Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

elektronica

Gestart door GTTtommy, 31 oktober 2012, 21:09:09 PM

Huugooke

#15
een tweede contactrail om de boel te resetten?
Je wil massadetectie op dat spoor: dan kan je toch beletten dat de schakeling herstart zolang er een trein op dat spoor staat?

PietB

Citaat van: Gerolf op 02 november 2012, 10:15:14 AM
Een treinspotter met een flitslamp  :-\
Schaduw invullen bij tegenlicht, wordt veel gedaan met een flitser.
En het is natuurlijk leuk om een aandacht trekker op je baan te hebben.

Heb al eens een stuk scenery gezien met een kolen mijn met de volgende gebeurtenissen:
een hoorn voor gevaar
een flits uit de ingang, met bijbehorende plof uit een speaker onder tafel.
Er rijdt een smalspoor lokje met 5 lege lorries de ingang in en komt even later met kolen gevulde lorries weer terug.
Houdt in iedergeval de zaken levendig, dis soort scenery.

grt Pieter.

GTTtommy

Citaat van: bossie op 02 november 2012, 17:20:50 PM
Citaat van: Gerolf op 02 november 2012, 10:15:14 AM
Een treinspotter met een flitslamp  :-\
Schaduw invullen bij tegenlicht, wordt veel gedaan met een flitser

idd,  je kan zoveel met een flitser in daglicht,
schaduw invullen,
je kan met een langere sluitertijd(s=bv 1sec) fotograferen, zodat je achtergrond lichter word  en je object (trein in dit geval) toch bevriest (slitstaat)  bij een lage iso enz. enz..

ik ben fotograaf in opleiding   ;)  :)

maar is dit nu niet makkelijk op te lossen met een IC of µc?

Huugooke

dit valt natuurlijk totaal buiten het topic, maar stel stel dat die flitser zo'n dertig meter van de trein staat (toch een veilige afstand nemen). Stel dat hij de sterkste flitser van b.v. Metz heeft: richtgetal 76.
Dan is het diafragma (76/30) iets meer dan 2: "gene vette!"
Dit alles natuurlijk bij een standaard ISO van 100.
De sluitersnelheid is door het model en type van de camera vastgelegd; meestal zo'n 100ste seconde: afhankelijk van de snelheid van de trein geen "stopper". Kan mooie effecten geven bij valavond.

Havoc

LOL... Hugo, je zoekt het een beetje te technisch denk ik. Ik denk eerder dat de bestuurder woorden niet vatbaar voor publictie gaat gebruiken voor die fotograaf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Hugo heeft natuurlijk gelijk, maar moet wel in de gaten hpuden dat het hier om een schaalmodel gaat.
Dus 1:87 verhouding geeft een heel ander beeld.
Maar alle gekheid op een stokje, het is m.i. een leuke aankleding van de modelbaan en zal ik het echt niet vaak voorkomen.
Hoewel mijn Canon EOS schakelt als ik niet oplet ook vaak de flitser in als ik bij mezelf denk: "moet dat nou echt" en dan maak ik een extra foto zonder flits en dan ziet het er toch anders uit.

Maar inderdaad dit is erg off-topic.
Dus laten we er over ophouden, terug naar de modelbaan.

grt Pieter.

Huugooke

Toch nog even deze tip voor Pieter :): draai die instelknop van je EOS van dat groene tekentje naar de "P".

PietB

Citaat van: Huugooke op 03 november 2012, 17:25:26 PM
Toch nog even deze tip voor Pieter :): draai die instelknop van je EOS van dat groene tekentje naar de "P".
'k ken dat knopske Hugo, maar soms pakt de madam de camera en zet hen dan met de flitser geactiveerd weer terug en ik loop niet altijd alle settings langs als ik een snapshot wil maken.

grt Pieter.

GTTtommy

even ook off-topic,
ik fotografeer 60-65% van de tijd in daglicht met flits.
meestal in de "M" stand natuurlijk wel wat meer werk da het groene kadertje
maar dit is allemaal off topic,

nu even terug on-topic,
het is gewoon een leuk gegeven op je treinbaan (vond ik toch)
hoe kan ik dit oplossen?

mvgr

Geert

Er komt toch meer bij kijken dan je denkt voor een mogelijke oplossing met standaard elektronica. Enkel bij een perfecte massadetectie gedurende de volledige tijd dat de lok met sleep passeert, (geen slecht wielkontact, geen storingen enz...) kan het mogelijk met enkele elektronische basiscomponenten. Wil je voorkomen dat de fotograaf om de 4 sec een foto neemt van een lok met lange sleep, dan heb je al een tweede tijdbasis nodig van bv. 25 sec om eventuele slechte massadetectie op te vangen.

Ik zou zoiets in een µC programmeren, maar laten we eerst een oplossing zoeken met eenvoudige elektronica.

Mogelijk is er ook een oplossing via een centrale en bv. koploper?  Als je dan toch gaat werken met massadetectie via S88 bus...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

dgrr57

Ik heb ook een fotograaf op een van mijn modules. Een treinbestuurder op bezoek in Mechelen zei : allez, weer ne flitser langs de lijn  >:(

En ik antwoordde hem daarop : nee, mijn fotograaf flits niet, maar je hoor wel de click-clack van zijn fototoestel  ;)

Hij terug : enfin, ne slimme fotograaf  :D :D

GTTtommy

Citaat van: Geert op 04 november 2012, 10:09:25 AM
Er komt toch meer bij kijken dan je denkt voor een mogelijke oplossing met standaard elektronica. Enkel bij een perfecte massadetectie gedurende de volledige tijd dat de lok met sleep passeert, (geen slecht wielkontact, geen storingen enz...) kan het mogelijk met enkele elektronische basiscomponenten.
slechte massadetectie of niet, maakt toch niet zoveel uit??  als er al maar 1 wiel 1/10sec een contact geeft, een ingang van BV een IC even laag maakt, en vanaf dat deze een laag contact geeft gehad, het spel in zijn werking laten gaan?
ook al word het maar 1/10sec of 20sec naar "laag" getrokken,  de uitgang 4seconden actief te zijn??
of kan dit enkel met een µc?

groetjes

Huugooke

Het IC-tje op de print is een PIC, misschien kunnen de specialisten er ééntje programmeren zodat de flits maar één keer afgaat bij het inschakelen van de netspanning. Wat kost zo'n PIC trouwens? Een paar centen?

Een andere oplossing is de schakeling weglaten en vervangen door iets van eigen makelij. Die "flits" is tenslotte toch maar een LED dacht ik. (voorschakelweerstand niet vergeten!)
Het oude vertrouwde magneetje onder de loc (kan je dan ook voor andere dingen gebruiken) en een detectieschakeling naar believen...

Gerolf

Het lijkt me het eenvoudigst (wat soldeerwerk betreft toch) om het met een µc op te lossen.
De detectie moet alleen maar iets "in gang zetten". Maakt niet uit of er dan "perfecte" massadetectie is: 1 pulsje is genoeg.
De uitgang geeft dan 1 flits-puls voor je ledje, en schakelt zichzelf uit gedurende bvb 10 seconden.
Waarschijnlijk kan je ook wel iets fabrieken met bvb een 40106 (hex schmitt-inverter) en wat passieve componenten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw