Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn baan

Gestart door marktegrotenhuis, 18 februari 2012, 15:12:24 PM

marktegrotenhuis

#15
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Rangeringen in je schaduwstation? Dat lijkt me niet zo handig.
Ik zou er gewoon een aantal inhaalsporen van maken ...



Klopt, het schaduwstation ga ik nog helemaal omgooien.
Inderdaad zoals jij suggeert, dmv. inhaalsporen.

Gerolf

#16
Een kopstation?

Als ik je een tip mag geven: schetsen met potlood, papier en gom gaat veel sneller om tot een goed concept te komen.
Het echte uittekenen kan dan nog op een PC. Ik heb de indruk dat je de brainstorm-fase hebt overgeslagen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marktegrotenhuis

#17
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een kopstation?

Als ik je een tip mag geven: schetsen met potlood, papier en gom gaat veel sneller om tot een goed concept te komen.
Het echte uittekenen kan dan nog op een PC. Ik heb de indruk dat je de brainstorm-fase hebt overgeslagen [;)]



Ik heb in het midden bewust gekozen voor een kopstation, maar langs de buitenkant wil ik ook 'rondjes' kunnen rijden.

marktegrotenhuis

#18
Weer een update.

Ik heb nu de hele baan af.
Dit is hoe ik de sporen wil gaan leggen.
De vorm van de ondergrond is slechts een ruwe schets, die ga ik pas afwerken op het moment dat ik echt wil gaan bouwen.

De zichtbare sporen:

De baan heeft nu een groot station, een middelgroot kopstation en een klein station. Onderaan is een beetje de structuur van hondebeen te zien.

De schaduwsporen:

De schaduwsporen bestaan nu uit een 'remise' door middel van inhaalsporen met keerlus aan de onderzijde en een keerlus aan de bovenzijde van de baan.

De hele baan:

De treinen rijden vanuit de remise naar links door de keerlus, langs de remise op, om vervolgens via de rechterzijde van de baan 12 cm omhoog te kruipen en via de grote bocht bij het Centraal Station (CS) aan te komen. Na het CS verlaten te hebben, volgt een tweede grote bocht. Hierna is er de mogelijkheid om via het 'verkeerd spoor' het kopstation binnen te rijden, of om recht door te rijden. We rijden rechtdoor en komen na een bocht en een kleine S-bocht door het kleine station waarna we weer door een kleine S-bocht rijden. Nu volgt er een bocht van 212 graden en zakt het spoor 1,5 cm. We passeren een wisselstraat, draaien iets naar links en rijden vervolgens met een boog naar rechts terwijl we 12 cm zakken om de sporen naar het kopstation te kruisen. Hierna maken we een kleine bocht naar links om vervolgens, na een daling van nog eens 8 cm in een tunnel te verdwijnen. In de tunnel draaien we naar rechts om onder het CS door te rijden en te keren.

Nadat we omgekeerd zijn rijden we de hele route weer langs, maar dan in omgekeerde volgorde. Bij de aftakking naar het kopstation kunnen we via het juiste spoor het station binnen rijden. In het kopstation maken wij uiteraard kop om in tegengestelde richting het station weer te verlaten. Hierbij wisselen wij van spoor zodat er niet op het 'verkeerd spoor' gereden wordt. Wij komen daarna weer bij het CS uit, waarna de trein het hoogteverschil van 12 cm weer overbrugt, maar nu dalend. De rit eindigt weer in de remise.

Graag reacties wat jullie er van vinden.
Als er iets is wat beter kan, laat het me weten.

prulleman

#19
veel werk om dit te bouwen en te programmeren[:D]. maar het ziet er goed uit...op 1 ding na. Er vertrekt een dubbelsporige lijn uit je kopstation die dan in twee splitst. Dus eigenlijk heb je twee enkelsporigen lijn die paralel lopen. Je vertakking moet beter. Deze trekt niet op een echte vertakking. Overigens is zo een vertakking een echte droom[:p]


hier een schema voor een vertakking voor linksverkeer

conducteur

#20
Ziet er al veel beter uit dan het allereerste plan!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marktegrotenhuis

#21
citaat:
Geplaatst door prulleman

veel werk om dit te bouwen en te programmeren[:D]. maar het ziet er goed uit...op 1 ding na. Er vertrekt een dubbelsporige lijn uit je kopstation die dan in twee splitst. Dus eigenlijk heb je twee enkelsporigen lijn die paralel lopen. Je vertakking moet beter. Deze trekt niet op een echte vertakking. Overigens is zo een vertakking een echte droom[:p]


hier een schema voor een vertakking voor linksverkeer



Dat is inderdaad mooi en realistisch. Ik zal eens proberen dit aan te passen.
Het programmeren zal denk ik wel meevallen. Ik heb tot vorig jaar een elektro -opleiding gevolgd waarbij we ook moesten programmeren met plc's enzo. Ik heb dus wel wat ervaring met programmeren, maar nog niet in het programmeren van modelspoorbanen.

marktegrotenhuis

#22
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ziet er al veel beter uit dan het allereerste plan!



Dankje. Bij het eerste plan heb ik ook gewoon even snel wat in elkaar gezet.
Sinds twee weken ben ik het echt gaan uitwerken en dit is er uit gekomen.

marktegrotenhuis

#23
citaat:
Geplaatst door prulleman



hier een schema voor een vertakking voor linksverkeer



Dit schema werkt ook voor rechtsverkeer. Volg de lijnen maar en je zult zien dat het klopt.

ERVIN

#24
citaat:
Geplaatst door marktegrotenhuis


Ik heb in het midden bewust gekozen voor een kopstation, maar langs de buitenkant wil ik ook 'rondjes' kunnen rijden.



