Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Probleem met Multimaus & tams lokdecoder

Gestart door fdeville, 04 november 2012, 18:20:51 PM

Ronald

CV:

- http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html

Lekker technisch maar dat is het. Jou decoder zou het gewoon moeten doen. Volgens mij ligt jou probleem in het feit dat je niet weet hoe de MM werkt. Advies; even goed de handleiding doorlezen die er bij zat toen je hem kocht. Dat is essentieel om met dat ding goed te kunnen werken ;)

fdeville

Thanks...ondertussen al wat verder gelezen en op internet rondgekeken (o.a. bediening van de multimaus op youtube).
Effe ter controle wat ik heb aangesloten op de TAMS decoder:
- de 2 bruine draden op de 2 spanningskanten (eentje op de bougie  ;) vooraan, eentje achteraan)
- de orange draad op één aansluiting van de motor
- de grijze draad op de andere draad van de motor (ps hier heb ik ook wat verwarring over: ik heb een decoder, verkeerdelijk, gekocht met NEM 652 stekker, volgens de handleiding van de decoder komt de motor op X11 en X12 , dus op de gele en orange draad, maar volgens de NEM 652 is dit op de orange en grijze draad...)
- voor de rest is geen enkele draad nog aangesloten, lampjes voorlopig losgekoppeld
Klopt dat ?

eric

Grijs en oranje is ALTIJD voor de voeding aan de moter.
Zwart en rood is voor de stroomafname.
Wit en geel voor de lichtjes.
Groen en paars zijn extra functie uitgangen

fdeville

OK, dus is mijn motor wel degelijk goed aangesloten: grijs en orange.  De handleiding van de lokdecoder is dan wel verkeerd (ofel interpreteer ik het verkeer): daar staat op het schema dat x11 en x12 de motor aansluiting is, wat de orange en gele zou zijn.  En ze mogen, voor de beginners, er ook eventjes ergens bijschrijven dat de bruine voor de stroomtoevoer dienen. ???
(ps wat wordt bedoeld met "stroomafname" ?  Is dat een aansluiting waar je om het even wat kan op aansluiten ?)

eric

#19
Zwart en rood nemen de spanning van de rails af.
Dus die moet je aan de stroomafnemers solderen die op de wielen of assen van de loc zitten.

Dit is ook heel handig wat onze vrienden Wim en Klaas ooit getekend hebben.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html


fdeville

Aha, dat moet het dus zijn wat ik verkeerd doe: ik moet zwart en rood connecteren naar de spanningsafname op de bougies, niet de 2 bruine !  Ik ga dat morgen veranderen. ('k Vraag me dan wel af waar die 2 bruine voor dienen).

Huugooke

Nu kan ik niet meer volgen. Een LD-G-31 heeft een stekkerverbinding, geen draadjes, en X11 en 12 zijn daar wel degelijk de motoraansluiting.
Als je bruine draden over hebt zijn die waarschijnlijk voor een luidspreker.

INFO

Tja, als alle basiskennis ontbreekt en er wordt niet gelezen wat men je hier verteld en wat er geschreven is in de manual, dan is het een onbegonnen zaak.

Maar heb je de verbinding van de ene koolborstel naar de rails verwijdert voordat je de beide draden van de decoder op de koolborstel aansluit lipjes hebt gesoldeerd?
Zo niet dan is de decoder nu naar de eeuwige jachtvelden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Huugooke

een foto van je werk zou natuurlijk handig zijn.

fdeville

OK...eerst het goede nieuws: de aansluitingen waren idd verkeerd, de rode en zwarte was de aanvoer en de bruine voor een eventuele luidspreker.  My fault  :-[
Dat aangesloten en....hij werkt(e).  Daarna lichten aangesloten...en toen was er licht  ::)
Nice...dus doe ik vervolgens de Fleisschmann: was wat moeilijker want idd komt de massa rechstreeks op de motor.  Dus effe wat gedremeld en hopla...klaar is kees (wordt al een expert (dacht ik)).  Ook de Fleischmann doet het na wat testen (nog een detailke dat ik achteraf moet regelen: enkel voorlicht gaat, achterlicht nog niet).  Dan naar de spoorbaan, de Fleisschmann er op, enkele rondjes gereden en alles werkt nog.  Maar....daarna de Lima er bij gezet (die dus ook werkt(e)): plots krijg ik op de multimaus het signaal dat er een kortsluiting is.  En nu, 2 uur later, weet ik nog altijd niet wat er fout is: heb natuurlijk alles er af gehaald, dus alleen de Lima op spoor.  Heb alles terug losgemaakt (behalve de motor), zelfs de motor opengedaan, maar ik zie echt niet wat er verkeerd kan zijn of waar er een kortsluiting zou zitten. 
Enige wat ik kan denken is dat de decoder naar de vaantjes zou zijn.  Enige ideëen waar ik nog zou kunnen kijken ?
PS Alvast allemaal bedankt voor de vorige reacties, dankzij die reacties ben ik al heel wat verder geraakt !
PSS Fleisschmann werkt nog altijd goed

