Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

M2 Stuurstand (HLE)

Gestart door Binco, 31 oktober 2012, 13:51:48 PM

Binco

#180
Volgend citaat komt uit een ander draadje van op dit forum.
Zoals Eric ook aangeeft zeker de tekst eens lezen onderaan de foto  ;)

Citaat van: rixke rail op 15 mei 2009, 22:42:35 PM
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Geplaatst door Arbeco</i>

Hallo heren,

Een aardige tijd geleden heb ik deze vraag ook eens hier gesteld, meer bepaald welke loc's er dan voor zulke treinen werden ingezet. Als verassing kwam er toen dat de reeks 51 wel degelijk ook met M2- keertreinen had gereden, er werd toen zelfs een foto bijgeplaatst waarop er een (gele) 51 een trein bestaande uit M2 rijtuigen duwt.
En, eigenlijk is het op de baan wel een leuk gezicht ook!![:)]

Groetjes Len[;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Was dat deze, Len ?<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">
Lees ook even de tekst onderaan de foto a.u.b.
Modelspoorse groeten,
Eric

ToThePoint

Ik heb beide sets M2 dien onlangs uitgekomen zijn van marklin gekocht.
Is wederom heel verwarrend voor deze simpele geest.
Die met de blauwe hoekbalken is voor een elektrische lok. En met een elektrische lok mag men ook de rijtuigen met gele hoekbalk gebruiken ?
Die met de gele hoekbalken zijn voor dieseltractie.
Met een diesellok mogen er geen rijtuigen met blauwe hoekbalk zitten.
Dat met de rood/gele balk aan de kant van de lok.

OK nu de hamvraag.
Voor dieseltractie zou ik een reeks 62 gebruiken.
Heb nog 2x de 6215 liggen (diene blauwe)
Heeft de 6215 er mee gereden ?
Zijn er meerdere blauwe reeks 62 loks ?
Ik meen ergens een lijst gezien te hebben met dieselloks die een blauwe livrei hadden, maar na 2 dagen zoeken geef ik het op. Ik kan dat precies niet meer vinden, of waren het "stella visioenen" ?

Iemand meer info ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

mark7758

Iedere 62 kan er mee rijden.
Er was maar 1 blauwe 62er. (6215) (Of die ooit met M2 trek-duw heeft gereden. Geen idee. Gewoon doen. 8) )
Er waren ooit 9 blauwe 55ers. 5505-5510-5515-5519-5523-5529-5531-5540-5542.

Veel plezier ermee.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Jurgen

Citaat van: ToThePoint op 14 februari 2013, 00:14:38 AM
Die met de blauwe hoekbalken is voor een elektrische lok. En met een elektrische lok mag men ook de rijtuigen met gele hoekbalk gebruiken ?
Die met de gele hoekbalken zijn voor dieseltractie.
Met een diesellok mogen er geen rijtuigen met blauwe hoekbalk zitten.
Dat met de rood/gele balk aan de kant van de lok.


Dat je verwart bent is duidelijk.  ;D
De rijtuigen met gele hoeken zijn inderdaad voor dieseltractie, maar ook de rijtuigen met blauwe hoeken kunnen in een dieselcombinatie gebruikt worden. De bordeaux set is trouwens ook zo samen gesteld door Märklin. Enkel het stuurstandrijtuig met blauwe hoeken (de elektrische dus) kan je niet in trek-duw combinatie gebruiken met een diesel, maar alleen getrokken.

De rijtuigen met blauwe hoeken kunnen enkel bij een elektrische loc reeks 25 gebruikt worden, de gele niet!

De rijtuigen met rood-gele hoek zitten met de eerste klas-afdeling aan de kant van de dieselloc.


Daarnaast zijn er dan ook nog de rijtuigen met blauwe hoek en een geel streepje bovenaan die hoek. Deze rijtuigen kunnen wel voor diesel- en elektrische tractie gebruikt worden.

Het is maar om het makkelijk te maken hé.  ;)


De uitleg voor de blauwe locs heb je al van Mark gekregen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco


Daarnaast zijn er dan ook nog de rijtuigen met blauwe hoek en een geel streepje bovenaan die hoek. Deze rijtuigen kunnen wel voor diesel- en elektrische tractie gebruikt worden.
[/quote]


Toch iets dat ik niet begrijp. De rijtuigen met blauwe hoeken waren geschikt voor diesel. Waarom dan nog blauwe hoeken met een geel streepje? Er moet toch ergens een verschil zijn tussen beide rijtuigen qua inzetbaarheid? Het is hier al aan bod gekomen, maar nog nergens een bevredigend antwoord gevonden. Ik dacht eerst het antwoord gekregen te hebben, maar bij nader inzien blijkt dit ook niet correct.

