Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Armseinen PB-messing

Gestart door vyncky, 19 maart 2012, 19:47:31 PM

vyncky

Ik heb een setje NMBS Armseinen gekocht bij PB-messing.
Voor ik aan het bouwen ervan begin, had ik de handleiding er eens bij genomen. Om de seinen te bouwen raden ze aan te solderen met een tin-zilver soldeersel(5% zilver) en bijbehorende flux. Nu ben ik al even op het net op zoek, maar ik vind niet direct soldeersel dat 5% zilver bevat. Wie kan mij helpen?

Heeft iemand ervaring met het bouwen van deze seinen?

Alvast bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Ik heb geen ervaring met de seinen van PB, maar wel behoorlijk wat ervaring met solderen.
"Gewoon" soldeertin kan best, hoor. Weinig tin gebruiken, en voldoende vloeimiddel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Tin-zilver vloeit beter uit en de verbinding is mechanisch zwaarder belastbaar.   ...Maar zoveel moeilijker te solderen, schoon te maken, veel hogere temperaturen...  Dat het voor een sein zeker de moeite niet waard is.
Zoals Gerolf zei (heel) weinig tin en (veel - niet overdrijven) vloeimiddel.
Groetjes, Peter


jacques timmermans

vyncky,

een zogenaamde tin/zilver legering heeft in de modelbouw, waar meestal zwak mechanisch belastbare soldeerlassen toegepast worden, weinig zin. In de meeste gevallen voldoet een normaal soldeertin al dan niet met een harskern of soldeerpasta.

Het enige voordeel dat je hebt met het gebruik van een tin/zilver soldeerlas is het hogere smeltpunt hiervan. Op die manier kun je eerst grotere delen met een tin/zilver solderen waarna je de details met normaal soldeertin soldeert. Door het lagere smeltpunt hiervan zullen de eerder gemaakte tin/zilver soldeerlassen door het lagere smeltpunt niet losgaan.

Jacques Timmermans

Huugooke