Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Cardigan Bay Coastal RR

Gestart door Martin Welberg, 07 januari 2012, 04:12:09 AM

Martin Welberg

Dank u heren !

Liep er een tijdje mee in m'n kop maar wou toch het struikmaster idee hier op het MSM forum 's proberen. Heb ipv een styreen doos te maken gewoon een reststuk MDF met HPL toplaag gepakt. Paar gaatjes boren, iets verzinken en er toen koperen spijkers in geramd. Kun je mooi een paar draadjes aan solderen...

Klein nageltje aan de zijkant met de draad eraan gesoldeerd voor de grondklip..

Probeer tijd...dotjes lijm op de punt van de spijkers(die er trouwens niet uitsteken) en grassmasteren maar.....resultaat..

Nu dat staat te drogen verder met het bruggetje, paar plankies als dek en wat bloemistendraad als begin van de trussrods. Meer stutten tegen de muren en onder de blaken van de brug....

Rest nog een klein onderhouds schuurtje tegen de muur links en het "leuke" karwei van NBW's....

Decapod

Man dat gaat met een snelheid! Vanwaar haal je de tijd toch. Het wordt alsmaar knapper, zo erg zelfs dat ik er eens in zou wille rondwandelen [:)].

Dat truucje met die selfmade grassmaster moet ik toch ook eens proberen. Werkt heel net precies. Staat dat in een MSM of moet ik het ergens op het forum gaan terugzoeken?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

conducteur

Dat stond in een van de laatste msm's....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

Elke avond een uurtje of zo is goed voor de snelheid [;)]kijk verder geen tv...

In MSM 114 staat de struikmaster uitgelegd, uit styreen met knopspelden. Heb 'm zelf iets versimpeld en de reststukken met een HPL / formica coating heb ik hier voldoende staan..

Decapod

Ow, tiens, [:I], heb ik thans met veel plezier uitgelezen. Vergeten. Pfff, al dat verbeteren en examens afnemen is toch ook niet goed voor een mens precies ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb

Jefftrack

Ziet er weer goed uit Martin.... Ik moet toch echt gaan beginnen met mijn baantje want het begint toch te kriebelen....

Jeffrey

Martin Welberg

Pas op he, verkeerd virus, geneest niet [;)]

Vandaag maar 's een beginnetje gemaakt met NBW's of eigenlijk meer de suggestie dat er NBW's gebruikt worden. Kleine vierkantjes uit dik Canson bristol papier, daarna op een omgekeerd stuk plakband geplakt..

Geschildert met acrylverf, mix van gebrande omber , vleesomber en zwart...voor een beetje basis roestkleurtje..

In de droogtijd verder met wat anders en een mock-up voor het schuurtje gemaakt. in de planning van kaal vergrijst hout met een roestig rood golfplaten dak

en nog wat grasjes op de rosten vooraan gepleurt....

nadat ik de vierkantjes op de brug heb geplakt center ik ze meet een naald en boor er een 0.6mm gaatje in waar een stukkie bloemistendraad van dezelfde dikte in gaat

Nu nog de groene uiteinden een beetje bijstippen met verf en voila...suggestie NBW........easy  ;D
Geeft gelijk een beetje inzicht in m'n werkwijze, ga niet zitten kijken hoe de verf droogt  ;)

Jefftrack

Kijk dit is weer genieten met een grote G....

Het ziet er goed uit Martin en die NBW zijn goed gelukt.

Jeffrey

Decapod

Martin, misschien is dit een oerdomme vraag [:I], maar wat beteken dat nu eigenlijk: NBW?
NMBS IIb, IIIa, IIIb

Martin Welberg

Absoluut niet Thomas, denk dat de fout meer bij mezelof ligt dat ik er zo vanuit ga dat dit soort afkortingen alom bekend zijn.
NBW staat voor Nut, Bolt, Washer oftewel Moer Bout Plaat...kunnen hier misschien beter van MBP praten..

Decapod

Thx, Martin. Weer wat bijgeleerd.
Dat hout van de brug, is dat populier?
NMBS IIb, IIIa, IIIb

Martin Welberg

Basswood maar dat heet hier lindehout. Mijn leverancier van m'n 1:1 heeft dat op voorraad. Ruwe planken van 360 lang een 20 breed en 2,6cm dik..

Martin Welberg

[:o)]Teveel idee?n op dit moment. Maar weer eens terug naar de tuinman bezigheden. Met het idee iets te maken wat op de kant en klare wat prijzige struiken zooi lijkt. Begonnen op een alu plaatje met een stuk afplakpapier. Laag bruin/zwarte latex met zaagsel en andere troep. Tweede laag latex en met het hete lijmpistool wat .4mm bloemistendraad en uitgeplozen sisaltouw op de meuk geplakt. Bruin en zwarte camo verf uit de knikkerbus eroverheen. Daarna wat fibers toegevoegd aan de stokkies van bloemistendraad. Komt het, denk he ik heb zo'n WS scenic sprayer, valt het misschien wel mee te fixeren. Spuiten maar dus..
Weet nu al dat het wel weer spuitlijm en blanke lak wordt...

Droogt nu en bekijk me wel of er nog wat van te maken valt.
Volgende is de Silflor / MiniNatur meuk. Lading van gekocht en er nooit mee gewerkt. Proberen dus.....

Da's dus weer nadenken. Met de toevoeging van wat kleur is het tijd om te gaan denken over een seizoen. Meeste bloemetjes bloeien in het voorjaar en de zomer.....geloof ik. Kom wel weg met dood blad want dat hebben we hier ook het hele jaar door in de tuin liggen...

Martin Welberg

Vandaag een zooitje Noch XL fibers binnen gekregen, kon het niet laten om daar effe mee te stoeien..

Zo die zijn aardig groot vergeleken met de 6mm's. Daarnaast een stappie verder met de struik business. Paar grasjes erbij gepleurt. Papier is vastgeplakt op een plaatje alu dus werkt perfect met de statische grasmachine..paar 4,5, wildgras en 6mm Polak, met een beetje Noch XL's beige  ::)

volgende stap is het begroenen van de struiken...foto update volgt..

Kautenbach

...ik blijf je toch met verbazing volgend, of het nou de snelheid, de kwaliteit, de originaliteit, of je manier van uitschrijven is, dit is wel een fantastisch draadje om te volgen, je zou een column in de MSM moeten hebben[;)]