Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

scheur in treintafel.

Gestart door ERVIN, 20 januari 2012, 15:09:47 PM

Peter

Volgens mij is de ideale houtsoort voor onze banen meubelplaat, ook wel blokplaat genoemd Bestaat uit vierkante latjes, met een boven en onderlaag naar keuze. Meestal 18 mm dik. Nadeel: vrij duur.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

In Alaf hebben we ook zo iets meegemaakt.
De modulaire "oude baan", dat in de jaren '80 in een ander locaal was, werdt rond einde jaren '90 in het nieuwe locaal geplaatst. Dit keer vast, daar het locaal nu bezit van de club is.

Ongeveer 5 jaar geleden , na een open deur, werdt er gemerkt dat sommige treinen hier en daar begonnen "gemakkelijk" te ontsporen, vooral de "torpedos" en vooral in de grote spiraal. Na onderzoek werdt er bepaald dat in de spiraal de cirkels niet meer echt rond waren...
Gelukkig op die plaats niet geballasteerd, werden de sporen los gezet (de kleine nagels er uit halen) en het spoor ging op een plaats meer dan 10mm achteruit!!

De basis van de oude baan is gemaakt met "normaal hout", dus geen multiplex of MDF of zoiets. En dat hout heeft dus langzaam ingetrokken, vooral na deze open deur waar het de dondag namiddag boven zo warm was...

Dus beter gebruiken wat niet, of minder intrekt (of alreeds ingetrokken is). Multiplex, of metalen profielen...En ik zou zeggen, als het mogelijk is, de baan niet echt vast zetten (lijmen, vijzen)op de onderbouw...




stefan.

Gerolf

Amai Erwin [:0] Ik lees dit nu pas ...
Het is natuurlijk gemakkelijker om te zeggen "voorkomen is beter...", maar halfoverlappende panellen (MDF of multiplex) helpen zeker.
Ik zou toch trachten om minstens die breuklijn te stabiliseren, misschien ook wat terug bijeen te trekken. Niet te krachtig, want anders zou er elders weer een breuklijn kunnen ontstaan.
Vermits je treinverkeer niet gehinderd wordt: De spleet die daarna overblijft opvullen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Spleet opvullen zou ik niet doen. Als het weer uitzet komt de zaak bol te staan omdat de spanning niet weg kan.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI