Een begin maken aan deze mooie hobby.

Gestart door RBeijers, 16 januari 2012, 16:15:26 PM

ysbeer

Hallo
Kun je jou computer opdracht geven iets minder breed te schrijven.
Ik moet nu steeds rechts links schuiven om het hele bericht te lezen.
bedankt

wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Hallo
Kun je jou computer opdracht geven iets minder breed te schrijven.
Ik moet nu steeds rechts links schuiven om het hele bericht te lezen.
bedankt

wim

Dat komt door de (te) brede foto's. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railman56

maar goed dat we een duitse vriendin hebben

elke avond voor het slapen gaan een stukje voorlezen. [;)][:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

RBeijers

citaat:
Geplaatst door railman56

maar goed dat we een duitse vriendin hebben

elke avond voor het slapen gaan een stukje voorlezen. [;)][:D]
marc



Juist jij snapt het Marc...:) Nou ben aan het denken om een starterset te halen. Maar deze heeft C Rails van M?rklin. Nu wilde ik toch al wat dingen veranderen voor mijn eerste baan. K rails vervangen door C Rails. Om maar eens mee te beginnen. Zoals al veel mensen zeggen voor een testbaan en om alles te leren misschien niet te gek beginnen. Wel is het probleem dat er nier echt ergens een goede plek is om alles te laten staan dus we gaan voor modules. de modules zullen 1,25m x 0,75m worden. hiervan gaan we er 6 maken. zodat we een totaal oppervlak krijgen van 3,75m x 1,50m dit vind ik zelf wel goed te doen. Of zijn er mensen die me aanbevelen om kleiner te beginnen.  

Zoals ik al zelf heb aangegeven word het schaal H0. Helaas kan ik nog niet beginnen om de modules te bouwen want we moeten nog erg veel werken. Maar dinsdag heb ik tijd en zal ik materialen gaan halen om eens te beginnen aan de modules.

RBeijers

Nou dan... Vandaag maar eens begonnen aan de modules.... De maten zijn weer anders geworden... De MDF platen die ik kocht waren 122x61cm en 8mm dik.... Deze gebruiken we nu dus als module... in plaats van de eerdere planning...  Ook beginnen we met 4 ipv 6... want anders word het al snel te groot om mee te beginnen...

Hier de benodigdheden die we al klaar hadden liggen...

Hoop dat de grote van de foto's beter zijn.

En hier is het benodigde hout... Denk dat ik nog maar een paar balken moet halen...


Meten zagen nog eens meten... je kunt niet genoeg meten... en voor de zekerheid... nog eens meten...


Zoooo een beginnetje...


Hmmm ik zie nu dat ik opeens geen foto's meer heb gemaakt... ging volgens mij gewoon even te lekker.. Hier dus al het eindresultaat van de eerste module...









Nu we weten hoe de eerste gaat kunnen we ook makkelijk aan de andere 3 beginnen.... :) nou dat was weer een kleine update van de vorderingen tot nu toe...

swarol

mooi begin...volgens de foto zijn de balken onbewerkt...bedenkt wel dat hout leeft (warmte & koude enz) maar daar zal je wel rekening met gehouden hebben[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

RBeijers

citaat:
Geplaatst door swarol

mooi begin...volgens de foto zijn de balken onbewerkt...bedenkt wel dat hout leeft (warmte & koude enz) maar daar zal je wel rekening met gehouden hebben[;)]




Dankje Swarol voor het compliment... Het is inderdaad onbewerkt hout... Wel zal het geheel nog geschuurd gebeitst en geverfd worden... Bovenlaag (bouwlaag) is mdf... Dit zet naar mijn ervaring niet uit en als het goed is vastgezet en ondersteunt zal het ook niet vervormen... dus alles wat erop gebouwt word zal niet uitzetten. Ook zullen de balken niet zo erg uitzetten want ze zullen hierna op de zolder gezet worden... (dat is het plan tenminste) en daar staat een luchtvochtigheid regelaar...

