Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Seinen in tijdperk I

Gestart door Jeroen vandenB, 27 december 2012, 12:43:35 PM

Jeroen vandenB

Hallo ervarenen, als nieuw lid kun je het jezelf vast veroorloven met vermijdbare vragen te komen, dus: sinds wanneer worden er in Noordvlaanderen (wij zeggen zelf doorgaans Nederland) armseinen gebruikt?

Reden voor de vraag is mijn voornemen een tijdperk I eindstationnetje van omstreeks 1880 te creƫeren. Daarbij is het me niet duidelijk of er nog gevlagd werd of dat er al (al dan niet vanuit een seinhuis) seinen werden bediend.

Overbodige extra info: fleischmann H0, nu vooral oud spul, stap voor stap aangevuld met profi.

loco

Ik kan niet voor Nederland spreken, maar in Belgiƫ dateren de eerste armseinen van 1875. Ze waren afgeleid van het Engels seinstelsel waar ze ook links rijden ze waar ze veel gelijkenis mee vertoonden. In 1890 werd het tweestanden seinstelsel ingevoerd bij de Etat Belge. In 1919 werd het driestanden seinstelsel ingevoerd. Je ziet, alles kort na elkaar.
Het zou me niet verwonderen dat ook in Nederland het eerste armseinstelsel van omstreeks 1875 dateren.

Pol

Een exact antwoord kan ook ik je niet geven, maar op de Duitse wikipedia vond ik een aantal interessante data:

1840: John James Stevens verkrijgt een patent voor de uitvinding van vleugelsignalen

1842/1843 : Opstelling van het eerste vleugelsignaal in New Cross, Londen

De eerste signalen werden gewoon op het dak van het seinhuis gemonteerd.


Je kan dus veilig besluiten dat de eerste signalen dus nog een hele tijd na 1843 pas in Nederland werden opgesteld en dat deze in de eerste tijd eveneens gewoon op het dak van het seinhuis werden gemonteerd.

In een van m'n boeken vond ik ook volgende:
Rond 1850 werden er in Duitsland overigens ook seinen gegeven met korven:

(Uit 150 Jahre Eisenbahn in Deutschland/Ulrich Schefold)

Jammer genoeg ken ik te weinig van Nederlandse spoorwegen om je verder te helpen, maar hopelijk heb je met deze randinformatie al een beetje meer een idee.

Indien je verder niets vind, zou ik contact durven opnemen met het Spoorwegmuseum in Utrecht: zij hebben een uitgebreide bibliotheek betreffende de Nederlandse spoorweggeschiedenis.

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

rixke rail

Jeroen, kijk eens even HIER.
Bevat wat nuttige info voor U.
In 1875 werd het blokstelsel in Nl verplicht ingevoerd, ook reeds enkele met electro-mechanisch vergrendelbare seinhandels.
Omstreeks 1900 was dit op de meeste lijnen ingevoerd.
Bron : 150 jaar spoorwegen in Nederland.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Pol

CiteerBron : 150 jaar spoorwegen in Nederland.
Die had ik om een of andere reden niet in m'n collectie!  ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Jeroen vandenB

Peter, Pol, Eric,

Allen hartelijk dank! Ergens had ik kunnen weten dat Nederland er bijtijds bij zou zijn als het gaat om regels en verplichtingen... Dan durf ik een armsein aan, daarnaast kan ook een restant van een sein op een seinhuis een aardige toevoeging zijn. De korf laat ik, als u het goed vindt, maar even voor de bijen.

Gr.,
Jeroen

Klaas Zondervan

Ga eens op zoek naar het boek '150 jaar seinen voor treinen' door H.G. Hesselink.
Dat is een gedegen werk over de ontwikkeling van het seinstelsel in Nederland, geschreven door een insider.
Als het daar niet in staat, dan zul je het ergens anders niet vinden.

Jeroen vandenB

Bedankt Klaas, misschien eens even die goede oude openbare bibliotheek proberen

Jeroen