Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Sattrickske

Citaat van: conducteur op 03 november 2013, 11:38:21 AM
De A (A0-A4) poort op de µC is eigenlijk voorzien om een LCD aan te sturen...


Daarover staat een redelijke uitleg hoe dat moet in de cursus die ik nog staan heb, hebben we wel niet gedaan in de les maar lijkt me niet zo moeilijk:

www.treinbaanrian.be/downloads/Microcontrollers_in_C_met_MPlab_deel2.docx
Kan ik zomaar elk lcd display daarmee aansturen? Deze bv:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/183047/
Zomaar elke LCD, nee.  De LCD moet een 4-bits interface hebben en zoals in je doc beschreven staat de E, RS en RW pinnetjes hebben.  Deze die je van Conrad hebt opgegeven is een goede (kijk maar in de datasheet), maar wel aan de dure kant.  Zoek eens op eBay achter LCD 1602, als je effe geduld hebt (maandje levertijd vanuit China), kost deze je 2€.

De LCDs die ik gebruik zouden bij jou niet werken; ik gebruik de touchscreens die bv. ook in GSMs gemonteerd worden.  Deze zijn iets duurder (10-15€) maar zijn volledig grafisch en met kleurtjes.  De interface is in mijn geval SPI (dezelfde als de seriële interface van de microcontroller); maar het kan ook 8/16 bit parallel zijn.

Dus uitkijken wel type LCD je aanschaft, altijd de datasheet raadplegen...  In principe zou elke 1602 LCD goed moeten zijn voor jou.

dani

zoek eens op   "arduino LCD"  op eBay.
De displays die je dan vindt zijn 99,9%  ook bruikbaar op PIC interfaces.


http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_trksid=p3984.m570.l1313&_nkw=arduino+lcd&_sacat=0&_from=R40


En vooral dit :   leer eerst kruipen en dan stappen, voor je wil gaan lopen....    Informeer je op voorhand  (zoals je nu doet !  prima...)   
Ik heb ook die fout gemaakt en daardoor zijn er al heel wat (soms dure) componenten in de vuilbak beland !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

displaytjes gekocht bij Conrad, Rian ?   :-)
Of toch niet ... ?

Om daar even op terug te komen, ik heb er wel nog een stuk of 2  klaar liggen voor later.
Als je niet te ver uit de buurt woont (Aalst-OVL) mag je er altijd eens ene komen "lenen" voor een paar weekjes om te testen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ja, die bij Conrad, en die zijn wellicht vrijdag met beetje chance thuis.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske


conducteur

Heb geen goesting om weer 30 dagen te moeten wachten, ben nu al 30 dagen aan 't wachten op die Chinese graveerfreesjes die maar niet toekomen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als die per boot komen zijn ze direct 4 weken onderweg. Dan nog 10 werkdagen bij de douane en 5 met de post tot bij jou. Tegen kerstmis misschien? Als ze niet gaan staken :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Citaat van: Havoc op 07 november 2013, 20:03:26 PM
Als die per boot komen zijn ze direct 4 weken onderweg. Dan nog 10 werkdagen bij de douane en 5 met de post tot bij jou. Tegen kerstmis misschien? Als ze niet gaan staken :D
Komen tegenwoordig altijd per vliegtuig, maar 't zijn beide douanes (Chinese en Belgische/Nederlandse) die traag zijn.  Als je een trackingnummer hebt, moet je eens kijken waar ze 't langste blijven zitten: bij de douane...

conducteur

#370

www.treinbaanrian.be//downloads/eindwerk/driver%20v2%20schema.pdf
www.treinbaanrian.be/downloads/eindwerk/driver%20v2.pdf


M'n driver voor de stappenmotor zal ik opnieuw maken, versie 1 telt nogal wat 'fouten' en 'tekortkomingen' en is dus voor verbetering vatbaar!
EDIT: Ik ben erg teleurgesteld, ik had een fanfare verwacht met een lcd-display in een doosje, maar ik kreeg enkel een camionette van TNT post daarnet aan de deur... ???  Gelukkig had ie het pakje mee.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Zeer proper printje!  Ik zie dat je externe labelling in Eagle aan de praat hebt gekregen ;).  Dit maakt je schema meteen pak leesbaarder omdat er veel minder draden in de weg lopen.

Je kan je printje wel nog wat verbeteren door wat dunnere baantjes te gebruiken en daardoor kan je minstens 2 draadbruggen uitsparen.  De massa draadbrug kan je zo tussen 2 pinnetjes van je connector blok doorsturen.  En je motor 1-2 kan je dan ook naar pinnetje 21 tussen de 2 rijen pootjes van je driver sturen.  En met wat zoeken zal je derde draadbrug ook nog wel weg krijgen.

Draadbruggen kunnen in principe geen kwaad voor dit soort toepassingen, maar hoe minder hoe beter (minder knip/strip/soldeer werk).

PS.  Wat is belangrijker?  De fanfare of je LCD schermpje? ;D

conducteur

#372
Stel je voor dat ze zo'n lcd display echt per fanfare zouden thuis brengen... ::)
-->http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/183047-da-01-en-LCD_MODUL_16X2_LED_GE_C1602B_CFH_JT_R.pdf
Pin 1) 0V
Pin 2&3) 5V
Pin 4-5-6) naar µC? maakt het uit wat ik waar mee verbind? (A poort)
Pin 7-14)Niet nodig?
Pin  15) +5V
Pin 17) voor groene achtergrondverlichting --> 0V
Pin 16 & 18 (rode en blauwe achtergrondverlichting) niet gebruikt...
Ben ik just bezig?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Pinnetje 3 zet je best via een potmeter (variabele spanning voor het contrast van de LCD).  Dan kan je de intensiteit van het contrast van de LCD regelen, bij jou staat ie op 'vollen bak'.  Kijk naar pagina 8 voor de correcte aansluiting.

4-5-6, maakt inderdaad niet uit zolang het maar uitgangen zijn op je µC; PortA is goed genoeg, als je de ADC uitschakelt.

!!!! 7-14: juist wel nodig !!!! Dat zijn je data lijnen.  Als je in 4-bit werkt, heb je enkel DB0-DB3 nodig.  Als je in 8-bit werkt, allemaal (DB0-DB7).  8-bit is eenvoudiger om te programmeren en minstens 2x sneller.  Voor de meeste toepassingen is 4-bit echter meer dan voldoende.

Ik heb tussen pinnetje 15 (voeding van de backlight) en m'n 5V een weerstandje van 47 ohm gestoken, ik vond op mijn displays de backlight nogal sterk...



PeterC

Rian,

Kijk hier eens: een eenvoudig 'Hello World' programma (en schema) met een PIC en LCD.  LCD backlight is in het schema wel niet aangesloten, maar 47 ohm zoals Patrick zei.

Groetjes, Peter