Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

vermogensprobleem spoorbaan

Gestart door Devreese, 08 april 2012, 09:55:33 AM

Devreese

Hallo, ik ben mijn baan aan het uittesten. Ik kom echter tot de conclusie dat mijn elektrische wissels (op dit ogenblik zijn enkel 4 M-wissels aangesloten) zeer goed functioneren als ze op een oude transfo worden aangesloten, maar als ik ze in mijn baan op mijn Ecos aansluit, dan schakelen ze niet. Ik hoor wel dat ze onder spanning komen, maar ze schakelen niet. Kan ik ergens de spanning van mijn Ecos verhogen of moet ik met een booster werken? Als ik extra stroom op mijn systeem moet steken, kan ik dan nog gebruik maken van de oudere lichttransfo's van M?rklin?

Groetjes, Frank

Jurgen

Ik weet dat ik bij mijn CS1 een aparte trafo nodig heb voor de wissels en verlichting. Dit staat zo in de handleiding, dus ik veronderstel dat dit voor de Ecos ook wel zo zal zijn.

De oudere lichttrafo's zijn dus ideaal om je wissels en verlichting van stroom te voorzien.

Dit is om je wissels analoog te schakelen, met de gekende schakelkastjes dus. Hoe het digitaal moet weet ik niet, zo ver ben ik nog niet.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Inderdaad dat is de beste manier.
Voeden doe je uit een aparte trafo, de gele draad aan de gele aansluiting van de trafo.
De bruine draad van de trafo aan de rail massa.
En sturen met je centrale, daar is ie tenslotte voor.


Devreese

Bossie, je moet de gele draad van de wissel toch aan de gele ingang van de decoder aansluiten? hoe sluit je dan de transfo aan? Op dit ogenblik hangt alles aan mijn CS, maar waarschijnlijk zit daar het grote probleem.

Klaas Zondervan

Het probleem kan er ook in zitten dat de decoder de stroom niet kan leveren. Welke decoders gebuik je om de wissels te sturen?

ecosgebruiker

de ECoS geeft 4 ampere, dus zoals Klaas aanhaald is het hoogst waarschijnlijke.

ysbeer

Toch doodzonde om die wissel met digitaal spanning te gaan sturen
4A lijkt veel maar 5 loks kunnen dat best op hoor.
wim

PietB

citaat:
Geplaatst door Devreese

Bossie, je moet de gele draad van de wissel toch aan de gele ingang van de decoder aansluiten? hoe sluit je dan de transfo aan? Op dit ogenblik hangt alles aan mijn CS, maar waarschijnlijk zit daar het grote probleem.

Dat zou kunnen,ik heb zelf geen CS.
Maar in je eerste bericht heb je het over een Ecos, hoe zit dat?

Zelf heb ik een IB-basic en heb mijn wisseldecoders aan de rails aangesloten voor de besturing en de geledraad gaat naar een externe trafo, de twee besturings draden voor de wisselaandrijving zitten op de decoder (recht of afslaand) en de decoder zit weer aan de massa van de rail, dus ook aan de massa van de IB-basic.

Devreese

Ik gebruik zowel de decoders van Viessmann (5211) als die van M?rklin (K83?). Op dit ogenblik is er nog geen extra spoor, maar de lus die er nu ligt is 5m lang op 1m breed en er zijn 4 stroomverdeelpunten om een gelijkmatig rijden van de locs te krijgen. Dat lukt aardig, de locs vertragen enkel op enkele oude (verroeste) rails die nog wat onderhoud nodig hebben.
Ik probeer binnenkort de optie met de gele draad aan de transfo.

AtMoPo

AtMoPo

Devreese

Bedankt voor de info. Ik lees dit in de loop van deze week eens na (blijkbaar is mijn planning al in de war gestuurd door mijn medereizigers die NIET met de trein wegwillen). Mijn dagje treintafelen is dus al vervangen door iets anders.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Devreese

Ik gebruik zowel de decoders van Viessmann (5211) als die van M?rklin (K83?).
De 5211 is begrensd op 2A. Kom je daar boven, dan blokkeert hij.
Een oplossing kan zijn het verlagen van de spanning, dan wordt de stroom ook lager, en blokkeert hij niet.
Maar om het zeker te weten of dat het probleem is zou je eens de weerstand van de wisselspoelen kunnen meten.