Zo heb ik het ook gedaan , in het midden een groot kopstation hoger gelegen dan de rest van de baan , en ik kan dus eindeloos rondjes blijven rijden.[;)]

conducteur

#25
Ik zou het kopstation zodanig hertekenen dat je wat makkelijker ook met getrokken treinen in je station kunt stoppen. Nu moet je van ergens ver met een andere loc komen. Dat geeft een spelelement extra aan je treinbaan. Dat kan je doen met een kopspoor en een extra rangeerloc:
Trein komt toe op spoor 1 in het station, loc voorop. Preiserfiguurtjes hebben de tijd om in en uit te stappen. Vervolgens trek je alle rijtuigen weg met je rangeerloc op een kopspoor. Vervolgens duw je ze weer op een ander leeg spoor (bv spoor 2) met je rangeerloc, laat de loc die nog op spoor 1 stond uit het station rijden en plaats hem voor de trein om terug te vertrekken.

Er zijn vast nog enkele andere mogelijkheden om een loc te laten 'omlopen', maar ik weet niet welke daarvan erg gebruikelijk waren hier...

Je hebt nu een mooi schaduwstation, maar in de andere lus zou ik toch ook een wachtspoor inbouwen, om ook van die kant van het station afwisseling te cre?ren.

Probeer ook nog eens de delen, die nog overblijven van het oorspronkelijke plan wat vloeiender te leggen, ipv kaarsrecht en evenwijdig aan de muur. (het grote station, het stuk baan rechts, en links)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marktegrotenhuis

#26
citaat:
Geplaatst door conducteur


Je hebt nu een mooi schaduwstation, maar in de andere lus zou ik toch ook een wachtspoor inbouwen, om ook van die kant van het station afwisseling te cre?ren.

Probeer ook nog eens de delen, die nog overblijven van het oorspronkelijke plan wat vloeiender te leggen, ipv kaarsrecht en evenwijdig aan de muur. (het grote station, het stuk baan rechts, en links)



Goede tip van dat wachtspoor bij die keerlus.
Rechte stukken links en rechts er uit halen gaat moeilijk.
Links wordt de aftakking nog dubbelsporig, dus groter en langer ivm 2 maal kruisen van hoofdspoor. Dan zit de aftakking bijna tegen de twee bochten boven en onder aan.
Rechts heb ik de ruimte langs de baan nogal ruim opgezet. Hierlangs komt het trappengat te zitten, dus die kant moet zo smal mogelijk worden. Anders verlies je teveel van de breedte van de trap.

prulleman

#27
ik had het nog niet gezien, maar inderdaad. Er is geen omloopmogelijkheid in het kopstation. indien je "grootstedelijk" wil gaan is dat geen probleem, maar dan MOET er een opstelbundel bijkomen zodat de rangeerloc(s) de stellen kunnen wegtrekken en treug aan perron brengen. die bundel kun je mee in de vertakking zetten. De hoofdlijnen mogen best door de bundel lopen hoor, dat kom je wel meer tegen. De bundel zijn dan gewoon een paar wijksporen paralel met de hoofdlijn.
en heb je al aan goederen gedacht? als je "grootstedelijk" gaat kun je een perronspoor offeren voor den "entrepot de douane" (met cafe er tegenover[;)])
en eerlijk, hoeveel landelijke "echte" kopstation waren er hier? Buiten Scherpenheuvel weet ik er geen[:I]. (ik bedoel ontworpen en gebouwd als kopstation, niet zoals bv Ronse of Eeklo waar een stuk van het trac? afgeschaft is)

marktegrotenhuis

#28
citaat:
Geplaatst door prulleman

ik had het nog niet gezien, maar inderdaad. Er is geen omloopmogelijkheid in het kopstation. indien je "grootstedelijk" wil gaan is dat geen probleem, maar dan MOET er een opstelbundel bijkomen zodat de rangeerloc(s) de stellen kunnen wegtrekken en treug aan perron brengen. die bundel kun je mee in de vertakking zetten. De hoofdlijnen mogen best door de bundel lopen hoor, dat kom je wel meer tegen. De bundel zijn dan gewoon een paar wijksporen paralel met de hoofdlijn.



Ik denk dat ik iets gewaagds ga doen.
Ik wil in het kopstation een echte speelmogelijkheid inbouwen. Dat wil ik doen door een extra opstelspoor te maken waar een of twee rangeerloc(s) de stellen heen kunnen slepen.
Nu de speelse kant van het verhaal:
Het ontkoppelen wil ik elektrisch doen met drukknopjes langs de zijwand van de baan.
De bewegingen van de rangeerloc wil ik ook 'handmatig' uitvoeren, terwijl de wissels door middel van schakelaartjes worden bediend.
Het extra spoor laat ik langs de splitsing naar de hoofdbaan lopen.

marktegrotenhuis

#29
Nu echt af???

Ik heb weer wat gewijzigd.
De aftakking naar het kopstation is nu dubbelsporig uitgevoerd en een rangeerloc kan nu wagens van getrokken treinen wegslepen naar een opstelspoor. De aftakking was wel even lastig om te bekijken hoe ik het er zo realistisch mogelijk uit kon laten zien (wat dat betreft heeft modelspoor toch wel zijn grenzen als het gaat om wissels en kruisingen).


In de schaduwsporen zitten nu 4 extra (wel wat kortere) opstelsporen bij de tweede keerlus. De schaduwsporen hebben nu in totaal 11 opstelsporen en dat is voorlopig ruim genoeg.


De rechte lijnen zijn er aan de onderkant ook uit gehaald door de kleine zigzag-bochten te vervangen voor een ruimere slinger met flexrails.