Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stroomafname

Gestart door conducteur, 10 maart 2012, 11:22:08 AM

conducteur

nav de discussie in het andere draadje:
Er is volgens mij slechts ??n oplossing die goed is, maar jammergenoeg nog niet veel toegepast wordt: stroomafname via bussen in de aspotten. Weerstand = 0, en zeer goede stroomafname.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Welk andere draadje?

Michiel

Stroomafname via bussen in aspotten lijkt me inderdaad een goede oplossing, maar de constructie is nogal lastig.

Een vrij eenvoudige methode is het aanbrengen van contactslepers die bovenop de wielen op het loopvlak of op de flensrand aandrukken. Het voordeel is dat de slepers ook als extra vering de wielen tegen de rails aandrukken. Nadeel is de wrijving.

Slepers tegen de binnenrand van de wielen heeft minder wrijving, maar is lastiger te monteren en geen vering-effect.

Slepers op de as heeft als nadeel dat er maar 1 van de 2 wielen via de as contact maakt. Als gevolg dat maar de helft van de wielen voor stroomopname zorgen. De wrijving is dan weer erg laag. En mits de montage ervoor zorgt dat er van boven op de as naar beneden wordt gedrukt, is wel deels een "vering-effect"

Blijft nog over: extra slepers rechtstreeks tegen de rails, maar dat is, naar mijn idee, enkel als het echt niet anders kan.

Kortom, de ideale methode bestaat niet. Het zal steeds een overweging blijven tussen prioriteiten en mogelijkheden. Maar ik ben ook erg benieuwd naar de ervaring of mening van anderen. En wie weet is er nog een ultiem systeem?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Roco past bij sommige rijtuigen stroomafname toe via de aspunten.
Metalen plaatjes zijn ingebed in het kunststof van het draistelframe.
Er bestaan twee varianten, zie plaatje:

ysbeer

Kato doet dat .
Ik ben er niet zo van onder de indruk.
Bij mij doen de slepers van ROCO het beter dan dan de aspotten.
Bij een niet zo nauwkeurige constructie is het aanraakvlak in de pot maar heel klein.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij een niet zo nauwkeurige constructie is het aanraakvlak in de pot maar heel klein.
Wat maakt dat uit? Als er een aanraakvlak is, dan kan er toch stroom door?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij een niet zo nauwkeurige constructie is het aanraakvlak in de pot maar heel klein.
Wat maakt dat uit? Als er een aanraakvlak is, dan kan er toch stroom door?



Klaas
Als ik een staaf van 2meter diam koper zuiver vlak gedraaid op een zuiver vlakken plaat zet.
Of ik plaats een dunne staaf diam 0,1mm op die plaat
Denk jij dan nog dat de contactbetrouwbaarheid onder wisselende omstandigheden (vuil stof e.d)het zelfde is.
Zo ja.
Tja wat moet ik.
wim

Peter

Mijn Roco Nahvekehrswagen hebben die gedeelde assen en stroomafname via alle aspotten en heb tot nu nog geen probleem ondervonden. Geen flikkerende binnenverlichting, ook niet op de wissels en DKW's en dit ondanks het feit dat er geen condensator op zit. Ik vind het spijtig dat nog niet alle merken dit systeem gebruiken.

Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

In grotere schalen wordt soms stroomafname via kogellagers gebuikt. Gewoon de kogellagers op de assen en de buitenring als "afvoer". Steeds verschillende "raakvlakken". Misschien dat er kogellagers klein genoeg voor h0 bestaan? (denk het wel, maar de prijs?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Klaas
Als ik een staaf van 2meter diam koper zuiver vlak gedraaid op een zuiver vlakken plaat zet.
Of ik plaats een dunne staaf diam 0,1mm op die plaat
Denk jij dan nog dat de contactbetrouwbaarheid onder wisselende omstandigheden (vuil stof e.d)het zelfde is.
Vast niet. Maar het gaat hier om een puntcontact met een vrij hoge contactdruk. Bovendien op een plaats waar bijna geen stof tussen kan komen.

Verder gaat het natuurlijk om ervaring. Ik heb een treinstel waar de stroom voor de motor aan ??n zijde helemaal afhankelijk is van 4 van die contactpuntjes. Heeft nog nooit gehaperd.
Mijn conclusie: zeer betrouwbaar.

argilla

citaat:
Geplaatst door Havoc

In grotere schalen wordt soms stroomafname via kogellagers gebuikt. Gewoon de kogellagers op de assen en de buitenring als "afvoer". Steeds verschillende "raakvlakken". Misschien dat er kogellagers klein genoeg voor h0 bestaan? (denk het wel, maar de prijs?)





Inderdaad, de nieuwste lichting van mijn Aristo locs wordt dit systeem ook gebruikt. Voor buiten in weer en wind een ideaal systeem met geen storingen, haperingen enz... en vermits zoals vermeld voor buiten wil dit toch al wat zeggen.Bovendien is de slijtage en wrijving minimaal ( verwaarloosbaar)altijd kontact. Maar of het ook zou kunnen op schaal H0 ???? wie weet voor de toekomst ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Frank_N

citaat:
Geplaatst door conducteur

nav de discussie in het andere draadje:
Er is volgens mij slechts ??n oplossing die goed is, maar jammergenoeg nog niet veel toegepast wordt: stroomafname via bussen in de aspotten. Weerstand = 0, en zeer goede stroomafname.



Edit: Bij mijn CIWL wagens drukken de slepers vanaf de onderkant tegen de assen, ook dat geeft een behoorlijke rolweerstand. Een kleine lok (nieuwe Arnold V100) krijgt de stam (5 dubbelassrers) niet getrokken.
Voor de modificatie kon die dat wel.

Bij een Minitrix 2 asser deed ik dezelfde truuk, hier ook meer rolweerstand, en knipperend licht (gloeilampje 24 Volt)

Edit2) tekst gewijzigd.
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Verder gaat het natuurlijk om ervaring. Ik heb een treinstel waar de stroom voor de motor aan ??n zijde helemaal afhankelijk is van 4 van die contactpuntjes. Heeft nog nooit gehaperd.
Mijn conclusie: zeer betrouwbaar.



Je hebt gelijk,maar mijn ervaring met KATO treinstellen is matig.
De z.g.n sigaar heeft 12 uur moeten in rijden voor dat de stroom afname redelijk was.
Tussentijds nog de wielen los gemaakt de aspot en de as opgewreven,en toen liep het fatsoenlijk.(12 uur 3 meter heen en terug)
Maar ja een rotte en een goede ervaring wat zegt dat??

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar ja een rotte en een goede ervaring wat zegt dat??
Dat Roco het beter voor elkaar heeft dan Kato.[:)]

Frank_N

Ondanks het zeer kleine contact oppervlak lijkt me deze oplossing toch goed bruikbaar, Als je per as de beide aspotten vervangt door messing busjes is er altijd goed contact mogelijk. En zeer lage rolweerstand. Wel even per draaistel de wielen omgekeert monteren!
Ik had een winkel (Duits) gevonden maar ben de link helaas kwijtgeraakt [:(]

Voorbeeld: http://www.mtkb.de/download/Shell/Shell.htm

Edit1) met hulp van Michiel link teruggevonden via 1zu160: http://www.peho-kkk.de/
Groet van Frank