Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stoom versus Stroom

Gestart door Frank_N, 12 juli 2012, 20:35:31 PM

Frank_N

#45
"Overigens: er wordt toch ook al onderzoek gedaan naar andere "energy-harvesters" die rechtstreeks bvb warmte in elektriciteit omzetten?"


At Gerolf,

Bedoel je dit: http://www.sciencespace.nl/article/view.do?supportId=2880

Een Peltier element, word al een tijdje in de ruimtevaart gebruikt.
In auto-koelboxen zitten ze ook.
Groet van Frank

Gerolf

#46
Een Peltier-element wordt meer andersom gebruikt (koeling, verwarming) maar zet ook een temperatuurverschil om in elektriciteit.
Ik dacht dat er onderzoek was naar "harvesters" die warmte omzetten (en dus koelen, met opbrengst van elektriciteit)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#47
Paar korte reacties na vakantie...

citaat:
Om het draadje aan de "praat" te houden zouden we nog kunnen opperen iets met getijde-werking?


Zoiets als dit? http://fr.wikipedia.org/wiki/Usine_mar?motrice_de_la_Rance Bestaat al 45 jaar...

citaat:
Frankrijk hadook in het zuiden (weet niet meer waar, precies, ergens rond 1985) een experimentele zonnecollector centrale, met een behoorlijk rendement.
Dat ding werd gesloten, waarom weet ik niet.


Omdat het experimenteel was en er meer gelobbied werd voor windmolens. Die zonnecollector werd niet alleen voor energie opwekking gebouwd. Je kon er ook eenvoudig zaken zoals wolfram mee smelten en van die dingen.

citaat:
Overigens: er wordt toch ook al onderzoek gedaan naar andere "energy-harvesters" die rechtstreeks bvb warmte in elektriciteit omzetten?


Hier ligt de nadruk vaak op het voeden van sensoren die lange tijd moeten blijven werken en waar netspanning niet voorhanden is en batterijen niet practisch zijn. Meeste werken op basis van pi?zo. In Japan is er ergens zo'n metrostation waar de vloer de trillingen van de voorbijgangers omzet in electriciteit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#48
WB, Havoc.
Er schijnen al schoenen te bestaan die energie op een of andere manier opslaan, weet ff niet waar ik dat gezien heb.
Groet van Frank