Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Kleur van een waterkraan?

Gestart door Michiel, 17 juli 2012, 08:12:43 AM

Michiel

#15
Ik ga die slurf al bij al niet uitbeelden. Zoals Jean-Paul al zegt, niet tp1 verantwoord. Dat lijkt me een voldoende argument. (oef, ik ben er vanaf [:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

arnaud

#16
citaat:
Geplaatst door milocomarty

http://fs160.eu/fiNeweb/linesideitems/watercolumns/kraan1.php



Mooie documenten [:)].

Hier een voorbeeld in HO schaal.
Jij kan zien dat het tweekleurig is in Leuven.
Aangepaste Roco basis..

http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4379

Ook met een mooie link gegeven door Patrick
Tot binnekort
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michiel

#17
Ik vermoed dat de kleuren zwart en geel maar later werden toegepast, en dat de waterkraan vroeger egaal grijs was. Ik kan op de oude foto's van TP1 bijvoorbeeld geen zwarte voet onderscheiden.

Maar Arnaud, dat is een mooi staaltje ombouwwerk, om de waterkraan zo te verbelgischen. Knap. [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

#18
citaat:
Geplaatst door Michiel

Thomas, fiNescale is machtig mooi en er zijn ongelooflijk mooie voorbeelden van. Maar dat moet je dan doen op een beperkte oppervlakte, en niet met een giga-project zoals Brussel-Noord. En ook, ik ben helemaal niet bedreven in draaien, frezen, etsen, plotten en laseren. En dat is toch wel essentieel om die nauwkeurigheid te kunnen bereiken. Ik zou het willen kunnen, maar ik amuseer me eigenlijk meer met het maken van de dingen op 'ambachtelijke' wijze; cre?ren met de vingers, en een goeie bril op de neus. Het is niet echt fiNescale, maar ik probeer het maximum er uit te puren. Maar dat is beperkt door mijn zicht, handigheid en tijd dat ik ervoor over heb.[;)]



Ik ben zelf hopen opzoekingswerk aan het verrichten voor finescale, maar, zoals je zelf zegt: er moet plezier aan blijven en het moet ook doenbaar zijn. De sfeer en de indruk doen ook al wat. Dikwijls is het zelfs zo dat finescale, als het exact uitgevoerd is, kaal en steriel overkomt (logisch, want het menselijk brein werkt reconstructief, cumulatief en associatief, waardoor waarnemingen gecomprimeerd, gekleurd en vertekend zijn, maar soit). In h0 is het al het ??n en ander. Ik moet er niet aan denken wat het in N moet zijn ... . War draaien, frezen en plotten betreft ... ook geen kaas van gegeten, maar wie niet waagt, niet wint. Enfin, da's een discussie die elders mag gevoerd worden.

Even gaan kijken op Tp I-foto's: geen enkele kraan met slurf. Vreemd. Kon men beter mikken dan? Of stond er minder druk op de kolommen? Voeten waren ook grijs. Vergeet de fundering en/of het kleine stukje verharding (kasseien in enkele gevallen) niet te weergeven. Dat vind ik ook hier en daar terug. Meestal is alleen het beton van het steunvlak te zien.

Met het bekijken van de foto's viel me nog wat op: ter hoogte van de waterkolom is altijd wat meer van de dwarsliggers te zien (uitgespoeld door het gebrek aan een slurf? [8)]) en het ballastbed voor en rond de loods is steeds donkerder van kleur: resten van sintels, slakken, olie, as, vermoed ik.
Misschien ook iets dat de getrouwheid van je emplacement ten goede kan komen?

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

#19
Dat zijn inderdaad interessante observaties, Thomas. Ik had het ook al gemerkt, maar dikwijs, in het heetst van de strijd, wanneer we het voor het echt aan het bouwen zijn, vergeten we dan net een paar van die dingetjes. (Dat is bij mij het geval). Dat "uitspoeleffect" moet ik nog eens van nabij bekijken hoe dat er eigenlijk uit ziet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

#20
Ok, ik ben zo ondertussen onnozel getuurd op foto's uit depots. Maar, het is in feite ongelooflijk dat je zoveel mist als je een eertse keer kijkt.

