Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

PeterC

Groetjes, Peter


Geert

#16
DCC is opgebouwd volgens een standaard van NMRA, het spreekt vanzelf dat je daar veel info terugvind http://www.nmra.org/

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

#17
citaat:
Geplaatst door Geert

DCC is opgebouwd volgens een standaard van NMRA, het spreekt vanzelf dat je daar veel info terugvind http://www.nmra.org/

Geert



Net andersom NMRA heeft DCC (van lenz)als standaard gekozen.
wim

Geert

#18
Klopt Wim,

ik ga hier wel geen les in geschiedenis geven h?. NMRA beheert nu dit protocol en heeft daar al tal van uitbreidingen aan toegevoegd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Geert

#19
Ik heb dit project eens rustig laten bezinken en er nu nog eens goed over nagedacht Rian. Je begint wel aan een enorme uitdaging hoor.  Ik schuif dit voor mezelf al enkel jaren voor mij uit omdat er zoveel bij komt kijken.  En ik kan al ?C programmeren, ik ken iets van trein protocollen en motoraansturingen. Beroepsmatig zit ik in de meet- regel en automatisatie  wereldje en weet dus waar ik het over heb...

Ik ken je capaciteiten natuurlijk niet, maar je zal heel veel tijd nodig hebben om dit tot een goed einde te brengen. Mogelijk toch verder zoeken naar een iets eenvoudigere methode?

Maar ik wil je graag helpen hoor, zo help ik mezelf ook verder en komt er eindelijk iets van mijn fiddleyard[;)]

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

#20
Waarschijnlijk dom van mij maar waar zit nu het probleem.

Volgens mij voor 80% in de mechanica,het precies vlak laten schuiven van zo groot vlak ,zonder wringen e.d,is geen simpele zaak.
Electronische problemmen zijn er natuurlijk wel zeker als je alles met microcomputers en techniek uit 2020 wil gaan maken.
Gaat er echter om dat de zaak betrouwbaar werkt en grijp je terug op bestaande of zelfs wat bejaarde principes dan valt het best mee.
Als je absoluut wil weten welk adres op welk spoor staat zul je decoders moeten gebruiken die uitleesbaar zijn.
Zo niet dan is echte kennis van DCC niet nodig.stoppen en starten zijn simpel aan een computer op te dragen (serieel interface).
Over het laten schuiven (electrisch)en het stoppen,vergrendelen,spanning op het spoor enz.enz zou ik me niet druk maken en zeker niet het wiel opnieuw uitvinden.
De bestaande techniek is mooi genoeg.
Goed heren waar zie ik het fout,vertel het mij.
wim

conducteur

#21
Ik denk dat er op school al ingewikkeldere gips zijn gemaakt, in de afgelopen jaren. Toch ben ik er mij van bewust dat dit daarom g??n makkelijk onderwerp is.

Ik denk ook dat die plaat mooi recht laten bewegen, de moeilijkste opgave zal zijn. De sturing zelf kan ik zo ingewikkeld maken als ik dat wil, daar kan je namelijk kiezen tussen de boel digitaal aansturen, of analoog.

Programmeren hebben we al gedaan in flowcode vorig jaar, volgend jaar komt daar c bij.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

#22
Bewegen van de plaat : ga te rade bij een keukenbouwer. Zij gebruiken "schuifgeleiders" op kogellagers : zeer lichtlopend, heel nauwkeurig en vrij goedkoop. Te koop in bvb Brico...

Erik

eve

#23
Gebruik voor de aandrijving een draadstang-stappenmotor combinatie : zeer sterk, nauwkeurig en zelf-remmend (geen gekl.... met pinnen en gaten).



Erik en Mark

ysbeer

#24
citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik voor de aandrijving een draadstang-stappenmotor combinatie : zeer sterk, nauwkeurig en zelf-remmend (geen gekl.... met pinnen en gaten).



Erik en Mark



Prijs [:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

wim

PeterC

#25
citaat:
Geplaatst door eve

Gebruik voor de aandrijving een draadstang-stappenmotor combinatie : zeer sterk, nauwkeurig en zelf-remmend (geen gekl.... met pinnen en gaten).



Of ineens de tafel van een CNC freesmachine; alles direct ingebouwd en heel nauwkeurig [:p]...

Juist die nauwkeurigheid bij zelfbouw is een struikelblok.  De tafel gaat toch wel redelijke afmetingen hebben (bij mij zou die 1200 * 500 mm zijn) en wordt uit 'minderwaardig' materiaal gebouwd (hout + alu?) dat leeft en trekt.  Met een stappenmotor/draadstang/IR combinatie moet je in alle gevallen juist kunnen positioneren (een paar tienden uitlijningsverschillen in je rails en ...).
Juist daarom zou ik opteren voor een aandrijving met wat 'rek' (aandrijving eventueel met visdraad) en sterke centreer/vergrendelingspinnen die de rails altijd juist uitlijnen en volgens mij is dat veel minder gekl.. dan stappenmotoren/draadstangen/sturing [}:)].
Groetjes, Peter


PeterC

#26
Een poging om eens op papier te zetten wat ik voor dergelijk project reeds (in mijn achterhoofd) heb uitgedacht...

