Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kleur van een waterkraan?

Gestart door Michiel, 17 juli 2012, 08:12:43 AM

Michiel

Hallo iedereen,

het probleem met het nabouwen van een periode uit de zwart/wit fotografie, is het achterhalen van de kleur van vroegen. We krijgen snel de indruk dat toen alles grijs en suf was, maar ik vermoed dat dat een vertekend beeld is net door het ontbreken van kleurenfotografie.

To the point! :D Wat was de kleur van de "standaard"" waterkraan bij de Belgische Staatsspoorwegen? (1900-1930) Op foto's lijkt het een nuance van grijs (duh!), maar dat zou even goed beige, lichtgroen, lichtblauw of donker geel kunnen zijn.

Heeft iemand daar nog herinnering van? :D Of misschien ergens een document met een beschrijving. Ik heb nog niets kunnen vinden in de archieven van Patrick en Erik, maar heb er misschien over gekeken?

imghttp://rixke.tassignon.be/local/cache-vignettes/L500xH306/017-3-6e479.jpg/img
(foto: url="rixke.tassignon.be"Rixke Rail's archief/url)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#1
citaat:
Geplaatst door Michiel

Hallo iedereen,

het probleem met het nabouwen van een periode uit de zwart/wit fotografie, is het achterhalen van de kleur van vroegen. We krijgen snel de indruk dat toen alles grijs en suf was, maar ik vermoed dat dat een vertekend beeld is net door het ontbreken van kleurenfotografie.

To the point! [:D] Wat was de kleur van de "standaard"" waterkraan bij de Belgische Staatsspoorwegen? (1900-1930) Op foto's lijkt het een nuance van grijs (duh!), maar dat zou even goed beige, lichtgroen, lichtblauw of donker geel kunnen zijn.

Heeft iemand daar nog herinnering van? [:D] Of misschien ergens een document met een beschrijving. Ik heb nog niets kunnen vinden in de archieven van Patrick en Erik, maar heb er misschien over gekeken?


(foto: Rixke Rail's archief)



Een waterkraan om tenders te vullen oa ?
Verschillende modellen gezien op foto's. ook duitse modellen op belgisch grondgebied.
In elk geval GEEN geel zwarte strepen op de bovenste leiding !
Die zullen pas veel later erop gezet zijn.
Ik vermoed dat het ongeveer de periode was dat de rood witte schildering van verkeerslichten (palen) men dat in geel zwart deed. Dit toenmalig dik tegen de zin van de franstalige belgen.

Ik gok op een grijze kleur en of dat nu lichtgrijs dan wel donker grijs was maakt niet zoveel uit. De roetaanslag deed wel de rest.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Martin Welberg

#2
Bruin geroest [;)]

Decapod

#3
Michiel, voor zover ik me kan herinneren van de enkele kleurenfoto's uit het boek 'NMBS Kleur' waren deze kranen lichtgrijs geverfd. De foto's dateren natuurlijk van de jaren '60, maar ik vermoed dat de kleuren in de jaren '20 niet veel verschilden: een basiskleur was goed genoeg voor een gebruiksvoorwerp. Ik kan me niet voorstellen dat ze voorzien werden van de nodige fiorituren en/of frivole kleurtjes.
De kranen op de foto's vertonen natuurlijk de nodige roest- en afdruipsporen in allerlei grijs/zwart- en sienna/chocoladebruintinten.

Jammer genoeg is onze spoorweggeschiedenis niet even gedetaillerd gedocumenteerd als de Britse bv. Het blijft 'educated guesswork' ... .

Succes nog met de bouw, het ziet er veelbelovend uit.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

arnaud

#4
Dag Michiel,

Ik denk ook dat het licht warme grijs moet zijn.

Ik herinner ook dat ik heb gezien in "belgie stoom" dat in het begin van de jaren 50 stonden nog geen streepjes whit-rood erop.