- Wat die funderinkjes betreft: ik kan niet echt uitmaken hoe het zat in Tp. I wegens de mindere kwaliteit van het fotomateriaal, maar op latere foto's (Tp. II) is heel duidelijk te zien dat de voet van de kraan op een nauw bemeten vierkante betonnen sokkel staat en dat er een platformpje met kasseitjes gemaakt werd daar waar de kraan bovenhing wanneer hij niet in gebruik was. Het gaat dikwijls om kleine kasseitjes - wanneer die er al waren - en de betonnen boordplaten, of alleen de vier hoeken ervan waren doorgaans wit geverfd.
De kleur van de kraan is meetsal egaal grijs. Dat begint pas te veranderen op foto's van rond de jaren '30 (vanaf 1926?): de voet (met de zijdelingse steunen, tot aan de eerste 'joint') is af en toe zwart geverfd. De verticale kolom is dikwijls omgeven door een brede (1-1,5m) witte band). De stereotiepe gekleurde banden op het horizontale gedeelte zijn pas waarneembaar in Tp. III, na 1939 dus.
Wat me wel opvalt is dat af en toe de kranen zelf (hoe noem je dat die ronde wielen op een kraan?) een andere kleurschakering hebben. Waren die misschien ook wit geverfd?

- Dat uitspoeleffect: de dwarsliggers naar het de hartlijn van de sporen toe worden zichtbaar en aan de buitenzijdes van de rail waar water genomen werd (overeenkomstig met de draaicirkel van de kraan) worden de spoorspijkers zichtbaar (van railschoenen nog geen sprake). Heel dikwijls staat ook de bedding tussen de railstaven onder water (grote plas).
Wat me nog helemaal niet opgevallen was met de eerste vluchtige consultatie van de foto's was dat in Tp. I bijna overal en soms nog in Tp. II er ter hoogte van de kraan ook altijd een hoopje van iets ligt. Wat het is weet ik niet, maar het heeft duidelijk een grove korrel. Het is niet duidelijk uit de foto's, maar het zou wel eens kunnen dat dit het latere kasseienplatformpje vooraf ging en dus fungeerde als een soort van druppelhoop waar de kraan bovenhing wanneer hij niet gebruikt werd.

- Af en toe is er aan de basis van de kraan ook een dunne slang zichtbaar (foto's jaren '20). Die was altijd duidelijk lichter van kleur. Zou het kunnen dat die gebruikt werd om de kolen nat te spuiten (tragere ontbranding + minder stof)?

Enfin, genoeg naar waterkranen getuurd zou ik zo zeggen [}:)] .

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

#21
Thomas, super! Dat de voet uit kassei bestond begin vorige eeuw, is niet zo verwonderlijk. Het algemeen gebruik van beton was toen nog maar pas begonnen, en oudere installaties hebben dus niet kunnen proficteren van deze nieuwe techniek. Interessant om die kasseien uit te beelden, ipv die betonnen sokkel.

Die hoopjes naast het spoor zijn assen. Tot het begin van de vorige eeuw was het de gewoonte om de assen uit vuurhaard en rookkast gewoon naast het spoor te scheppen. Ontslakkingsinstallaties bestonden toen nog niet. Het is maar vanaf het begin van vorig eeuw dat het een beetje TE erg werd met de hoopjes, en dat men ontslakkingsinstallaties is gaan plaatsen. Maar zelfs nog tot de jaren 20 en 30 werd soms nog wel eens een locomotief snel ter plaatsen leeggeschept. En dan had je zo af en toe nog zo'n hoopje assen naast het spoor liggen. [;)]

Die plasjes water tussen de bielzen ter hoogte van een waterkolom, was ik ook van plan uit te beelden. I moet nog wel eerst eens een proefstukje hiervan maken. En dat zal niet te lang op zich laten wachten. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

#22
Probeer dat water eens met niet-wateroplosbare houtlijm. Geeft heel mooie resultaten. Heb ik van deze meneer (Allen Downes) geleerd.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Peter

#23
In het boekje "De Belgische treinen in beeld" van Andr? ver Elst Staat op foto 63, genomen in het depot van Antwerpen-Dam zeer duidelijk een waterkraan afgebeeld, naast een type 90.
Deze waterkraan heeft duidelijk een lichte kleur, vergeleken met het groen en zwart van de stomer. Ik vermoed dat de foto genomen is in de jaren 50.


Groetjes

Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

arnaud

#24
Dag,

Hier is het een voorbeeld van licht blauwegrijs. Kan het geen soort van ijzerwerf?  Hier geschildert in 1968, maar waarschijnlijk 1950, 1930??





Brug op de Lesse rivier, voorstroom Houyet. Ravel naar Rochefort. 2012


Dag
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen