Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Cardigan Bay Coastal RR

Gestart door Martin Welberg, 07 januari 2012, 04:12:09 AM

Martin Welberg

Soms is het een teringbende op je baan,



en op je vloer.



beetje materiaal halen, zat wat karig in de platen.



Zo krijgt het landschap langzaam vorm.





Tussendoor wat smeren met milfenpoeier...


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Martin Welberg

Landschap krijgt gestaag zijn vorm.



Geeft wel zooi...



Toch leuk, knoeien met milfenpoeier.



Voorbeeldjes aan de achtergrond geplakt. Begint ergens op te lijken.



Met wat kleur.



Dichterbij.



Al met al nu al een paar avonden aan het knoeien met XPS en Mifoshape, een Belgisch Nederlands product ontwikkeld door Evan, je weet wel van de TV. Moet zeggen dat ik er aardig content mee ben, moet het vormgeven op deze manier nog wat onder de knie krijgen maar het begin is er.

sdz1976

Knappe rotsen jongeman  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Martin Welberg

Dank u.

Had ergens al een stukkie gedaan, met een zakkie uit de testbatch



Beetje RAL 7013 eroverheen ..



Beetje standaard shizzle, mixje eroverheen..



Overgang controleren. Lastig punt dit met 3 bakken die bij elkaar komen.



En weer een basislaag RAL 7013



Heb later nog weer wat aangepast aan het rotswandje ervoor, kan me er nu wel in vinden.
Rest van de bakken nog wat afwerken en dan is het tijd voor het leuke werk. Het groen gedoe...

hans63

fraai gepruts en gesmeer alweer.  :)

Dat mifoshape lijkt een stuk minder vezelig dan sculptamold. Beter om scherpe randen te modelleren lijkt me.
Het is dus iets tussen gips en scultamold in? Wel net zo sterk en licht?

Bentink maar eens een bezoekje gaan brengen dan.

Martin Welberg

Het is inderdaad een stuk fijner, minder rond. Verder is het qua verwerking niet veel anders als sculptamold. Droogt wel wat langzamer.

evan

Ik zal even nog wat toelichten ;)

- Mifoshape is inderdaad veel fijner dan sculptamold zodat er meer detail mogelijk is en het is langer verwerkbaar.  De huidige sculptamold heeft een verwerkingstijd van maar 10 minuten terwijl mifoshape tussen een half uur en een uur naargelang de hoeveelheid water.  Mifoshape is ook krimpvast en droogt na uitharding sneller uit dan sculptamold.  Bovendien is het makkelijker leverbaar omdat het een lokaal product is.

Ik heb in de eerste plaats mifoshape ontwikkeld voor mezelf doordat de huidige formule sculptamold zodanig veranderd is en nadelig is voor m'n werk. 
Echter begonnen veel mensen te vragen wat ik gebruikte en heb dan besloten dit onder m'n supervisie en opvolging te laten produceren.

meer info www.scapesupplies.com

De vertaling volgen kortelings en besprekingen voor verdeling naast NL in BE, FR en LU zijn al ver gevorderd.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Martin Welberg



Schiet aardig op zo met het volplempen van de modules met milfenpoeier.
Her en der maar vast wat bezig met het kleuren van rotsjes, basislaag in een zandkleurige verdunde latex, gevolgd door een latexwasje in RAL 7013 wat toch wel een van mijn primaire kleuren is geworden.


Verder met een laag die in een wat nattige drybrush wordt aangebracht. Fijne kwasten hiervoor van Artis Opus maar er zijn er meer op de markt. Artist acryl van Talens in Napels geel roodachtig.



Potje wat er bij staat is uitgevoerd met een sponsje waar je je kwast lichtelijk vochtig mee houdt.



Kan me eigenlijk best wel vinden in hoe het er uit ziet.







Dat was het effe, laters verder met het verder op kleur brengen van de rotsdingen. Daarna de bodemstructuren en kleuren daarvan.

Martin Welberg

Zo, nog maar eens wat aan het knoeien. Effe wat invulling met washes. Iets meer kleur.



Tekst en uitleg over de washes zoals ik ze maak in deze video. Je kunt uiteraard ook kiezen voor kant en klaar van bijvoorbeeld Vallejo of Ammo by Mig


Niet alleen wat kleur maar ook extra schaduwen met een zwart/gebrande omber wash. Uiteindelijk gaat het er dan zo uitzien. Knoei wat met rode, gele en bruine aarde tinten.



Nog maar eens een droog borsteltje aanbrengen. Lichte huidskleur in dit geval.





Waarna ik nog wat aan het knoeien ben geweest met washes in 2 tinten groen, kijken of het er wat uitziet alsof de tand des tijds en alg enzo er wat op los is gegaan.



Bij alle processen draait de camera mee en hoop er binnenkort eens wat Jijbuis filmpjes mee te kunnen maken onder de noemer Build My Railroad.

Martin Welberg

Voor de sloop.



Wat plaatjes teruggevonden van de sloop in 2018..





probleem zat hem in de keerlus bocht waar de Forneys wat brak doorheen gingen.
Slingerkonten zijn dat.

En de huidige stand van zaken.



rotsje achter in de hoek.



En een soortement van klif.



Nog wat kleine dingetjes her en der aan rotsen frotten en dan het meest bevredigende werk, schilderen en begroenen.

DFS

Tof dat er terug leven komt in dit stukje

Martin Welberg

Zo, nog effe wat van verf voorzien. Laag zandkleurige latex, wash met verdunde latex in ral 7013 en een drybrush met Napels geel roodachtig. Op naar de verdere kleur.





Ben met de eerste video's aan het editen.