klimspiraal en materiaal ervoor

Gestart door Havoc, 04 juli 2012, 20:52:21 PM

conducteur

Zal staalplaat niet ongeveer evenveel wegen? Het heeft wel een veel grotere dichtheid dan hout, maar je kunt toch werken met een veel fijnere plaat tov hout?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Heb ooit eens een 2 sporige N helix gemaakt met 4mm triplex (lauaanplaat)
Aan 2 zijden (binnen en buitenring)een opstaande rand van 1cm berkenmultiplex (6mm dikte) en binnen en buiten draadstangen, 2 x 6 stuks, M6. Alle moeren voorzien van schotelringen, boven en onder. Het verband in deze constructie was erg goed! Het geeft beslist voldoende stevigheid.
De juiste maten weet ik niet meer (hoewel ik erin kon staan) , maar het ging per omwenteling 6 cm omhoog (buitenspoor) of omlaag (binnenspoor). Onder het spoor lag 4mm kurk.

De opstaande randen van het berkenmultiplex werd in delen (dacht iets van in stukken 50 cm ofzo) tegelijk met de opbouw (na justeren van de hoogte) kops eropgelijmt.
Groet van Frank

SuSke

citaat:
Geplaatst door Havoc

... Flexibele kunststof gebruiken voor de randen is een beetje tegenstrijdig met de bedoeling dat dit een verstijving moet zijn. ...[;)]


De "stijfheid" heeft alles te maken met "traagheidsmoment".
Een flexibele lat plat houden is zeer slap (grote vervorming) maar hou die zelfde lat recht (hoogste kant vertikaal) en je kan ze niet meer plooien.
Latjes vertikaal tegen de zijkant zetten zorgen ervoor dat je van die vergrootte weerstand tegen vervorming gaat gebruik maken.

Bij MDF moet je de boel niet gaan vernagelen op voorwaarde dat je:
- het loopvlak goed uitzaagd
- het vertikaal deel goed laat aansluiten
- een goede lijm gebruikt (met voorkeur voor PU-lijm)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Ja Suske, maar als de Young modulus tien keer kleiner is dan moeten die latten weer groter zijn etc. Het is ook veel gemakkelijker om hetzelfde materiaal tegen elkaar te zetten dan 2 verschillende materialen. (ok, niet met polypropyleen en teflon maar die gaan we toch niet gebruiken)

Dunne multiplex met een multiplex randje lijkt me tot nu toe het gemakkelijkste om te vinden en te verwerken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

Makkelijk niet, Johan, Je zal nauwkeurig te werk moeten [:)]
Groet van Frank

SuSke

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ja Suske, maar als de Young modulus tien keer kleiner is dan moeten die latten weer groter zijn etc. Het is ook veel gemakkelijker om hetzelfde materiaal tegen elkaar te zetten dan 2 verschillende materialen. (ok, niet met polypropyleen en teflon maar die gaan we toch niet gebruiken)

Dunne multiplex met een multiplex randje lijkt me tot nu toe het gemakkelijkste om te vinden en te verwerken.


traagheidsmoment: I= b*h^3/12
je ziet toch gelijk de invloed van het verschil tussen hoogte (dikte) en breedte van een lat die je op z'n kant zet.
Als je wil, kan je er nog de exacte berekening van het globale traagheidsmoment op loslaten.
Verder moet je ook niet overdrijven. Als je inderdaad gaat vergelijken tussen:
staal: E=210.000N/mm?
aluminium: 70.000N/mm?
hout: 10.000N/mm?
dan is staal natuurlijk het optimale maar onderschat de invloed van het eigen gewicht niet. Verder neem ik aan dat de feitelijke spanningen in het dragend materiaal niet van die grootorde zijn dat we tegen de elesticiteitsgrens van de materialen aan zitten.

Ik denk dat je het in deze zeker niet te ver moet gaan zoeken.
Als je er naar gaat rekenen dan denk ik dat je zelfs een spiraal kan maken uit op elkaar gelijmde platen styreen met twee verstijvingsribben aan de zijkanten en dat je dan met 8, hooguit 12 steunpunten op een doorsnee cirkel van 800mm er vlotjes uit komt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Dat is voor volle balken dacht ik (te lang geleden). Hier is het eerder een U die op zijn platte kant ligt. Maar voor de rest heb je gelijk, ik ben het misschien (?) te ver aan het zoeken. Ik hoop ook dat met een Z treintje we onder de elestische grens blijven van 6mm multiplex. Kan natuurlijk ook een rekenfout zijn [:o)]

Maar de opstaande randen lijken me een goed idee. Al was het maar om iets te hebben dat de treinen er niet afdonderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.