Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

NMBS schaft 170 treinen af in het Antwerpse

Gestart door Peter, 17 oktober 2012, 10:26:49 AM

Michiel

Ten zuiden van Brussel zijn de steenwegen tijdens de spits volledig dicht geslibd. Met de auto duurt het gemakkelijk meer dan een uur tot zelfs anderhalf uur om 20km af te keggen. De auto is dus geen optie meer. Met de trein duurt het maar 15 minuten. Maar je moet je wel goed organiseren en alert blijven met de trein, want er rijdt er maar 1 per uur. Als je die mist, dan ben je wel een uurtje zoet op het perron in regen en wind...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

als ze die treinen nu maar niet afschaffen als er volk op zit!

rgp

Johan,

Systematisch de bus laten wachten op aansluiting bij treinvertraging is garantie op ambras op die bus.  Ik maak het dagelijks mee: De P-trein naar Heist o/d Berg wacht in aarschot op de IC naar Hasselt/Tongeren althans als die minder dan 10 minuten vertraging heeft.  Ge moet die reizigers eens horen als ze zien dat er gewacht moet worden.

Men heeft niet alle werkgevers buitengeduwd, we hebben het zelf gewild !  Probeer in dit land maar eens werkgelegenheid te creeeren.  Ofwel moet ge idd ergens in het hol van Pluto uw bedrijf gaat neerpoten, ofwel hebt ge duizend en één actiegroepen die beginnen te lullen dat er een fabriek komt en die zagen dat ze ver moeten rijden voor hun werk.

Die bussen in Vilvoorde is goed voor dagdagelijkse kost, maar idd niet als ge bakken bier wilt kopen.  Nu de meeste nemen zouden ook hun auto nemen om naar de WC te gaan.

Voor woon-werkverkeer zeg je: hoeveel zijn er niet die nog steeds hun auto nemen omdat ze - per definitie - geen openbaar vervoer willen nemen gesteund op valse argumenten.

In het algemeen wordt nogal veel het verkeerde transportmiddel gebruikt en is transport te goedkoop.

Roland

stefanic

Citaat van: Havoc op 19 oktober 2012, 11:16:44 AM
Komt daarbij dat er totaal geen afstemming is van aansluitingen tussen treinen onderling en bussen/trams. Als de trein 5 minuten toekomt na dat de enige bus om het uur naar een industriezone vertrekt dan is het openbaar vervoer geen alternatief. En voor zo'n problemen zijn de 2 partijen doof van hun exploitatie is het belangrijkste.

Neen, absoluut niet doof >:(. NMBS en de regionale vervoersmaatschappijen zitten regelmatig samen en er is een zo optimaal mogelijke samenwerking. MAAR:

Het is zelfs voor ons (NMBS) al moeilijk genoeg (en soms zelfs onmogelijk) om onze eigen treinen optimaal op elkaar te laten aansluiten. Trekken aan de puzzel aan een kant van het net heeft gevolgen aan de andere kant. Ik ben dan ook van mening dat het de lokale vervoersmaatschappijen zijn die moeten zorgen voor een aansluiting op de treinen, en niet andersom, uiteraard met de mogelijke flexibiliteit van de NMBS-kant, waar het mogelijk is. Daarom zitten we ook regelmatig samen! Het plannen van een bus- of tramdienst moet al veel minder (ik zeg niet 'geen') rekening houden met infrastructuurbeperkingen. Maar ook die maatschappijen moeten enorm besparen en de dienstregeling van de bus bepaalt ook het aantal omlopen, benodigd materieel en personeel, etc. en net zoals bij de NMBS wil men dat zo laag mogelijk houden. Als wij een trein moeten verschuiven omwille van werken, wordt dit aan De Lijn gemeld, zodat zij evtl. hun bussen kunnen aanpassen. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat De Lijn dat ook KAN.

Dus, net zoals het internationale reizigersverkeer per trein qua rijpaden voorrang krijgt op het binnenlandse treinaanbod, moet het treinaanbod voorrang krijgen op het regionale aanbod. NMBS zal ook niet vragen (enfin, we kunnen het wel vragen natuurlijk...) aan NS BrusselsAirlines om aub hun vluchten naar London met 5min te verlaten, omdat er dan betere aansluiting is op treinverbinding x of y...

