Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

type 31

Gestart door stevend, 31 oktober 2012, 10:40:21 AM

stevend

Hoi

Graag had ik wat info gekregen over dit type ( 31 ), google geeft niet veel prijs!
Ik weet enkel dat dit een verbouwde engelsche schone is, maar weet niet welke?
Zijn er daar ook veel van geweest , en in welke jaren kan je dat eventueel gebruiken op
een modelbaan. Is dat trouwens haalbaar om in ho te realiseren ( want dit is nog niet uitgebracht ,ook niet
als ombouwkit dacht ik ).
De stelplaats had ik ook graag vernomen.
Ik weet ook dat ze Brugge aandeden, vandaar.

alvast bedankt
mvg steven

Michiel

#1
Bon, wat ik er zo snel even van weet: type 31 was een Amerikaans loc met een op en top Amerikaanse Western-look.

Ze werd in 1900 besteld Bij Baldwin en deed vooral dienst als licht personenloc en later vooral lichte koerierdiensten in het noordelijk deel van Belgiƫ. Ze bleek te licht voor haar taak, en werd snel opzij gezet en uitgeschreven in 1921. (tekening: fbn1920.be)


Later kwam type 37 op de proppen, een loc van Engelse contructeur, die vanaf 1921 in dienst werd genomen. Ze werd besteld om de zwaar gedecimeerde Belgische locomotievenvloot snel aan te vullen, en vervulde vooral goederen-, en sporadisch reizigersdiensten.

In 1931 werden deze locomotieven omgenummerd en men kende ze vanaf toen als type 31. Ik vermoed dat ze ergens half jaren '40 (na tweede wereldoolog) uit dienst werden genomen. (foto Rixke Rail's Archief)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Is hier geen bouwkit uitgebracht van Philotrain? Eens gaan kijken op hun site, je weet nooit? ;)

Michiel

In Engeland vind je ook wel modellen en kits die er erg op lijken. Deze 2-8-0 locomotieven werden tijdens en na WO1 massaal geproduceerd in allerlei varianten vooral voor oorlogdoeleinden (logistiek). De productie voor Belgie was afgeleid van bestaande types in gebruik bij verschillende Engelse maatschappijen (LSM, LR, ...). Jammer dan weer is dat de engelse H0 schaal niet overeenkomt met deze van het vasteland.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stevend

Het is inderdaad de laatste versie die je beschrijft in je eerste bericht.
Wat Philotrain betreft zie ik niet direct iets bruikbaars, waar een mailke zal wel wonderen doen zeker?!

Wat je aangeeft van het engelse schaalverhouding vrees ik ook voor, zeker om daaraan te beginnen.
Schilderen, en de nodige detailles aanbrengen is te doen . Maar een chassie vinden of aanpassen is andere koek.

Maar we zien wel...

stevend

Volgens mij lijken de 8F 2-8-0 van Hornby ( art nr r2227-2228-2248-2395A-2463) er sterk op.
behalve de stoomketel die bij de engelse zus niet cilindrisch is maar een conisch deel kent.
Het is wel zo dat dit model een OO is. Rijden deze loc's niet op een HO spoor?

guy holbrecht

De OO schaal modellen rijden inderdaad op H0 spoor, doch er is een niet te verwaarlozen verschil in grootte. 1/76 of 1/87, dat is toch bijna 10 % verschil in grootte en dat is op een modelbaan wel merkbaar.

Groeten,
Guy

stevend

#7
hoy guy,

Bedankt voor dit even te verhalen.
Ik zat wel degelijk met de vraag, of dit verschil wel zo zou opvallen op de treinbaan.
Ja dus.