te kijken dat er nergens geen details over het hoofd gezien zijn.
Eens dat dit op punt staat, kan ik beginnen met de planken te monteren. En dan pas, kan het "definitieve" sporenleggen beginnen.
Maar ik zit nog met een heel pak "onzekerheden", zoals:
*Hoe ga ik mijn planken bevestigen, op poten of op een soort raam of misschien gewoon op draagarmen...?
*Hoe hoog moeten mijn planken komen? Hoe kan ik rekening houden met een eventuele klimspiraal?
*Zou ik misschien beter eerst niveau -1 volledig bouwen en dan mijn klimspiraal maken en daarop de hoogte van niveau 0 bepalen?
*Hoe kan ik het beste rekening houden met plaatsen waar gebouwen komen? (die ik nog niet heb en waarvan ik de exacte grote niet van weet...?)
Dat zijn nog allemaal kleine details waar ik nu nog niet direct mee wegkan. Misschien zijn dit zaken waar jullie wel al praktische ervaring mee hebben en waar jullie gewoon zeggen: "Ach Sven... toch ni moeilijk... zo en zo en dan da..." [;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

Bij het bouwen van een tafel kun je niet sterk genoeg bouwen.
Binnen zeker grenzen natuurlijk.
Een tafel op poten met daar tussen stevige latten voldoet volgens mij het beste ,maak hem zo stevig dat je er zonder dat hij door zakt op kunt zitten.
Dat lijkt nu waarschijnlijk idioot maar je zult zie eens is het nodig ten zei je natuurlijk alles maar 40 cm diep maakt.
Bouw de tafels als frame en leg alleen daar planken op waar rails of dorp of stad moet komen.
Waar bergen /heuvels of hoger gelegen stad of dorps delen komen open laten.
Samen gevat zoveel mogelijk open laten.
Plaat dikte voor op de tafel ,neem  8 of 10 mm spaanplaat of mdf en leg die wafels gewiis over elkaar .
Ik bedoel leg de eerste platen tegen elkaar en daar dan boven op over de splet tussen de platen weer een plaat

 plaat 1                    plaat 2                       plaat 3
================||====================================||==========
           plaat 4                            plaat 5
================================||===============================


totale dikte 16 of 20 mm

Dit lijkt allemaal overdreven,maar geloof mij later brandje twee kaarsjes als dank dat je het zo zwaar het gemaakt.

Niks is rotter dan de kniek tussen twee platen die tegen elkaar aan liggen en zijn gaan werken.

90 cm of nog liever 100 is een perfecte hoogte.
leg je op stelsporen op bv 40 cm in de schuine kant en nooit er achter

Dit alles geld natuurlijk alleen bij een echt vaste baan ,niet voor module banen.

Beter een lok minder dan 10 euro bespaart op je tafel

Hier spreekt een ervarings deskundige

Wim

Gerolf

Halfoverlappend je platen leggen, zoals Wim het beschreef, is zeker aan te raden. MDF heeft echter het nadeel dat het veel zwaarder is dan triplex, maar heeft het voordeel dat het spaandervrij te verzagen is. Qua stevigheid is triplex misschien iets beter, omdat het minder gaat buigen op termijn.
Je onderbouw kan je best op poten zetten, L-balk open raamwijze, met frequente steunen onder de railsecties. Opbouwen van de baan doe je natuurlijk van laag naar hoog, rekening houdend met de bovenliggende niveau's.
Grote gebouwen of gebouwgroepen kan je toch best op voorhand inplannen, tekenen dus. Neem er uitgebreid je tijd voor, al begrijp ik dat je handjes jeuken om te beginnen bouwen. De tijd en het geld dat je hierdoor achteraf uitspaart ...
Het is niet eenvoudig om op jouw zolder een baan te verwezenlijken, die aan je eerste boodschappenlijstje voldoet. Gezien je beperkte ruimte ... heb je in plaats van een schaduwstation met wissels al eens aan een fiddle-yard gedacht?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
MDF heeft echter het nadeel dat het veel zwaarder is dan triplex, maar heeft het voordeel dat het spaandervrij te verzagen is.


Spaandervrij misschien, maar stofvrij???? En het is van dat poederfijn stof dat overal inkruip en dan vocht opzuigt gelijk een spons. MDF buigt geweldig door onder zijn eigen (enorme) gewicht. Door het grote lijmgehalte verslijten zaagbladen ook snel, dus enkel met carbide zagen. Wel veel gemakkelijker te frezen, maar daarbij geldt nog meer: enkel carbide en een serieuse voeding, anders verbrandt de boel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.