Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Armseinen PB-messing

Gestart door vyncky, 19 maart 2012, 19:47:31 PM

vyncky

Ik heb een setje NMBS Armseinen gekocht bij PB-messing.
Voor ik aan het bouwen ervan begin, had ik de handleiding er eens bij genomen. Om de seinen te bouwen raden ze aan te solderen met een tin-zilver soldeersel(5% zilver) en bijbehorende flux. Nu ben ik al even op het net op zoek, maar ik vind niet direct soldeersel dat 5% zilver bevat. Wie kan mij helpen?

Heeft iemand ervaring met het bouwen van deze seinen?

Alvast bedankt!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Ik heb geen ervaring met de seinen van PB, maar wel behoorlijk wat ervaring met solderen.
"Gewoon" soldeertin kan best, hoor. Weinig tin gebruiken, en voldoende vloeimiddel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Tin-zilver vloeit beter uit en de verbinding is mechanisch zwaarder belastbaar.   ...Maar zoveel moeilijker te solderen, schoon te maken, veel hogere temperaturen...  Dat het voor een sein zeker de moeite niet waard is.
Zoals Gerolf zei (heel) weinig tin en (veel - niet overdrijven) vloeimiddel.
Groetjes, Peter


jacques timmermans

vyncky,

een zogenaamde tin/zilver legering heeft in de modelbouw, waar meestal zwak mechanisch belastbare soldeerlassen toegepast worden, weinig zin. In de meeste gevallen voldoet een normaal soldeertin al dan niet met een harskern of soldeerpasta.

Het enige voordeel dat je hebt met het gebruik van een tin/zilver soldeerlas is het hogere smeltpunt hiervan. Op die manier kun je eerst grotere delen met een tin/zilver solderen waarna je de details met normaal soldeertin soldeert. Door het lagere smeltpunt hiervan zullen de eerder gemaakte tin/zilver soldeerlassen door het lagere smeltpunt niet losgaan.

Jacques Timmermans

Huugooke


Onder andere ERSA (fabrikant van soldeermateriaal) heeft dat in zijn catalogus, moet dus te bestellen zijn bij de elektronica handel.
Heb je ervaring met zulk fijn soldeerwerk?

argilla

Huugoke, ik zou de raad van Gerolf aannemen. Heb het ook van hem geleerd en het is waar . Hij heeft veeeeel ervaring met soldeerwerk.
Het geen ik tot hiertoe al gesoldeerd heb op de manier Gerolf is nog altijd zoals het moet zijn. Stevig en goed.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Huugooke

Ja, ik doe het ook met gewone fijnsoldeer, zeker voor koper.
Voor witmetaal gebruik ik liever superlijm en tweecomponentenlijm, alhoewel ik dat voor messing ook al wel eens gedaan heb.[:I]

vyncky

Bedankt voor de reacties!

Ik heb niet zo veel ervaring met soldereren.

kort samengevat: solderen met gewone solduur en veel vloeimiddel (zoals S39?, bij mij weten tast dit het metaal aan?)
ik heb hier een rolletje Stannol HS10 liggen, waarmee dit dan zou moet lukken?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Yannick,

Ik gebruik voor mijn messing soldeerwerk aan mijn bekolingskraan (zie http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12689) ook S39 en volgens mij is er, al je na het solderen alles goed afwast (eerst ontvetten met bv. aceton) met water en afwasmiddel (Dreft??) geen enkel probleem.

Wat die kraan betreft: geen foto's voor hij klaar is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Volgens de PDF van Stannol niet corosief. Wel achteraf goed proper maken voor het schilderen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door vyncky
Ik heb niet zo veel ervaring met soldereren... gewone solduur en veel vloeimiddel zoals S39
Oefen eerst wat met dikkere stukken koper, zoals afval van elektriciteitsdraad.
Veel vloeimiddel hoeft niet, maar wel voldoende.
Mits wat oefeningetjes ga je dat wel merken [;)]
... en zoals Peter al schreef: na het bouwen in een heet bad met een sterke zeepoplossing om de resten van de S39 en zo te verwijderen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door Gerolf

CiteerGeplaatst door vyncky
Ik heb niet zo veel ervaring met soldereren... gewone solduur en veel vloeimiddel zoals S39
Oefen eerst wat met dikkere stukken koper, zoals afval van elektriciteitsdraad.
Veel vloeimiddel hoeft niet, maar wel voldoende.
Mits wat oefeningetjes ga je dat wel merken [;)]
... en zoals Peter al schreef: na het bouwen in een heet bad met een sterke zeepoplossing om de resten van de S39 en zo te verwijderen.





Zo is dat juist. Oefening baart kunst en andere dingen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

vyncky

Bedankt voor de tips!

De soldeerbout loopt al warm voor te oefenen [:)]

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)