Tafel met rek (zie hierboven) geleidingen met kogellagers voor schuiven (inderdaad Brico - niet zo goedkoop) 500mm lang.  Vier voorzien voor 1200mm tafellengte.  Exact parallel uitlijnen (mogelijk al een struikelblok)...  E?n centrale aandrijving van de tafel met al dan niet een stappenmotor (of andere traagloper met vermogen).  Positionering via IR en opgekleefde strook voorzien van een Gray-code.  Volledig die sturing door een PIC die via I2C zijn 'opdrachten' krijgt.  Tafel vergrendelen en uitlijnen met centreerstiften via een (sterke) servo.  Servo dient ook om de toegangsbruggen op en neer te laten om de tafel vrij te laten lopen.

Een 'sniffer' die de lokcommando's (en ook wisselcommando's) op de baan 'snift' en bijhoudt welke lok met welke functies actief is op de baan.  Bij het 'sniffen' van een wisselcommando om de virtuele wisselstraat die de tafel eigenlijk is, aan te sturen, geeft die via I2C opdracht aan de 'tafeldraaier' om in actie te schieten.  De 'sniffer' houdt ook een stuk rail in de gaten (toegang tot de tafel).  Wanneer daar een lok op komt (massadetectie in mijn geval), schakelt hij dat stuk los van de rest van de baan en doet een greep naar de macht door de loks die als actief in zijn geheugen zitten ??n voor ??n te proberen.  Komt de lok in beweging (stroomdetectie) heeft hij het juiste adres en verplaatst hij hem naar het klaargelegen spoor.  Via terugmelders wordt aan de besturingssoft (Koploper) gemeld dat de lok op zijn plaats staat.  De besturingssoft zet de snelheid op 0 (op de rest van de baan).  De sniffer ziet dit en kan de lok uit zijn lijst wissen.  In een andere lijst houdt hij wel bij dat hij nu over die lok beschikt op dat spoor.

De 'sniffer' ziet dat de besturingssoft ??n van zijn loks terug wil laten rijden.  De 'tafeldraaier' krijgt de opdracht om de tafel juist te zetten en de sniffer zet al de functies van de lok aan (die aan stonden voor hij die lok 'over nam') en laat die vertrekken.  Via een sleperwig of een ge?soleerd stuk komt de lok terug op de werkelijke baan.

Met die 'sniffer' ben ik daadwerkelijk al begonnen (PIC 16F88 - 8MHz - programma in JAL) en ik kan reeds alle loks en hun functies bijhouden.  Ook de 10 (virtuele) wisseladressen kan ik al filteren.  De code zal ik eens op mijn JAL pagina zetten.

Voila mijn idee in een notedop...
Groetjes, Peter


Dirky

#27
ik zou voorkeur geven aan stappenmotor, draadstang...

En dat hoeft niet duur te zijn. Stappenmotoren vind je vlug tweedehands. Ook hoeft de tafel niet spelingvrij te bewegen maar hoeft ze enkel "in te klikken" op de juiste posities. Ook daar zijn goedkope oplossingen voor te vinden...

ik volg het hier wel Rian en grijp in waar ik denk te kunnen helpen...

ysbeer

#28
citaat:
Geplaatst door PeterC
  de loks die als actief in zijn geheugen zitten ??n voor ??n te proberen.  Komt de lok in beweging (stroomdetectie) heeft hij het juiste adres en verplaatst hij hem naar het klaargelegen spoor.
Voila mijn idee in een notedop...




Samen met mijn zoon die digitaal rijdt dit uit geprobeerd
Snel een rij van adressen geven ,en wachten of een lok reageert.
Leuk idee,maar het werkt in de praktijk niet met stroomdetectie.
Zeker niet als er ook wagens met verlichting op de baan staan (praktijk).
Dat was de rede om voortijdig te stoppen.

Maar zelfs met alleen de lok met de lichten uit neem de decoder nog stroom (uiteraard)niet veel maar te onbetrouwbaar om een goede melding te maken.
Daarna geprobeerd om na elk adres de lampjes te laten knipperen.
Dat werkt maar het vraagt wel op elk spoor een fotocel om dat knipperen op te vangen.
Detectie (stroom) lampen aan lampen uit geeft ondanks het vrij grote stroom verschil geen echt betrouwbaar signaal.
De proef daarna gestopt,wellicht gaat het dus toch wel maar .........
wim

PeterC

#29
Wim, ik zou niet weten waarom het niet zou werken; je moet het wel wat doordacht aanpakken en dan heb je geen last van decoderstromen en lampen en andere verbruikers:
Zet in je aansluitdraad een kleine weerstand en daarop een preciciegelijkrichter (door de weerstand gaat wisselstroom).  Bij een stilstaande lok ga je nu spanning meten over die weerstand (door de eventuele verbruikers), elke lok/sleep een andere spanning.  Die spanning die je meet is je referentiewaarde.  Begin nu de adressen te doorlopen en meet een spanningsstijging (eventueel alleen maar door de verlichting aan te steken).  Bij een spanningsstijging heb je de lok 'gevonden'.  De controller die ik gebruik heeft een ADC met een resolutie van 10 bits.  Met wat foefelen kan je stroomstijgingen van 1mA meten.  Geen probleem toch?
Groetjes, Peter