Jurgen

Daar heb je wel een punt waar ik zelf ook nog niet bij stilgestaan heb.  ???
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

thor

Meende gelezen te hebben dat de rijtuigen met blauwe hoek en klein geel streepje eveneens in diesetractie konden aangewend worden.
Dacht zelfs dat dit vermeld was in het laatste nummer van ons lijfblad, Modelspoor magazine..... :)
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

loco

Citaat van: thor op 14 februari 2013, 20:01:18 PM
Meende gelezen te hebben dat de rijtuigen met blauwe hoek en klein geel streepje eveneens in diesetractie konden aangewend worden.
Dacht zelfs dat dit vermeld was in het laatste nummer van ons lijfblad, Modelspoor magazine..... :)

Dat is geen antwoord, want daar gaat juist mijn vraag over. Ik heb dit ook gelezen, en geciteerd. Maar wat is dan de meerwaarde van dit geel streepje? Dat staat daar niet zomaar? Want ze hadden het evengoed helemaal blauw kunnen schilderen. Dus er is een specifieke reden voor dit geel streepje.

thor

tja Peter, neem dan eens even kontakt op met de NMBS!
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

loco

Citaat van: thor op 14 februari 2013, 20:42:05 PM
tja Peter, neem dan eens even kontakt op met de NMBS!

Heb ik ook gedaan. Zelf met iemand die dagelijks instond voor de deze trekduwstellen in Antwerpen Centraal en van iemand die doorgaans zeer goed gedocumenteerd is als spoorwegliefhebber. Zij weten het ook niet meer want zijn antwoord deed niet alleen bij mij de ogen wijd open staan van verbazing. Maar wees gerust, ik geef het niet op. Er zijn er nog die het kunnen weten.

Jurgen

Citaat van: thor op 14 februari 2013, 20:01:18 PM
Meende gelezen te hebben dat de rijtuigen met blauwe hoek en klein geel streepje eveneens in diesetractie konden aangewend worden.
Dacht zelfs dat dit vermeld was in het laatste nummer van ons lijfblad, Modelspoor magazine..... :)


Zoals Loco al zei, dat weten we al. Maar rijtuigen met een volledige blauwe hoek kunnen ook voor dieseltractie gebruikt worden, dus wat is, behalve het gele streepje, het verschil? Dat is de vraag.  ;)


Dat iemand die dagelijks instond voor de trek-duwstellen het niet meer weet vind ik wel vreemd. Wat was zijn antwoord trouwens?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loco

Zonder zijn bericht exact te citeren kwam het hier op neer:

"Deze rijtuigen konden niet meerijden in een diesel trekduw combinatie. De rijtuigen met een volledige blauwe markering konden wel ingezet worden in een trekduw samenstelling met diesellocomotief"

Dit klopt inderdaad niet, want ik heb een foto in trekduw waarbij het rijtuig met blauwe hoeken en een geel streepje voor de 6319 staat (met rode sluitlichten) in Lier op 29-08-1987. Op alle foto's staat dit rijtuig steeds achter de locomotief.
Ik heb nog een andere foto waar twee zulke rijtuigen voor de dieselloc hangen in Jamioulx in 1993.
Nog een derde foto achter de loc.


Ik heb trouwens nog een andere vraag
Er heeft ook een rijtuig(en) bestaan met gele hoeken en een rood streepje bovenaan. Ook hierop heb ik geen antwoord gevonden.


Jurgen

Citaat van: loco op 15 februari 2013, 11:53:40 AM

Ik heb trouwens nog een andere vraag
Er heeft ook een rijtuig(en) bestaan met gele hoeken en een rood streepje bovenaan. Ook hierop heb ik geen antwoord gevonden.



Misschien was dit de voorloper van de geel-rood gestreepte hoeken bij de eerste klasserijtuigen? Dat zou mijn eerste gedacht zijn.

Om eerlijk te zijn heb ik ze zelf nooit gezien met zo'n rood streepje bovenaan, of het moet héél ver in mijn geheugen zitten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 13 januari 2013, 12:09:45 PM
Citaat van: vanmiegroet op 12 januari 2013, 23:10:51 PM

En waar kan ik er eigenlijk een vinden?


In elke grote modeltreinwinkel kan je ze vinden, ze zijn net uitgeleverd.

Of ze goed rijden? Als je een Märklin-baan hebt zou ik me daar niet al te veel zorgen om maken.
Of het de moeite is? Tja, dat zal je zelf moeten uitmaken. Voor een tijdperk IV-V baan naar Belgisch voorbeeld zijn ze bijvoorbeeld ideaal.
Zelfs door een wisselstraat die niet 100% ligt gaan ze zonder problemen door.
Geen verschil,geduwd of getrokken.

;)

Huugooke

Ik had graag de indeling geweten van beide stuurposten; de binnenwanden dus