ESU 54684 LokPilot Micro Decoder V4 DCC: ook voor HO ?

Gestart door fdeville, 04 januari 2013, 22:41:05 PM

fdeville

Ik heb een ROCO HO 23255 DB Diesellok BR 290 262-5 gekocht. Ik dacht hem te digitaliseren met een ESU 52690 LokPilot H0 Decoder V1.0 DCC (ik heb tot nu toe TAMS gekocht, maar ik hoor/lees dat ESU beter is, dus wil ik ESU gebruiken).  Ik heb intussen gevonden hoe dat moet, maar de decoder is te groot (25mmx15mm).  Ik moet dus een kleinere kopen.  Ik dacht aan het model ESU 54684 LokPilot Micro Decoder V4 DCC.  Volgens de specs zou dat even goed moeten lukken hiermee en hij is veel kleiner, dus geen plaatsgebrek.
Mijn vraag: mijn redenering klopt toch, dat werkt toch wel degelijk voor die ROCO HO ?  Want hier en daar (op verkopersites) wordt die Lokpilot Micro aangeboden onder spoor N.  Terwijl de loc een spoor HO is.
dank voor uw advies.

Ronald

Kijk naar het Amperage van beide.... micro 0,75A, de gewone variant 1,1A. Dus dan kun je zelf bepalen hoeveel je max. nodig hebt maar dat moet je dan even testen. Ampere meter tussen loc en baan (analoog), loc laten rijden en dan met de hand stilzetten. De motor zal dan zijn max. stroom opnemen en zo kun je naderhand bepalen welke decoder er in kan.

celtjan

#2
TCS bied ook kleine decoders met hogere vermogens.
Zelf had ik problemen met de afmetingen van een ESU decoder & heb m'n Bachmann 2-6-0 N Class Woolwich van zo'n kleine decoder voorzien.
Ik had echter hierbij problemen om deze te programeren met m'n Bachmann Dynamis Wireles systeem (afgeleide van ESU Navigator).
Gelukkig heb ik nog m'n oude blauwe LocMaus van Roco & kon ik met deze enkele parameters aanpassen.

Meer info over de TCS decoders (de mijne gekocht bij Engelse handelaren):
http://www.tcsdcc.com
installatievoorbeelden: http://www.tcsdcc.com/public_html/Customer_Content/Installation_Pictures/HO_Scale/Roco/4154_BR_290/Roco_4154_BR_290.htm
Beschrijving TCS M4 decoder: http://www.tcsdcc.com/public_html/Customer_Content/Literature/Decoders/HO_Scale/M-Series/M4Web.pdf

Klaas Zondervan

Citaat van: fdeville op 04 januari 2013, 22:41:05 PM
Ik heb een ROCO HO 23255 DB Diesellok BR 290 262-5 gekocht.
Hier klopt iets niet. Als het Roco artikelnummer met 23 begint, dan is het een N-loc.
Nummers van H0 locs beginnen allemaal met 6.


Klaas Zondervan

Niks rara. Het is gewoon een fout.
Ik heb hier de Roco catalogus bij de hand, en artikelnummers van  N-schaal beginnen allemaal met een 2.
Locs in H0 beginnen allemaal met een 6.
Dus nummer 23255 kan nooit een H0 loc zijn.

Ronald

Klaas, ik geloof je op je mooie blauwe ogen  :-* ;) maar dit vond ik al googelend.

Klaas Zondervan


Ronald


fdeville

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 januari 2013, 11:40:55 AM
Niks rara. Het is gewoon een fout.
Ik heb hier de Roco catalogus bij de hand, en artikelnummers van  N-schaal beginnen allemaal met een 2.
Locs in H0 beginnen allemaal met een 6.
Dus nummer 23255 kan nooit een H0 loc zijn.
Waarschijnlijk een fout, ik had het nummer overgenomen van wat er op de aankondiging stond waar ik de loc kocht.  Ik ging er van uit dat dat nummer juist was, mijn excuses daarvoor.  Het is wel degelijk een H0, daar ben ik zeker van  ;)...tenzij een N-loc plots op H0 sporen past  :D :D
Betreffende de decoder: ik had ook al die handleiding gevonden, maar een snelle search op ebay leverde alleen maar amerikaanse verkopers van die TCS decoders.  Aangezien ik de decoder wel wat sneller wil dan de tijd om van de US te komen, dacht ik van een ESU te kopen die hier in europa vlot verkrijgbaar is.  Waar heb je je TCS decoders dan gekocht ?

celtjan

Waar weet ik niet. Bij deze heb ik een BR 158 Class DMU ESU Sound decoder gekocht om in m'n Bachmann CIE 2700 DMU te plaatsen.
Die heeft een gans gamma aan TCS decoders. Goede service van digitrains.
Deze kan gebruikt worden voor N/HO/OO en kan continu 1A aan en met pieken tot 2A:
http://www.digitrains.co.uk/ecommerce/locomotive-decoders/small/m3-micro-decoder-3-function.aspx

Bij Antics (nog geen decoder bij gekocht - wel goede service bij aankoop rolling stock):
http://www.anticsonline.co.uk/searchnew.aspx?ss=TCS+decoder&ma=Any&sc=Any&ws=Any&page=1

Rails of Sheffield werken met DCC concepts (heb ik geen ervaring mee) & met Gaugemaster (positieve ervaringen met hun klassieke decoder die ik kocht aan £11,00 op de Chathman Show)
https://railsofsheffield.com/manufacturer-dcc-concepts-JJJM106.aspx Ikzelf heb enkel maar goede ervaringen met Rails.

Deze uit Liverpool geeft ook goede services (maar geen weet van TCS)
http://www.hattons.co.uk/search-results

Via de Bachmann site kwam ik bij deze terecht (hier ook voorbeelden op zelf bepaalde locs om te bouwen. Hier haalde ik m'n gram voor de ombouw van m'n IE 2700 class DMU):
http://www.bromsgrovemodels.co.uk/dcc.htm

Verder kan enkel maar adviseren om te kijken en te vergelijken. Vergelijk ook de verzendingskosten per handelaar.
Eventueel eens bekijken met wie je eventueel een gezamelijke aankoop kan doen.
Bepaalde bestellingen van bij de Britten komen reeds na 2/3 dagen aan.

Ronald

Als je met een Amerikaanse handelaar kunt overeenkomen dat hij goedkoop opstuurd (en die zijn er best hoor) heb je het in ongeveer 4 tot 8 dagen thuis. Als je er dan tegelijk een aantal besteld heb je genoeg verdiend. De TCS decoders zijn prima hoor, in Luxemburg verkoopt Trainstation ze ook: http://www.trainstation.lu/ en ik dacht dat hij 5 euro rekent voor verzending.

fdeville

Kleine follow-up: ik heb uiteindelijk de "ESU 54684 LokPilot Micro Decoder V4 DCC Kabel" gekocht bij een ebay verkoper in duitsland.  Heel snel ontvangen (2 dagen), net geïnstalleerd volgens de instructies op bovenstaande link en...works like a charm !  Bedankt voor de antwoorden.
Nog iets: ik had tot nu toe decoders van TAMS gekocht, maar de laatste 3 zijn ESU decoders.  Ik weet niet of het aan de locs ligt, maar de ESU decoders laten mijn locs systematisch zachter/smoother/vlotter rijden.  Om echt zeker te zijn of het aan de decoder ligt zou ik eigenlijk eens een TAMS moeten vervangen door een ESU om dan het verschil te zien.  Zal ik één dezer zeker doen.

PietB

Citaat van: fdeville op 10 januari 2013, 21:47:55 PM
Ik weet niet of het aan de locs ligt, maar de ESU decoders laten mijn locs systematisch zachter/smoother/vlotter rijden.  Om echt zeker te zijn of het aan de decoder ligt zou ik eigenlijk eens een TAMS moeten vervangen door een ESU om dan het verschil te zien.  Zal ik één dezer zeker doen.
Ja dat ligt zeker aan de decoders, de sturing van de motor is inderdaad wat "zachter"
Maar één opmerking rijd jij met lange zware treinen en/of hellingen?
Want dan kan de door jou gebruikte decoder wel eens warmer worden dan goed voor hem is.
Ik heb er één ingebouwd in een Marklin loc met een 5polig anker en een permanent magneet.
De loc was mijn goederenloc met een sleep van 8 vierassers.
Na 6 keer de klimspiraal gedaan te hebben bleef hij opeens staan, decoder defect.
Ik had deze decoder (de micro) gekocht vanwege de prijs(ene ollander hé?) en nu was ik nog duur uit.

grt Piet.

fdeville

#14
Citaat van: bossie op 10 januari 2013, 22:15:15 PM
Maar één opmerking rijd jij met lange zware treinen en/of hellingen?
Neen, ik zie het verschil zelfs als ze gewoon op vlakke baan rijden, zonder enige aanhangwagen.  En zowel de gewone als de micro ESU rijden vlotter dan de TAMS.
En nog een vervelend iets op de TAMS: als ik de lok wil veranderen van rijrichting (met een ROCO multimaus) dan moet ik met de TAMS eerst eens de muis in neutraalstand zetten en dan verder draaien naar de tegenovergestelde richting.  Als ik het zo niet dan dan stop de loc gewoon.  Met de ESU heb ik dat niet: muis draaiknop staat bvb in één richting , ik draai die dan gewoon volledig in andere richten: loc stopt dan netjes en begint te rijden in de andere richting.  Zoals het hoort.