Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Sattrickske

De LCD_RW lijk jij niet te gebruiken, dan moet je 'm ook overal uit de lcd1602.c verwijderen.  Hoe heb je de LCD_RW verbonden?  Aan de massa?
De mask voor LCD_CTRL_TRIS is niet juist; deze dient voor LCD controle lijnen (LCD_RW/LCD_RS/LCD_E), in jouw geval enkel LCD_RS en LCD_E.  De correcte mask om de TRISD te resetten is TRISD &= ~0x30  Hoe kom ik daaraan?  LCD_RS = RD4 en LCD_E = RD5.  RD4 = 0x10 op PORTD en RD = 0x20 op PORTD, tel die op en je krijgt 0x30.  We willen RD4 en RD5 als uitgang configureren, dan moet TRISD voor die pinnetjes = 0 zijn: TRISD &= ~0x30.  Dit commando zet enkel bits 4 en 5 op het TRISD register op nul, van de rest blijft ie af.

Dan in lcd1602.c gebruikte ik de hoogste 4 bits van PORTD, jij gebruikt de laagste 4 bits.  Dus moet je in LCDInitWrite, LCDCommand en LCDPut de nibbles zetten op de laagste 4 bits van je poort in de LCD_DATA = ... instructies.  Ik gebruikte telkens de hoogste 4 bits (high nibble)
Dus bv. LCD_DATA = data & 0xf0; wordt dan LCD_DATA = (data & 0xf0) >> 4;.  En LCD_DATA = cmd << 4; wordt dan LCD_DATA = cmd & 0x0f;

De CLK_FREQ moet gedefinieerd zijn voor de delay16.h aangeroepen wordt.  Dat werkt perfect in MPLab X IDE 1.95  met XC8.  Ik vermoed dat jij MPLab 4.x gebruikt met de oude Hi-Tech C compiler.  Daar gaat dat niet werken, een noodoplossing is om de #define CLK_FREQ 20000000 bovenaan de delay16.h te stoppen als volgt:

#ifndef CLK_FREQ
#define CLK_FREQ 20000000
#endif

Let wel dat je delay16.h aanroept en niet delay.h (deze is voor PIC18).  Je gaat nog een paar andere problemen tegenkomen met de oude Hi-Tech C, de asm("...") instructies gaat ie niet begrijpen.  Ik denk dat je best de modernere XC8 gebruikt (downloaden bij Microchip).  Als de trouwens de volledige MPLab X IDE download, wordt die automatisch mee geïnstalleerd.  Die nieuwe IDE is trouwens veel gebruiksvriendelijker dan de oude.

conducteur

LCD_RW hangt idd aan massa, moet ik de niet gebruikte datalijnen in 4-bitmode van het lcd ook met massa verbinden? Nu hangen die gewoon los?


MPlab X V1.90 staat hier op de pc, en de xc8 compiler gedownload en geïnstalleerd...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Citaat van: conducteur op 26 januari 2014, 10:53:17 AM
moet ik de niet gebruikte datalijnen in 4-bitmode van het lcd ook met massa verbinden? Nu hangen die gewoon los?

Laten loshangen; worden niet gebruikt.  Bij de initialisatie van het display worden eerst de hoogste 4 bits gebruikt.  De eerste instructies die naar het display worden geschreven (zowel in 4 bit als in 8 bit mode) verlopen via die 4 hoogste bits.  Tijdens één van die initialisatie instructies wordt de 4/8 bits modus geselecteerd.

Groetjes, Peter


Sattrickske

Inderdaad, dat zijn de eerste 4 LCDInitWrite instructies in de LCDInit methode (3x 0x30 en 1x 0x20).

conducteur




Stappenmotorsturing versie 2.0 bijna klaar, hopelijk werkt ie van de eerste keer (in tegenstelling tot versie 1 waar we even hebben op zitten zoeken om enkele foutjes eruit te halen). Mankeer enkele kleine condensatoren om het af te werken en te testen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Printje aangevuld met de vermogensweerstanden die de stroom meten, paar condensatortjes aangekocht van waarden die ik niet meer had voor hier.
Ik sluit alles aan, stel de voeding in, alles gaat goed.... Ik kan de stroom regelen met de trimpot op de print... tot op een bepaald ogenblik de magic smoke er uit komt. elektronica werkt op rook, als de rook er uitkomt, werkt het niet meer.  :(  En had blijkbaar geen reserve van dit ("dure") ic....


(dom dat ik de eerste heb afgebroken voor ik deze kon testen  :( )
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

Ik ga er nog even over nadenken, de ebay module of een nieuwe l6208. Het ene is zeker goedkoper dan de L6208, waar ik al wat ervaring mee heb. (en vereist slechts 2 stuurlijnen!). Ik heb ergens nog een referentie nodig die het nulpunt vastlegt in het systeem. Zijn van die microswitches voldoende nauwkeurig genoeg? Ik ben een beetje aan het zoeken en vind hier "differenzweg, vorlaufweg max, nachlaufweg min" als eigenschappen van de switches. Differenzweg lijkt me het verschil te zijn tussen het punt waarop de schakelaar inschakelt en waarop hij weer uitschakelt, maar moet ik dat dan ook zien als nauwkeurigheid van de positie?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Microswitches zijn zeer nauwkeurig als je er steeds in dezelfde richting overloopt.  Dus om je nulpunt te zoeken moet je steeds in dezelfde richting bewegen.
Meestal (in een CNC bv.) wordt het volgende principe gehanteerd:
- laat je mechaniek teruglopen richting switch
- wacht tot de switch dicht is en stop de motor
- loop traag in de andere richting, tot de switch terug opengaat, dit is je nulpunt.

Softwarematig kan je dan een aantal stappen naar je stappenmotor sturen om perfect op het punt te staan waar je 'm wil hebben, dat heet dan ijking of calibratie.  Deze laatste stap is nodig als je de switch niet perfect op de juiste plaats krijgt, wat meestal het geval is.

conducteur

Bedankt! Dan moet ik dus niet meer verder zoeken...


Ik heb de L6208 een kans gegeven en samen met een microswitch enkele reserve driver-ic's aangekocht. Als ik er niet in slaag om met die 3 stuks de motor te doen draaien voor ze allen beginnen te roken zal ik op zoek moeten gaan naar iets anders. Met een beetje geluk morgen al in de bus (reichelt levert erg snel).
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#445
bedankt om me te depanneren met het nieuwe/oude display, Peter. De USB-RS232 kabel blijkt jammergenoeg toch (voorlopig) niet te werken. Ik moet dus verder zoeken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Vandaag testen testen en testen van de l6208 stappenmotorsturing... voorzichtig te werk gaan om geen ic's in rook te doen opgaan. Hopelijk rap een oplossing voor de kabel usb-serieel zodanig we verder met het programma kunnen doen (bedankt Peter voor je hulp vorige week!)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Groetjes, Peter


conducteur

#449
Ik heb gelijk de indruk dat de eerste tests met de minder krachtige stappenmotor die ik heb gekregen goed lukken, maar dat de sturing niet degelijk genoeg is voor de 2,5NM motor aan te sturen... Hij krijgt de stroombegrenzing op 2,5 Ampere niet stabiel. Met als gevolg dat de stappenmotor staat te trillen of door te draaien. Tijd voor iets degelijker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum