Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Fleischmann Profi rail

Gestart door Trainman, 04 november 2012, 18:33:16 PM

Trainman

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Trainman

Trainman

Trainman

Trainman

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

Michiel

In plaats van een spijker gebruik ik kleine koperen (messing) schroefjes. Ik hamer niet graag, omdat dan bovenop de baan aardig wat los komt. Daarom gebruik ik schroefjes. Het solderen van de draadjes (hier 0.14mm² draad voor schaal N baan) op deze koperen schroefjes gaat zonder probleem met normaal soldeersel. Ik had hier evengoed blanke koperdraad kunnen gebruiken zonder isolatie, maar ik gebruik de kleur om duidelijk te maken om welke draad het gaat (J of K = bruin of rood).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Citaat van: Trainman op 07 november 2012, 09:55:51 AM
Citaat van: Huugooke op 06 november 2012, 16:19:03 PM
Die netwerkdraad zoals je hierboven beschrijft is OK, hou'm kort zoals gezegd, en verbindt 'm met je "ringleiding".
Hallo Huuggoke,
Ga dus de netdraad gebuiken om de rails aan de ringleiding te verbinden, kan je met nog even vertellen wat bij jou "hou'm kort is"
gedankt voor de goede raad
groetjes JP
30 centimeter?
Met 1 mm2 bedoelt men een vierkante millimeter.
Als verbinding oneraan de baan genbruik ik  soldeerlipjes (weer zo'n begrip! )
Hier en daar op strategische punten, ideaal om je ringleiding te leggen en aftakkingen te maken.

Klaas Zondervan

Citaat van: Trainman op 07 november 2012, 10:01:31 AM
....nog een vraagje wat is een "suikertje" en wat is het beste solderen of je suikertje;
Een suikertje is Vlaams voor kroonsteen. Ik gebruikte dat woord omdat de meeste Vlamingen het ook zo zeggen.
Wat het beste is, dat mag je zelf verzinnen. Allebei hebben ze voordelen. Solderen geeft de betrouwbaarste verbinding. Maar ik gebruik altijd kroonstenen, omdat je de verbinding dan makkelijker los kan maken als dat nodig mocht zijn.

Huugooke

Heel internet afgezocht naar een afbeelding van een soldeerlip, maar niet direct gevonden.
Ik bedoel een kunststof plaatje met een aantal metalen lipjes waaraan je draad kan solderen.

Klaas Zondervan

Huugooke

Ja! Dat is'm.
Of een variatie daarop natuurlijk.

knibbelknabbel

Citaat van: Huugooke op 06 november 2012, 19:30:16 PM
Als je in deze context over beweeglijke verbindingen moet spreken is er toch iets fundamenteel verkeerd met de aanleg van je baan! ;)
Bronnen van soepele draad: oude printerkabels (met van die grote stekkers), oude netsnoeren (veel dikker).

Als je juist de rail vastgesoldeerd hebt, en je wil het draadje aan de andere kant in een klemverbinding steken of iets dergelijke, en het breekt al af, dan spreek ik over nen brozen draad... ;)

GTTtommy

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 november 2012, 10:46:20 AM
Citaat van: Trainman op 07 november 2012, 10:01:31 AM
....nog een vraagje wat is een "suikertje" en wat is het beste solderen of je suikertje;
Een suikertje is Vlaams voor kroonsteen. Ik gebruikte dat woord omdat de meeste Vlamingen het ook zo zeggen.
of wij Vlamingen noemen dit ook een "lusterklem"
;D

Huugooke

Citaat van: knibbelknabbel op 07 november 2012, 16:12:55 PM
Citaat van: Huugooke op 06 november 2012, 19:30:16 PM
Als je in deze context over beweeglijke verbindingen moet spreken is er toch iets fundamenteel verkeerd met de aanleg van je baan! ;)
Bronnen van soepele draad: oude printerkabels (met van die grote stekkers), oude netsnoeren (veel dikker).

Als je juist de rail vastgesoldeerd hebt, en je wil het draadje aan de andere kant in een klemverbinding steken of iets dergelijke, en het breekt al af, dan spreek ik over nen brozen draad... ;)

Daar heb je natuurlijk gelijk in Joeri, voorzichtigheid is de moeder van de porseleinwinkel.
Ik bedoelde: eens alles ligt, ...dan ligt het. Soepel draad is iets "werkbaarder", volle draad is gemakkelijker en overzichtelijk te leggen.

Trainman

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(