fdeville

Citaat van: INFO op 05 november 2012, 19:57:13 PM
Maar heb je de verbinding van de ene koolborstel naar de rails verwijdert voordat je de beide draden van de decoder op de koolborstel aansluit lipjes hebt gesoldeerd?
Zo niet dan is de decoder nu naar de eeuwige jachtvelden.
Yep, had ik gedaan.  En daarna nog de rode en zwarte voor stroomtoevoer en toen werkte alles goed.

Huugooke

#26
ik kan nergens vinden dat dit type ook kortsluitvast zou zijn. Als iemand dit kan ontkennen/bevestigen?
Indien niet is dat het antwoord. Teveel belasting motor + lampjes?

Edit: volgens verslag "ervaringsdeskundige" bij Conrad is het ding "kortsluitgevoelig"

Klaas Zondervan

Zelfs kortsluitvaste decoders zijn niet bestand tegen verkeerdom aansluiten.
Zonder diepgaand onderzoek is moeilijk vast te stellen waaraan de decoder is overleden. Maar als je de voeding aansluit op rood en zwart, en de motor op oranje en grijs, en het werkt niet, dan kan je er gevoeglijk van uitgaan dat het ding stuk is.

Ronald

Citaat van: Huugooke op 06 november 2012, 09:49:17 AM
ik kan nergens vinden dat dit type ook kortsluitvast zou zijn. Als iemand dit kan ontkennen/bevestigen?
Indien niet is dat het antwoord. Teveel belasting motor + lampjes?

Edit: volgens verslag "ervaringsdeskundige" bij Conrad is het ding "kortsluitgevoelig"

Uit de handleiding die staat bij de LD-G-31 op hun site:

LD-G-30, LD-G-33, LD-G-34: Überlast-Schutz
Sobald der zulässige Gesamtstrom der Decoder LD-G-30,  LD-G-33,
und LD-G-34 überschritten wird, schaltet der Decoder automatisch den
Motor und die Funktionsausgänge für eine kurze Zeit ab, um den
Decoder vor Überhitzung zu schützen. Dieser Vorgang wird so lange
wiederholt, bis die Überlast beseitigt ist. Beim LD-G-30 und LD-G-33
kann die Empfindlichkeit des Überlastschutzes durch Einstellung einer
Konfigurationsvariablen verändert werden.

Beachten Sie:
Bei einem Kurzschluss durch einen Kontakt zwischen Decoder und
Gehäuse sind die Ströme in der Regel so hoch, dass der Überlastschutz
den Decoder nicht vor Beschädigungen schützen kann.


Uit dat laatste blijkt dat deze decoders een evt verkeerd aansluiten niet gaan overleven. Volgens mij eigenlijk geen enkele decoder van welk merk ook. Maar gezien de prijs (21 euro?) zou ik er niet te lang om malen en gauw een nieuwe inbouwen en leren van je fout die je nu gemaakt hebt. Zorgen voor correcte aansluitingen, goede scheiding van motor en chassis en nog belangrijker; eerst op een programmeerspoor testen of de decoder "luistert". Want daar is de spanning veel lager en zal de beveiliging wel werken.

INFO

Citaat van: Ronald op 06 november 2012, 10:03:14 AM

Uit dat laatste blijkt dat deze decoders een evt verkeerd aansluiten niet gaan overleven. Volgens mij eigenlijk geen enkele decoder van welk merk ook. Maar gezien de prijs (21 euro?) zou ik er niet te lang om malen en gauw een nieuwe inbouwen en leren van je fout die je nu gemaakt hebt. Zorgen voor correcte aansluitingen, goede scheiding van motor en chassis en nog belangrijker; eerst op een programmeerspoor testen of de decoder "luistert". Want daar is de spanning veel lager en zal de beveiliging wel werken.


En dat gaat nu een heel klein beetje lastig als je een Multi-Maus gebruikt, maar goed wie ben ik. :-*
Alleen de waarheid ligt in het midden.