Nu bezig met nog wat modules in elkaar te zetten... Merk wel dat ik nog wat meer balken nodig heb... Krijg dus niet alles nu al af... helaas... vanavond een update hoe ver we zijn gekomen... met natuurlijk wat meer foto's

swarol

rome is ook niet op eendag gebouwd...
en dat is het plezier van deze hobby uw
eigen idee?n en wereld zien groeien...
en naar mijn mening bestaan er geen lelijke
tafels want iedereen beziet het uit een ander
oogpunt [;)]

ben benieuwd naar nieuwe foto's [:p]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

ysbeer

Perfect
Mooi zwaar gemaakt,dat trek heus niet krom.
Een ding.
Ik zou de boven plaat uit een stuk maken,of gewafeld (heb ik in ander draadje eens beschreven)dan blijft het geheel altijd zonder kniek.
Een afwijking van 0.1 mm is al voldoende om in het midden op de naad een lichte kniek te doen ontstaan.
succes
wim

RBeijers

Zo hier dan weer een kleine update van de vorderingen...

Nou heb nog wat hout gehaald en ben maar verder gegaan aan de modules... zit nu over de helft... hier nog even wat work in progress pictures...

En natuurlijk begint het geheel met alles klaar te zetten...:)



Daarna gaan we lekker weer alles op maat meten en zagen...





Dan komt het aftekenen van de gaten waardoor alle kabels kunnen lopen van de ene module naar de andere...



Hier een voorbeeld hoe we die stukken eruit krijgen en bijwerken...



Meten... Zagen... Slaan... En dan schuren...



Dan wat boren en vastzetten... Hier is dan het eindresultaat tot nu toe...




RBeijers

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Ik zou de boven plaat uit een stuk maken,of gewafeld (heb ik in ander draadje eens beschreven)dan blijft het geheel altijd zonder kniek.
Een afwijking van 0.1 mm is al voldoende om in het midden op de naad een lichte kniek te doen ontstaan.




@ Wim.... Ja dit was ik me aan bedenken toen ik ze naast elkaar had gelegd... nu is het (gelukkig) nog kaarsrecht... Maar indderdaad er hoeft maar 1mm in te zitten en dan zit ik al op de blaren... Maar wil het liefst toch met modules werken want het probleem is nu dat ik nog geen vaste plek heb voor mijn baan.... Hier moet natuurlijk nog even aan gedacht worden maar denk dat dat wel goed komt... en anders toch een oplossing vinden voor de modulebouw...

RBeijers

Zooo vandaag beginnen aan het sein huisje... Heb de modules nu eindelijk af.. kan er helaas niet mee slepen en goed leggen want ben door mijn rug gegaan op het werk... dus dat worde eventjes lichte werkjes... Zal straks even wat foto's maken van het sein huisje....

Alvast veel spoorgroeten,
Remco

adrievans

citaat:
Geplaatst door RBeijers

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Ik zou de boven plaat uit een stuk maken,of gewafeld (heb ik in ander draadje eens beschreven)dan blijft het geheel altijd zonder kniek.
Een afwijking van 0.1 mm is al voldoende om in het midden op de naad een lichte kniek te doen ontstaan.




@ Wim.... Ja dit was ik me aan bedenken toen ik ze naast elkaar had gelegd... nu is het (gelukkig) nog kaarsrecht... Maar indderdaad er hoeft maar 1mm in te zitten en dan zit ik al op de blaren... Maar wil het liefst toch met modules werken want het probleem is nu dat ik nog geen vaste plek heb voor mijn baan.... Hier moet natuurlijk nog even aan gedacht worden maar denk dat dat wel goed komt... en anders toch een oplossing vinden voor de modulebouw...



Ik heb ook van deze maat modulebakken en heb na het koppelen er triplex platen van 3mm dikte verspringend op gespijkerd.
Voordeel is dat je overlapt en als je ooit veranderd van sporenplan je orginele bakken zo goed als heel blijven.(geen lijmresten die je moet veranderen.je trekt gewoon de triplex plaat eraf.
Nadeel je hebt meer werk en kosten.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

adrievans

citaat:
Geplaatst door railman56

maar goed dat we een duitse vriendin hebben

elke avond voor het slapen gaan een stukje voorlezen. [;)][:D]
marc



Wel te hopen dat ze dan vertaald naar goed nederlands,anders heb je er nog niet veel aan.[B)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.