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

itchy

Citaat van: rgp op 19 oktober 2012, 09:14:52 AM
Idd lijn 28: ik denk dat je daar alle 10 minuten een trein mag inleggen, zolang dat de veiligheid niet gevoelig verbeterd zal er niet veel volk geneigd zijn om als het donker is, de stations van Brussel West, Bockstael te gebruiken.  En de veiligheid is niet alleen een taak van de NMBS, MIVB, politie maar vooral van justitie (wat daar loopt het behoorlijk mis)  Sla maar eens de berichten in verband met die beide stations na: diefstallen, verkrachtingen, ....

IC K: diegene die niet Brussel West zullen u dankbaar zijn: weer zoveel extra minuten reistijd.
Roland
Roland, wat Brussel-West (en de andere 'probleem'metrostations in het westen van Brussel) betreft, is de situatie de laatste maanden merkelijk aan het verbeteren. Het is verschrikkelijk erg dat er een dode voor moest vallen (MIVB-agent Iliaz Tahiraj) maar sinds een paar maanden is er merkelijk meer politiecontrole op het OV in Brussel. Het is daarnaast algemeen geweten dat meer reizigers zorgen voor meer veiligheid, gewoon omdat de sociale controle verhoogt. Treinen afschaffen is dus een slechte beslissing! Zo wordt het nog meer een spookstation. We hebben enerzijds Infrabel en Holding die investeringen doen in een GEN rond Brussel (oké, het duurt wel jaren langer dan gepland, maar men werkt eraan) en anderzijds NMBS operator die doodleuk beslist om deze infra dan maar niet of nauwelijks te gebruiken... als dat de voorbode is van het GEN dan houd ik mijn hart vast.
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met Bockstael? Is er al iets gepland qua renovatiewerken? Dat station is een regelrechte schande. Zie hier bijvoorbeeld (uit 2006 al...).
Je zegt ook dat reizigers niet langs Brussel-West ipv Brussel-Centraal willen gestuurd worden wegens zoveel extra reistijd? Dat valt nog te bezien. In theorie misschien, maar ik kan niet geloven dat het minder propvol steken van de flessenhals Nord-Midi (zeker in de spits) op termijn tijdswinst betekent voor veel mensen. Je moet niet afgaan op de dienstregeling, die in de spits gegarandeerd niet gehaald wordt. En het is net in de spits dat zeer veel mensen overstappen van trein op metro. Of ze dat nu doen vanuit een vertraagde trein in de Central of vanuit een op tijd aangekomen trein in Brussel-West maakt niet zoveel uit.



Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janjozef

Ik rijd al meer dan 30 jaar naar brussel met de trein. In de begin jaren lang voor er spake was van de ic/ir wist je dat als je 1min te laat aankwam je trein weg was, nu is te laat zijn de regel. Wat mijns inzien nog in de hand gewerkt wordt door conducteurs die nog eerst alle trappen en gangen controleren om te zien om niemand meer mee wil ook al zijn ze al 10 min te laat. Leer deze mensen dat 2 min stoptijd 1 min wordt als je al te laat bent en niet 5min. Stop ook met ir of L treinen te laten wachten als een ic te laat is, dan zal al meer dan de helft van de treinen wel op tijd zijn. En geloof het of niet 30 jaar geleden kostte het mij een uur om in brussel te geraken met de trein nu nog steeds 1 uur, met de wagen was het toen 40 min nu mag je daar een uurtje bijtellen. Zelfs met alle trein problemen blijf ik met de trein rijden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Beste,

Itchy, meer reizigers meer sociale controle ?  Van achter hun bureau op hun pc'ke wel ja.  Je kunt op een kwasi lege trein of een overvolle trein als crimineel uw slag slaan: men kijkt ernaar en doet niets (ik heb het echt niet gezien, hij was mss gewapend, ik neem geen risico's voor zoiets,  ik ben geen slechtoffer waarom dan tussenkomen, .....)
Bockstael is grotendeels van de MIVB, dus verkeerde plaats hier.
In de spits stappen de meeste af in Brussel Centraal, het grootste gedeelte gaat vandaar te voet verder (zeker in de toekomst) dus het grootste gedeelte zal niet tevreden zijn.
Simonis, Zwarte Vijvers verbeterd ?  Ja men is ook rap tevreden, of beschouwt men een aantal criminele feiten als "fait divers" ?  Zowel mijn vrouw als ikzelf zijn Brusselaars, maar terugkeren ernaar is toch nog niet aan de orde van de dag.

Janjozef: idd treintijden zijn niet echt verkort, autotijden daarentegen wel.  L en IR niet laten wachten is geen goed idee.  Veel reizigers beginnen of eindigen hun rit met een L en in mindere mate met een IR.  De L niet laten wachten betekent dus de rijtijd verlengen met één uur bij vertraging.

Roland