Dag
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michiel

#5
Een tint van grijs lijkt me ook de meest voor de hand liggende speculatie, en inderdaad zonder de gele strepen. Maar ik hoop steeds dat iemand een schilderij, aquarel of ander beeldend materiaal in kleur heeft uit de jaren '20 - '30, waarop toevallig een Belgische waterkraan staat. Je weet maar nooit. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Martin Welberg

#6


Martin Welberg

#8
Zijn wel "nieuwe" fotos, maar de kleur van materiaal veranderde eigenlijk bijna nooit. Prijskaartje uiteraard bij de spoorwegen ook belangrijk. Grijs, roodbruin en dat soort kleuren waren cheap in die jaren..

Decapod

#9
En nog wel in fiNescale ook. Voel je het al kriebelen Michiel? [:D]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

#10
Marty, bedankt voor de foto's.[^] Dat bepaalde verfkleuren in die tijd erg duur waren, daar was ik ook van bewust. Blauw en geel zijn daardoor vrijwel uitgesloten. Grijs is de meest voorspelbare kleur. Het lichte grijs van Raeren heeft wel wat. Het is 1920, en ik ga niet alles helemaal verroest en afgeleefd uitbeelden. Zo'n frisgrijs lijkt me wel plausibel, maar dan wel met iets meer gebruikssporen.

Thomas, fiNescale is machtig mooi en er zijn ongelooflijk mooie voorbeelden van. Maar dat moet je dan doen op een beperkte oppervlakte, en niet met een giga-project zoals Brussel-Noord. En ook, ik ben helemaal niet bedreven in draaien, frezen, etsen, plotten en laseren. En dat is toch wel essentieel om die nauwkeurigheid te kunnen bereiken. Ik zou het willen kunnen, maar ik amuseer me eigenlijk meer met het maken van de dingen op 'ambachtelijke' wijze; cre?ren met de vingers, en een goeie bril op de neus. Het is niet echt fiNescale, maar ik probeer het maximum er uit te puren. Maar dat is beperkt door mijn zicht, handigheid en tijd dat ik ervoor over heb.[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#11
Niets hierover in de archieven ?
Trouwens kleurenfoto?s uit de jaren ?20 ?
Z??r zeldzaam tot onbestaande, dacht ik.
Dan maar gokken op basis van huidige voorbeelden.
Te Baasrode-Noord :



Te Maldegem :



Dit is de situatie vanaf de jaren ?60 (Zie ?Een eeuw stoom 4?, foto 109)
Ik vermoed, Michiel, dat in de jaren ?20 de kleurstelling dezelfde was, zonder de zebrastrepen .
In Leuven staat trouwens nog zo ??n op het emplacement, zonder zebrastrepen, echter onbereikbaar voor de leek.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#12
Hoi Eric,

die licht-grijze kleur komt ook hier weer terug. En zoals je zegt, zal men die zwart-gele strepen later over de originele kleurstelling aangebracht hebben. [;)]

Die slurf ga ik niet proberen na te maken in schaal N, dat is echt te moeilijk. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#13
Michiel die slurf is nochtans redelijk simpel te maken, maar kwam niet voor in onze periode.
Ik heb althans geen foto's gevonden waar een waterkraan op stond met slurf in TP I.

Neem redelijk fijn balenkatoen, knip ongeveer een stuk uit dat wanneer gewikkeld rond de schacht van een schroevendraaier ( een kruis bv ) ongeveer rondomrond gaat. Fixeer de naad met secondenlijm en begin daar waar u makkelijk de naad kan dichten. Laat dat eerst harden en hoop dat uw vingers er niet mee aanplakken LOL. Eens dat eerste stukje gefixeerd is de rest van de naad afwerken.
Eens uitgehard kan u makkelijk de alzo verkregen slurf van de schacht verwijderen.
Nu ja de schroevendraaiers die ik heb zijn die met magnetische kop en de schacht is gecromeer, ik vermed dat secondenlijm daar geen vat op heeft. Ik dacht dat in het TSB draadje eens laten zien heb ?


Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Martin Welberg

#14
Mmm slurf uit een stukje afplakband ?